Gå til innhold

Turbo aktuator, variabel turbo osv


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Utrolig nok, etter 10 000 km sitter aktuator fast, knapt noen bevegelse å spore. 

 

Forhandler av turbo ga 1 års garanti, ble byttet november 2019 av meg selv. 

 

Syntes det var vel tidlig, siden org turbo overlevde 200 000 km. 

Og er meget lite lysten på å demontere, og sende tilbake for sjekk. Men må vel til med det. 

 

Funderer på å prøve løsne aktuator før demontering. 

Så tanken var kjøre den varm, eventuelt fylle mineralsk 2 takts olje I diesel, for så prøve rikle den laus så den beveger seg normalt igjen. 

Nå er det ørlite bevegelse, ca 0,5 cm 

 

Andre erfaringer med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke unormalt at VNT-mekanismen setter seg fast, men det skyldes da normalt at den kokser igjen og da etter årevis med kjøring.
Mr Muscle ovnsrens er populært å fylle turboen med, da den mykner opp koksen slik at mekanismen kan begynne å bevege seg igjen.
Når det har fått stått en stund er det bare å fyre opp motoren, og så forsvinner restene ut eksosanlegget.
Alternativet er jo å ta ut snurra, plukke den fra hverandre og gjøre rent.

 

Men det forutsetter at det er internt i turboen at det henger fast, og ikke at det er vakumklokka på utsiden som er problemet.
På forrige bilen jeg hadde problemer med at staget ikke rørte seg, var det hull på membranet i vakumklokka. Sjekket det med en håndholdt vakumpumpe bare.

Høres rart ut at den skal stå fast etter bare 10k km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. 

 

På D3'n er den elektrisk, motor som kjører den. 

Blir også kjørt syklus hver gang tenning slås på / av 

 

Utfordringen blir å fylle turbo med nevnte væske... Trangt som fy. 

 

Noen som husker, vet flamme punkt 2 takts oljen bør ha eventuelt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Muscle er ekspanderende skum, så du kan bruke en gummislange fra tuten på flasken og føre den inn i eksoshuset. Det er nok sikkert trangt uansett, men hvis du greier å løsne eksosen er det et alternativ. Ligger masse videoer på Youtube der dette blir gjort.
Ligger også videoer av folk som bruker det inn i innsuget, men det har da ingen effekt på koks i turboen da det brenner opp underveis.

Elektrisk faktisk! Du får ikke testet motoren ved å koble på 12v bare? Se om den går slik den skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iknutis skrev:

Mr Muscle er ekspanderende skum, så du kan bruke en gummislange fra tuten på flasken og føre den inn i eksoshuset. Det er nok sikkert trangt uansett, men hvis du greier å løsne eksosen er det et alternativ. Ligger masse videoer på Youtube der dette blir gjort.
Ligger også videoer av folk som bruker det inn i innsuget, men det har da ingen effekt på koks i turboen da det brenner opp underveis.

Elektrisk faktisk! Du får ikke testet motoren ved å koble på 12v bare? Se om den går slik den skal?

Den går men greier ikke bevege nok. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser ikke helt for meg hvordan fylle eksos på turbo med ovns rens. 

Vet ikke om det er tilgang til det utenifra, via egr eller noe... 

 

Fikk no laget uk verktøyet. 

Men armen går tregt ca 1 cm, og stopper helt når eg trekker den mot hjul buen. 

Greier presse den inn, til den stopper i justerings skruen... 

Men kanskje noen ggr frem å tilbake kan hjelpe. 

 

Er nok inni turbo den sitter vil eg tro. Usikker på hvordan det ser ut der 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut litt bilder. Kan jo være til hjelp for andre . 

Kan virke som "kul" på staget, treffer hode på en bolt. Som i utgangspunktet allerede når det går fritt, omtrent ikke er klaring imellom. 

Vanskelig å se pga vinkel etc. 

 

Har dradd I sveise tråden så hardt at den retter seg ut igjen.. Så enten er det for trangt mellom bolt og staget. Eller så sitter godt fast i sot å sånn inne i turbo. 

 

 

 

Neste steg får vel bli det sure eplet... Å bruke påska til demontering. 

 

IMG_20210328_220243.jpg

IMG_20210328_220246.jpg

IMG_20210328_220301.jpg

IMG_20210328_220304.jpg

IMG_20210328_220334.jpg

IMG_20210328_220359.jpg

IMG_20210328_220406.jpg

IMG_20210328_220418.jpg

IMG_20210328_220409.jpg

IMG_20210328_220541.jpg

IMG_20210328_220741.jpg

IMG_20210328_220251_edit_49647179948152.jpg

IMG_20210328_220747_edit_49535585538794.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få fylt på ovnsrens må du ta av eksosen, og føre en gummislange opp eksosen slik at den ender opp i eksoshuset.
Da skal det være mye enklere å bevege på VNT-mekanismen etterpå.

Men det hjelper ikke om staget butter i skruhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, YMK skrev:

Blir ofte slakk i kula = bevegelse i uønsket retning = kiler seg :(

Bare det at det er såvidt eg ser, ikke slakk I kula. 

Og sliter med å tro det blir såpass slark etter 100 mils kjøring. 

Mener uansett den burde greid å lure seg forbi med tanke på kraft eg har dradd med. 

 

Tar man av eksos rør her, så kommer man rett inn på turbin / skovel... Må I såfall ha tynn slange for å komme innenfor der. 

Eksos rør burde ikke ta for lang tid å demontere 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video ser jo grei ut. 

Mr muscle er anskaffet. 

Får finne tid i påsken... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne på en annen tråd her inne.

Noen som har byttet slikt med hell. 

Har en turbo liggende med litt slark og ett bøyd turbin blad. Som kunne gjort nytten. 

 

https://www.turborebuild.co.uk/webshop/prod_6099410-Genuine-Melett-UK-Turbo-CHRA-BV50-53047100531-Land-Rover-DiscoveryRange-Rover-Sport-27D.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2021 den 8.56, YMK skrev:

Om resten av turboens deler virker, er bytte av kasetten (CHRA) helt innafor i mine øyne. 

 

Tror eg gjør ett forsøk på bytte den. 

Da prøver man ovns rensen. 

 

Tror nok eg må fjerne eksos rør helt, slik at eg får flex dyse røret inn igjennom turbin blad og opp igjennom "svingen" innvendig. Siden disse wane greiene sitter der... 

 

Fortsettes etter leggetid.... 

 

Kranglet lenge med 2 eksos muttere. 

Så måtte hente dremel kutte blader på jobben. 

 

IMG_20210404_183016.jpg

IMG_20210404_184553.jpg

IMG_20210404_182859.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er rådyra gode.... 

 

Greier man poppe staget tilbake på kula.... 

Det hoppet seff av når man dro i staget/armen. 

 

 

IMG_20210405_230221.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fungerer det forsåvidt igjen. 

Men går rett i limp mode med fullt pådrag og rett over 100 kmt i det den skal gire videre henger man i selen.... 

 

Akkurat slik den oppførte seg før turbo bytte.... 

 

Går vel I overboost. 

Kommer endel feil på turbo pressure etc 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går vel armen, for tregt /sakte slik at den ikke regulerer raskt nok. 

 

EGR er blanket, men ligger inne med feil hele tiden der. 

Vet ikke om det kan påvirke 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøver bytte hoved del på turbo... 

Sånn plutselig. 

 

 

IMG_20210420_162857.jpg

IMG_20210420_162756.jpg

IMG_20210420_162752.jpg

IMG_20210420_162712.jpg

IMG_20210420_162715.jpg

IMG_20210420_162708.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heter visst cartridge. 

Lagt gammel turbo i diesel bad ukes tid. 

I håp om at man greier splitte eksos huset... 

IMG_20210420_215049.jpg

IMG_20210420_214716.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...