Gå til innhold

Høyttalere som blåser varmluft. Smart ide for å tette igjen?


tiopet

Anbefalte innlegg

Sliter med at varmluft blåser ut gjennom høyttalere i dash.

 

Mine høyttalere er helt i orden, men de har luftehuller langs ytterkanten som det blåser ut av.

Noen som vet om det finnes en plastkopp eller bolle som kan skaffes noe sted?

Eller andre smarte ideer på å få tettet igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jasswass skrev:

Tupperware og tek7? 

Joda, flere som sier Tupperware. Men ingen som vet hvor de selges, eller dimensjon på dem.

Sikaflex har jeg massevis av.

 

Så derfor lurer jeg på om noen vet om andre enn "umuligskaffevare" som har og som kan brukes.

F.eks. Biltema, Jula, ClasOhlson eller europris. Kanskje bil-rekvisita eller bilstereo sjapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ser mine pioneer høyttalere ut.

20210315_185535.jpg

Hadde det ikke vært for alle disse små luftehullene rundt, så hadde den kanskje vært tett.

Kan jo sikkert tette dem med svart gaffateip hvis ikke noe annet smart boks lignende dukker opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, smejan skrev:

Har jeg ikke lest at noen mente nettopp varmluften var det som tok knekken på disse høyttalerne? Kanskje det ikke er så lurt å tette igjen?

 

Nettopp derfor man bør ha en bolle/boks bak så varmen kommer seg dit den skal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tiopet skrev:

Joda, flere som sier Tupperware. Men ingen som vet hvor de selges, eller dimensjon på dem.

Sikaflex har jeg massevis av.

 

Så derfor lurer jeg på om noen vet om andre enn "umuligskaffevare" som har og som kan brukes.

F.eks. Biltema, Jula, ClasOhlson eller europris. Kanskje bil-rekvisita eller bilstereo sjapper.

 

Mål ca diameter og dybde på høyttaler. Noe slik, bare i str. som går utenpå. 

https://www.ikea.com/no/no/p/ikea-365-boks-rundt-plast-70359142/ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, smejan skrev:

Har jeg ikke lest at noen mente nettopp varmluften var det som tok knekken på disse høyttalerne? Kanskje det ikke er så lurt å tette igjen?

Jeg lagde en tråd på dette. Tror varmluften rett på membranen har ødelagt den eller fått den til å løsne. Har ikke ordnet med skjerming enda. Men om trådstarter finner noe som passer på en av de ovennevnte butikkene, så del gjerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebay har slike i haugevis til både runde, ovale og ekstra store dype høyttalere.

Speaker baffles heter dem og kommer i utgaver som plastbokser eller skumbokser.

Plastbokser for å skjerme dem fra fuktige elementer og skumbokser som både skjermer dem fra de fuktige elementer og demper støy.

Ca. 100-200 kr for et par pluss det samme i frakt <_<

 

Jeg skal ta mål og se hva som finnes i nærmiljøet av plastbokser.

 

Rart at bilstereo sjapper ikke har slikt, flere av dem har heller ikke hørt om sånt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jasswass skrev:

Se der ja. Hjelper når man veit hva det heter ja. Sjekk disse: https://www.billyd.no/products/metra-akustisk-hoeyttalerbaffel-5-25-2-stk 

 

 

Yupp, there it is. Right here in Norway :lol:

Helt enig at det er lettere å finne noe når man vet hva det heter.

Baffel, må jo være et ord i mangel på oversettelse. Foreslår vi gir det et nytt navn, høyttaler bolle B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Genialt. Jeg kjøpte, og de ligger hos Post-nord og venter nå.

Tenkte å kjøpe jeg også, men så var det det med hvilken størrelse jeg skal ha?

Må skru ut en høyttaler og måle hullet i dag. De hadde jo mange størrelser å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2021 den 18.48, tiopet skrev:

Helt enig at det er lettere å finne noe når man vet hva det heter.

Baffel, må jo være et ord i mangel på oversettelse. Foreslår vi gir det et nytt navn, høyttaler bolle B)

Så var det dette forvirrende navnet, BAFFLE :wacko: 

Som ved nærmere undersøkelser egentlig er navnet på membranen som er i høyttaleren, fordi membranen har folder som gir en større overflate på membranen hvis den strekkes ut. Virker som høyttaler produsentene har laget seg en egen sjargon på ordet membran.

Da har man altså ved mangel på rett ord bare kalt det også for baffle, eller baffel på Norsk.

Så høyttaler boks eller bolle må jo være det rette ordet mener jeg :lol:

 

Så var det størrelsen jeg må ha i Defender luftkanalen min.

Hullet er 4" og høyttalerens ytre diameter er 5,25".

Skal jeg da kjøpe 4" eller 5,25" baffel til min Defender?????

Finner ikke noe målskisse for hvordan de er målt, og jeg vil ikke kjøpe et par av hver.

 

Endret av tiopet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bytta til 5,25" høyttaler, måtte du utvide hullet da?

Ser på målskisser av høyttalere og mine oppgis som 4" og de bygger 5,25" med pyntering rundt.

Og 5,25" høyttalere må ha 5,25" hull og bygger ca 6" med pynteringer.

 

Ut fra dette vil jeg tro at jeg skal ha 4" baffel, og da håper jeg 4" betyr diameter på hullet og ikke kanten rundt.

 

Da venter vi spent på resultatet til Lafterolf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg brukte høytalere fra D2. Det ble fantastisk bra lyd. Kjøpte distansering og utvidet ikke hullet.

Er da ikke plass til distansering der, midt i kneskåla :blink:

Mine har bulker i gitteret, perfekt match etter en kneskål.

 

Jeg har gode pioneer høyttalere, så de blir sittende. Pluss at jeg har 2 store bakerst i taket, i sånne trekasser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, lafterolf skrev:

Kort i lortfallet hjelper også:lol:

Jeg er motsatt, lang i beina og kortere i overkroppen. Så jeg må sitte nærme rattet og da må knærne slåss med luftekanalen :lol:

Har satt 5cm klosser under setefestene for å komme høyere, men skulle nok hatt 2cm til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...