Gå til innhold

Defender 300TDI ‘96


jorgenht

Anbefalte innlegg

Noen som vil bistå med fargekoden på dette VIN? SALLDHM68VA104213
 

Plata på bremsekraftforsterkeren har ikke infoen. Den er ukjent hos LR workshop- og jeg får ikke til på de andre sidene Google mener jeg skal dekode VIN nummeret med. 
 

96 Defender. Grønn. 
 

Skal forhåpentligvis lakke nye hengsler.:unsure:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

4 timer siden, jorgenht skrev:

Noen som vil bistå med fargekoden på dette VIN? SALLDHM68VA104213
 

Plata på bremsekraftforsterkeren har ikke infoen. Den er ukjent hos LR workshop- og jeg får ikke til på de andre sidene Google mener jeg skal dekode VIN nummeret med. 
 

96 Defender. Grønn. 
 

Skal forhåpentligvis lakke nye hengsler.:unsure:

 

Du har sikkert sett denne: https://www.lrworkshop.com/land-rover-paint-codes?year=1997. Og ellers så kommer bilen opp som en -97 modell ...  (uten fargekode som du skriver...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom en liten pakke på døra idag- en masse nye foringer- hjullager og bremseskiver bak. Dekk er i ferd med å bli lagt om, så jeg kan prøve dem på når isen har sluppet taket. 
 

Prøvd heisen idag har vi og.. 

7B2E3D69-C1DB-499B-9DAC-C7A2FAC85940.png

Det er ganske lite ”armlengde” å gå på før ramma svinger opp- det kan føles litt utstøtt om man må ta i synes jeg. Får finne noe å støe med i begge ender. 
 

Mens jeg spraya den ned med rustløser på bolter som skal ut, så ser jeg at jeg har en BOGE under der. Kan denne bare fjernes? 
 

81570799-6B38-4FDC-AB63-20E149CAE52D.pngJeg har nemlig kjøpt helt vanlig A-arm/ A frame ledd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Når du bytter til nye smører du dem inn i alufett.  

Enda viktigere er å la bilen stå på hjulene, altså ikke jekk, når du strammer til boltene.

Om ikke vil foringene vries mye og slites ut for raskt. 

Jeg bruker bladsøker slik at indre hylse ikke låses. Da holder foringene veldig lenge, men det forutsetter at hull i ørene er kompakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, lafterolf said:

Helt normalt. Når du bytter til nye smører du dem inn i alufett.  

Enda viktigere er å la bilen stå på hjulene, altså ikke jekk, når du strammer til boltene.

Om ikke vil foringene vries mye og slites ut for raskt. 

Jeg bruker bladsøker slik at indre hylse ikke låses. Da holder foringene veldig lenge, men det forutsetter at hull i ørene er kompakte.

Var det jeg mistenkte. De andre var bare så greie å få løs. Ja- her får alt rikelig med alupasta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolten måtte gi tapt for vinkelsliperen. 
BCF14CDC-4D02-42DA-9470-A584B7599756.png

Satt godt fast i hylsa. 4B4E225C-DFCE-407D-BB92-56F04CA481B3.png

Presser ut gummiforingen- også skjærer jeg over den ytre hylsa med baufil før jeg banker den ut. 
Bare innom tess for en bolt nå så kan det monteres sammen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvekjøringer med nye foringer og dekk var gøy! Men har flere deler jeg tenkte å bytte ut- så neste på lista er bremser bak, samt hjullager når jeg først har det av. 

Der satt bremserøret i nippelen, og kommer til å knekke av. Handlet en kveil på gubbdagis- så får vi se hvordan det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke så lenge den stod på alle fire. 
Det har cuphelg med fotball denne helgen- og innimellom slagene demonterte jeg for bytte av bremseskive. 

 

Det er en grisete jobb- tok hjullager samtidig, så har jeg liksom oversikt der også. 
BCAAC5B1-1D7F-4963-98ED-5C4C84669885.png

Trodde jeg fikk klemt av bremseslangen- men tydeligvis ikke. For der hadde det lekt ut en del dagen etterpå. 
 

E50AF45A-F56E-4492-9200-099FA82797D3.png

Fryktelig rustne kalipper. Sikkert likt på andre siden og. Gjorde rent- pusset og slo av rust så fikk de plass over skiva igjen. Tenker jeg bør bytte dem- så la i de gamle klossene i mens. 
Slapp heldigvis å bytte bremserør- det løsnet til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering igjen- blir puslet litt smått hver kveld. 
Demonterte høyresiden for samme operasjon.  Låsemutteren satt så godt fast at jeg måtte meisle den løs. Flaks jeg hadde reserve. 
15E3A98A-D0BA-4B98-8B44-8BC68A02C9F3.png

Pressa av bremseskiva- her ramlet den nesten bare ut, mot venstresiden sine 8 tonn. 
Smurte tynt med alupasta ved montering. 
6271F70A-4E36-4BF4-81CE-277F211AC0EA.png

Slo ut lagerskåler og gjorde godt rent. Begynner å få grei rutine på løse hjullager nå.

98BF56DB-7E6C-4C0B-9870-C5F8C50051B0.png

Montert sammen og klart for en rusten bremsekalipper. Den skammer jeg meg over, så ingen bilder av den.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakaksel har vel bare slange ned til aksling og rør ut til hver kalipper? Demonterte for å pusse, slå av rust. Den ene var så grodd at den ikke passet på nye skiva uten pussing av rust. <_< Klarer rørene at man demonterer og henger opp uten å knekke? @lafterolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har irritert meg lenge over at løftepumpa ikke lar seg pumpe manuelt. Handlet inn ny og bestemte meg for å bytte idag. Litt småtrangt. 78FA20F7-EDB3-4C42-94AA-0A11102C7E06.png
Hjalp lite, ikke inngrep her heller. Bilen rusler og går da. 
Har startet og stoppet flere ganger- samt vridd om på veiva for å endre posisjon. Fortsatt ikke. Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, jorgenht skrev:

Hjalp lite,

Litt vanskelig å se fra bildet men har du mellomlegg mellom pumpe og blokk? Sist jeg handlet fødepumpe så var der med mellomlegg til 200tdi men ikke til 300tdi selv om det trengs der og. Jeg laget selv siden jeg ikke hadde...

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/79815-sveinhas-rullende-lr-90-prosjekt-potensielt-lr-90-prosjekt/&do=findComment&comment=1019614

 

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, lafterolf said:

Løsne røret inn på dieselfilteret og pump. Da ser du om den pumper. Står det diesel i systemet vil du ikke kjenne at pumpa løfter diesel.

Aaaah- derfor den gamle hadde motstand når jeg tok den av. Takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Liten runde i helgen, imellom slaga med unger og overnatting og kjør. 
 

Hadde tenkt å bytte ut A-rammen, eller kula der bak. Hadde jo boge stående originalt. 
Det var lettere sagt enn gjort. 
 

Alt satt, som tusan. 
C8D6FEE5-D0F4-4EB2-A37B-1B2519C44972.png
I mangel på sånn lufthammer, så tydde jeg til slagdrillen. Det nyttet jo ikke med raske hammerslag. 
BA8236EB-4EC2-429C-B9CE-D7ECB46AEBE9.png

Det hjalp, og kula var fri. 
Så var det boge. Den var tydeligvis fortsatt i drift, for den spente godt ifra. 
Jeg var litt usikker hva den inneholdt, men satte alle kluter til (les: drill og 4mm bor). 
E1AE9801-5ECC-4F30-8D6C-55F33BD385FE.png

Gris. Overalt. 0819362B-BD0B-46CC-A7B1-303E3313B865.png

Den inneholder jo olje. Såklart. Det burde jeg gjettet. 
C3868873-1C96-4460-8666-D03038F80A1F.png

Ny kule er på plass- og den gamle skal til de evige marker, sånn på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...