Gå til innhold

Oppgradere til Discovery 5 fra 4


helge77

Anbefalte innlegg

Som den fornøyde lr4 eier i mangen år så har jeg nå tenkt å oppgradere til Discovery 5. Var og så på en  3.0 hse 2017 model der selger forteller at motor å gir garantien ikke gjelder pga eier av bilen har chippet bilen å merke forhandler har oppdaget dette. Snakket med forsikring å det er helle ikke mulig å forsikre motor å gir når bilen har vert chippet helle. Tryg forteller og at fra å med 2018 så er det ikke mulig med egen forsikring på motor å gir på discovery 5 ettersom det er en del problemer med disse bilene. Stemmer det er det er mer problemer med motor å gir på denne bilen en lr4 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på forumet har det opp gjennom tiden vært snakket om noen havarier på 2,7 literen som sto i D3 og tidlige utgaver av D4.  Har ikke registrert at det har vært omtalt havarier knyttet til gear/motor SDV motoren, verken relatert til D4 eller den nyere D5.  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei Helge. Hvis du fortsatt ikke  har byttet bil - her er min erfaring:

 

Jeg mener Disco 5 er et kvantesprang fra Disco 4. Så hvis du aksepterer utseendet (spesielt bakfra..) og får plass i førersetet så vil jeg absolutt anbefale deg å oppgradere til Disco 5.

Bilen oppleves som veldig mye lettere og dermed bedre kjøreegenskaper samt mye mer moderne/innbydende. Bare sørg for å få den ombygd hos Børre på Telemark Salmakerverksted hvis det er en Lafinto-bil slik at fjæringskomforten blir bra igjen. Er du høy (+ 180 cm) så vil du også sette pris på bedre vinkel på seteryggen etter at varebilveggfestene i taket blir byttet til Børre sine. 

 

Av eventuelle feil så har jeg lest at TDV6 utgaven i 2018 (vin 030810 - 079568) hadde drivstoff-forurensningsproblemer i motoroljen grunnet dårlig fungerende partikkelfilter.  Bilene varslet da at de skulle inn på service mye før det kjørelengden tilsa. Dette ble ordnet med service bulletin N222 hvor bilene ble tilbakekalt og olje/filter ble byttet. Spørsmålet noen stiller seg er om når varslingen om forurenset olje da ble borte skyldes software-endring i følsomheten/nivået eller om problemet da ble fikset skikkelig. I England byttet man jo olje/filter både 3 og 4 ganger før første service samt sendte oljen til analyse og fikk bekreftet høy dieselforurensing i oljen som igjen gir dårligere smøring som igjen kan gi problemer på sikt.... Dette gjelder forøvrig også Range Rover og Range Rover Sport med TDV6 i 2018. SD6 og SD4 skulle ikke være påvirket av dette. Hvis du ikke vil ha SD4-modellen ville jeg derfor ha satset på SD6 fra 2019.

Se forøvrig også etter vanninntrenging fra frontvinduet. Dette gjelder alle Disco 5 modeller og kan være et problem allerede som nybil eller komme etter flere år. Ser ut som de har eller har hatt problemer med pakningen rundt frontvinduet. 

 

Hold deg unna en chippet bil...

 

Snakket med Tryg forsikring som ikke har noen innvendinger med å tegne maskinskadeforsikring på Disco 5 uansett modell bare man er innenfor maks kjørelengde og har fulgt opp med servicer. Dette er min 5. Disco og jeg har ikke hatt problemer med noen av dem. Min kones tidligere Range Rover Evoque er derimot en helt annen historie...

Endret av lippers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter prøve turen i Bergen så reagererte jeg på hvor følsom den bilen var for ujevnheter på veien og sitte plassen inni bilen til meg som er merkbar mindre enn i min d4. Bil selger argumentet dette var en mye nyere bil å var sånn og jeg var vant med min d4. Det var ikke mer enn ca 5/10 cm klaring fra kneet mitt til dashbordet og jeg er 180 høy.jeg konkluderte i ettertid at hvis jeg skal ha en sånn bil så må det bli bil fra Telemark Salmakerverksted som har klart å beholde bilens kjøre egenskaper og ikke minst 5 cm mer bein plass når du kjører ofte 10 mil om dagen flere ganger i uken så da må du kunne sitte bra. Jeg har og reagert på at veldig mangen av bilene på finn levert av Lafinto er det flere eiere på 3 år gamle biler som antagelig bunner i at folk ikke sitter behagelig og sikkert at bilen oppleves hard i tillegg. 

Min nye d5 3.0 HSE 2018 fra Tyskland blir levert til Børre om noen dager for ombygging 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...