aok Posted March 17 Share Posted March 17 Hei Forum. Etter en guffen hendelse hvor fruen ble påkjørt, måtte vår kjære "lillebror" MY07 FL2 kondemneres. Ny bil er innkjøpt - MY12 Evoque TD4 automat. (Kona har det bra. Freelanderen viste seg å være en kollisjonssikker bil - selv sideveis. Skulle sett den andre bilen...) Har akkurat hentet bilen fra forhandler - med garanti. Turen hjem gikk uten problemer, og var lettstartet både etter kortere og lengre pauser. I dag ble den plutselig svært tungstartet; ingen forskjell på kald eller varm bil: Startmotor kinner minst 10 sekunder før den starter. Går tilsynelatende ok etter start. Prøver stopp og start etter at motor er varmkjørt med samme symptom - like lang start-tid. Ingen motorlampe. Ingen glødesignal i dash (4 varmegrader ute) Har ikke feilsøket spesielt enda, men ønsker tips på hvor jeg bør begynne. (Jepp - vet det er garanti, men forhandler er ei ferge og 1,5 timers kjøretur unna. Kjekt å utelukke evt småfeil før jeg tar turen). Mulig at dette hører hjemme på Evoque siden, men tenker at problemet kan være noe mer typegenerelt - og at jeg treffer flere gode forståsegpåere her Forslag: Glødeplugger? Hmmm - rart om symptomet fortsetter med varm bil Fuelfilter? Skal være nytt... meeen? Sensorer? Hvor begynner man? Injektorer? Stemmer symptomet? Bilen går godt når den har startet Drivstoffpumpe(r)? Vil den da gå godt etter start?? Batteri? Starter går med god fart Sikring og relay? (Har ikke sjekket alle enda. Noen man bør sjekke ekstra godt?) Andre ting? Asbjørn Quote Link to post Share on other sites
grunneieren Posted March 18 Share Posted March 18 Sjekk at ikke diesel filteret har løsna dersom det nettopp er byttet. Hadde akkurat samme symptom på bilen til guttungen, der satt filteret bittelitt løst, nok til at det lakk ut noen få dråper diesel. Quote Link to post Share on other sites
aok Posted March 18 Author Share Posted March 18 Skal se etter. I morres ville den ikke starte Quote Link to post Share on other sites
aok Posted March 18 Author Share Posted March 18 Fant ikke noe som tilsynelatende hadde løsnet, men drivstoffrøret ut fra filteret var lett å vri på - som om det ikke var noe trykk der. Ingen livstegn på oppstart, så den havnet på verkstedet denne gang. Første gang på lenge jeg har bil med garanti og ikke nødvendigvis må fikse problemene selv. Garantien skal brukes.. Quote Link to post Share on other sites
aok Posted March 22 Author Share Posted March 22 Solved. byttet dieselfilteret, men fikk «low pressure» varsel. Tok ned tanken og renset tank, filter og pumpe, og toppet opp med ny diesel. Mye gurba i tanken. Gammel diesel++. Starter og går som den skal nå. Godt å vite at alt er rent! Quote Link to post Share on other sites
aok Posted April 6 Author Share Posted April 6 Ikke helt løst like vel.... men mye nærmere en løsning: Bilen har oppført seg eksemplarisk helt til hjemtur fra påskefjellet. Siste Bakke før hjemme kom motorlampa på, «redusert ytelse», og bilen stoppet nede på flata. Ca 1/4 full tank. Leste av «low fuel pressure» på Hawkeye’n. Etter 15 sek kjøring av starter, startet bilen, og «humpet seg» 500m frem til bensinstasjon. Fylte på 42 liter, som tilsier ca 15 liter igjen på tanken. Primet fuelfilteret, og nå starter bilen som normalt igjen.... sist gang den stoppet var også med 1/4 full tank. Bilen skal nå inn til verkstedet igjen, og de skal se på tanken. Er ganske sikker på at det er feil på overføringen fra venstre til høyre side av tanken. Ergo vil bilen «gå tom» ved ca 1/4 tank. (Tanken er «nyreformet»). Inntil videre tør jeg ikke kjøre under halv tank... Quote Link to post Share on other sites
trondshj Posted April 6 Share Posted April 6 ...eventuelt drivstoffpumpe i tanken. Har opplevd dette med BMW tidligere. Ved lavt drivstoffnivå begynner de brått å trekke luft, og da blir det gretten motor. Quote Link to post Share on other sites
aok Posted April 6 Author Share Posted April 6 9 minutter siden, trondshj skrev: ...eventuelt drivstoffpumpe i tanken. Har opplevd dette med BMW tidligere. Ved lavt drivstoffnivå begynner de brått å trekke luft, og da blir det gretten motor. Pumpa står også på lista. Tenker merkeverkstedet kan få gruble på det nå :-) Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.