Gå til innhold

"dørknapp" bakdør, D3 2006.


freelange

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har en D3, 2006 modell. Bakdøra (bagasjeromsdøra) har begynt å "jukse" litt, og trenger nok en ny switch. Lurer på om dette er riktig del å kjøpe? https://www.island-4x4.co.uk/actuator-britpart-fug500010-p-39084.html

Litt vanskelig å vite 100% sikkert, men det er altså selve utløseren på øvre del av bakdøra, som man først åpner liksom. Vil gjerne unngå å kjøpe feil del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan og være selve mikrobryteren i luken som nærmer seg endt levetid.

Du kan differensiere dette ved at om du hører mekanismen rører seg, men luken ikke åpnes - så trenger du nok delen du har linket til.

Om du ikke hører noe når du trykker på knappen, men gjerne etter å ha trykket 4-5 ganger så holder jeg en knapp på bryteren mellom skiltlysene.

 

Jeg har vært borti denne siste varianten - og har byttet bryteren først en gang. Oppdaget irr i ledningen - og tenkte jeg gikk langt nok opp på fisk ledning. 1år senere var symptomene de samme, og den relativt nye bryteren døde i kampens hete for å komme ut. Ny bryter ble satt inn, og enda lenger stykke ledning ble byttet ut...

Nå - ca 1 år etter dette igjen er symptomene de samme og jeg maner meg opp til å bytte enda lenger stykke kabel ;-) Går kanskje helt opp til plugg i taket bak nå denne gang...

 

Dersom du har en av nøkklene dine programert til å åpne bakluken ved LR knappen på remoten så kan du verifisere om det er bryter eller ei. Eventuelt trykke låse og låse opp knapp i midtkonsoll samtidig - og holde de inne i 3-5sec - da skal bakluke åpnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter totveit.

 

Samme hos meg, forsøk med flere brytere i håndtaket uten hjelp. Det var irret/ledningsbrudd på innsiden av døra som var synderen.

 

Måtte også i etterkant bytte aktuator som du har linket til. Diagnosen hos meg var at den virker av og til, bedre i varmt vær, og når den ikke virker ble lyden svakere og svakere etter hvert trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, ewikran said:

Støtter totveit.

 

Samme hos meg, forsøk med flere brytere i håndtaket uten hjelp. Det var irret/ledningsbrudd på innsiden av døra som var synderen.

 

Måtte også i etterkant bytte aktuator som du har linket til. Diagnosen hos meg var at den virker av og til, bedre i varmt vær, og når den ikke virker ble lyden svakere og svakere etter hvert trykk.

Hos meg sleit den om sommeren, med samme svake effekt etter hver gang man trykte. 

 

Skader jo ikke å plukke ned bryteren og kortslutte kablene bakom der, se om det er trykknappen eller aktuatoren. Eventuelt låse og låse-opp knapp på dashbordet.  
I hvert fall lurt å være på, før det kutter helt ut. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, jorgenht said:

Bryter for åpning av øvre takluke. Hvis det er diagnosen- denne: 

 

https://www.advancedfactors.co.uk/lr083610-lr020997-tailgate-switch-lr079909-704665-p.asp

Du må sjekke koblinger. Send dem vin nummer. Min fra AF passer ikke til D3. Eventuelt loddet til gammelt, men etter 5 måneder mikrobritter slutet å funke. Kjøpt fra Ford for 200nok og alt funker. 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...