Gå til innhold

Differensialer til 1999 Defender td5


Anbefalte innlegg

Jeg har gått meg vill på sidene til aschroft og andre og finner ikke ut om hva som går om hverandre av differ.

Antar at begge mine på defenderen er meget slitne og trenger renovering. Det er forskjell på den foran og den bak i hvertfall.

Men hvem som er hva, vet jeg ikke.

 

Jeg har en ny-overhalt 1993 RRC 24 splines diff liggende, kan den passe foran eller bak?

 

Inne på ashcroft så står det at den skal passe foran, men finner ikke noe info om den bak.

Står P38/disco2 og defender bak, men det er kun for 2002 modell og nyere defender?

Hvor er 1999 defender bak diffen?

Skjønner ikke noe lenger og har gått meg vill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, lafterolf skrev:

Den fra RRC passer foran.

Bak har du Salisbury. Den er det litt mer jobb å bytte.

Fint, da var jeg ikke så på villspor allikevel.

Har mye slark i drivlinje, selv med 4 nye stikkaksler og medbringere :D

Kan jo være i girkasse og transfer og da, men det er merkbar slakk inn kontra ut på diffene i hvertfall.

 

Like greit å begynne å sanke deler og legge på lager med en gang, en dag så står den sikkert der og ikke vil noe :wacko:

Hadde egentlig håpet at det var en enkel billig fiks, med å stramme noe, legge til eller fjerne noen shims.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er den gått? Salisburyen bak er regnet for å være svært holdbar.  Roverdiffen foran kan du enten få tak i en brukt Discodiff eller skaffe en ny/overhalt via EWS eller Ashcroft i UK. Overhaling selv er selvfølgelig mulig men er regnet å være en øvelse for de spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Td5 skal kunne ha mye slakk i drivlinja uten at det smeller om man slipper gasspedalen raskt, eller tramper den ned raskt. Det skal motorstyringen sørge for.

 

Om feks en eller annen sensor ikke virker, eller gir feil signal, vil bilen oppleves som slark i drivlinjen. Bryteren på clutchpedalen er kritisk, men normalt vil turtallet henge igjen et øyeblikk om den ikke virker. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk i drivlinja et sted gir slag i hele linja.

Det begynner gjerne bak mellom drivaksler og flenser ute på hjulene.

Etterhvert synes jeg det virker som om frontdiffen er neste problem.

Salisburydiffene tåler mer enn Rover. Og så kan vi snakke girkasser.

Slag i drivverk belaster også clutch og evt.dual-mass svinghjul endel.

Kun min erfaring å forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, gautes skrev:

Plukk ut diffene,sjekk/bytt lagre og juster foran,bak må du shimse om jeg husker rett.

Enig med Gaute - tror at de fleste er redd for å overhale og sette opp differensialer selv. Det var jeg også før jeg forsøkte første gang. Ikke komplisert eller avansert - bare stor grad av nøyaktighet og å følge instrukser. Måleklokke med magnetfot kjøpes billig på Biltema - og "English Blue" er også lett tilgjengelig. Tar litt tid - men stor tilfredsstillelse å få det til ;-). Rover diffene er enkle å plukke ut, Salisbury en større utfordring (men de er sterkere og skal holde lengre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har nå vært forsiktig med gassing og kløtsjing siden jeg fikk bilen i 2014. Syns den de siste årene har begynt å bli vel slakk.

Merker det meget godt i rundt 40km/t når man må slippe opp og gi på for å holde farten.

 

Nye stikkaksler og medbringere hjalp mye, men det er mer som må til før jeg har lyst til å hekte på min 2750kg henger.

Har ny heavy duty kløtsj og singel mass svinghjul fra LOF og holder på med innkjøring av denne for tiden (Så ingen henger eller full bil tillatt inntil videre).

 

Ved siste oljeskift på girkasse, transfer og aksler var det endel spon i alle på magnetene. Har nå fyllt på tykkere oljer over alt, merkbart mindre ulyder ja.

La merke til i service skjemaet mitt at det faktisk har vært spon tilstede ved hvert skift 1 gang i året siden jeg fikk bilen i 2014 :wacko:

Så nå er det vel oppspist alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde merkbar slakke i glideren på begge mellomakslingene på den gamle 99 mod defenderen jeg hadde. Det hjalp mye å skifte ut dem. Verdt å sjekke! :)

Single mass svinghjul kan jo påvirke slik at du kjenner mer slakker enn hva du gjorde med dual mass også.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå har jeg bare kjørt 275 km med dette solide svinghjulet, så skjedde det noe igjen med den nye motoren.

Uansett, slakken var der før også. Kan ikke si jeg har merket noe forskjell på svinghjulene, annet enn at kaklingen ved stopp er borte.

 

Skal sjekke gliderne på mellomakslingene ved neste anledning, nå å jeg få motoren igang igjen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...