Gå til innhold

Defender 300TDI ‘96


jorgenht

Anbefalte innlegg

  • Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

33 minutter siden, jorgenht skrev:

Olje bestilt, Fosen AS er til å anbefale. 
@lafterolf kom opp i samtalen også, var en lokal kar som var veldig opptatt av GL4 spesifikasjonen. :D

 

 

Laftis bor vel på Fosen. Forundrer meg ikke om han har lurt AS-et til å bunkre opp med Land Rover-relevante smøremidler. Men det er bare en hypotese =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg ignorert familien en liten uke til- byttet tettinger på pokaler samt hjullager begge sider. 
Fylt på ny diffolje foran, og planla en service. 
Litt oljelekkasje fra bunnpanna- så tappa av og plukket denne ned. Rengjort og ny pakningsmasse. Skulle ønske det var vanlig pakning. 
Dro sammen og lot stå over natta. Idag har jeg byttet alle filtre og fylt på olje. Startet rett opp. Liten prøvetur, og lar stå for å se etter lekkasjer. 
Bare registerreim og resterende oljer nå så.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jorgenht skrev:

Da har jeg ignorert familien en liten uke til- byttet tettinger på pokaler samt hjullager begge sider. 
Fylt på ny diffolje foran, og planla en service. 
Litt oljelekkasje fra bunnpanna- så tappa av og plukket denne ned. Rengjort og ny pakningsmasse. Skulle ønske det var vanlig pakning. 
Dro sammen og lot stå over natta. Idag har jeg byttet alle filtre og fylt på olje. Startet rett opp. Liten prøvetur, og lar stå for å se etter lekkasjer. 
Bare registerreim og resterende oljer nå så.. 

Steike mæ! Bra jobba!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde som mål å komme meg gjennom pandemien uten Covid-test. Sånn gikk det ikke, forkjøla våknet jeg opp i går og måtte ta test. 
Vel, «karantenen» frem til prøvesvaret forelå i dag ble flittig brukt. 
Resten av oljene på bilen byttet. 05F1F5D7-CF71-4D0A-8317-CE0CB5942707.jpeg
9057B80C-7EB5-4B7E-8DCF-38127CB97208.jpeg

Lappen er utfylt. 
Prøvetur er kjørt. Bare å se om det blir noen lekkasjer nå da. 
 

4FBC44FC-2033-4C68-89D4-6ADA1C01DB81.jpeg

Vet det ofte er diskutert rundt Britpart eller ei. Men Service-settet jeg kjøpte inneholdt Mahle olje- og luftfilter og Coopers dieselfilter. Kan ikke klage på det synes jeg. 

Igår kom låsepinner for svinghjul og dieselpumpe- så da er vel regreim neste post. Håper jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten oppdatering på prosjektet her da.. har fått skiftet registerreim- det gikk jo helt greit. Løsnet ”Jesus”bolten med starteren og alt gikk veldig fint fra hverandre. 
Jeg har viskosevifta og plast rundt radiator- og da får jeg ikke av plastdekselet uten å ta av øvre radiatorslange. Benyttet anledningen til å tappe ned samt bytte noen slanger. Vasket Ladeluftkjøleren og byttet til silikonslanger. Britpart-blå. Om de er mye bedre vet jeg ikke. Kanskje bedre enn de gamle slangene som stod på. 
 

63906D9E-7697-441C-A4D2-8093D44180C8.jpeg

Mal for boltene til dekselet. 
5DCE2FB4-4A9B-4D22-84F6-33BABE7AB4EA.jpeg

Latmannsarm under ramme og kipp på starter. 
Dårlig på bilder denne gangen ser jeg. 
 

Har slitt litt med kløtsjen etter at jeg bytta den. Så bestilte en ny Master og slave, samt gummislangen til slaven. Kunne like gjerne bytte den siden jeg tappet tomt. 
Fant patenten til @lafterolf med å ofre en 10mm pipe og litt sveis for å slippe slite så med nedre bolt på master. 
Jeg hadde ingen pipe å ofre, så brukte nøkkel til bremserør. Den hadde rett vinkel og kunne bare festes med en strips oppunder pedalen. 
0AE6DFC8-1A17-4F4E-A36F-7B0681891519.jpeg

Bildet er tatt litt i farten ser jeg. 
D897DC63-9092-4719-A4C7-E77170E98C67.jpeg

Hadde derimot en 10mm nøkkel å ofre- så denne ble kappet i to så jeg slapp at den tok i bremserør og bremsekraftforsterker ved skruing nedi der. A9DDB262-1E6B-4A1E-9BEB-2FC2CCFA6060.jpeg

Lite stemningsbilde i fra i dag- endelig litt sol. Og guttungen er ute å forserer traktorspora med sin bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Litt lite å oppdatere med ser jeg. Bilen har ruslet som bare det i sommer og har vært foretrukket fremkomstmiddel til isbar og badestrand. Gjort lite, da jeg har kledd om litt på huset og er i ferd med å gjøre ferdig maling. Som jo er kjedelig. Greit å ha litt å se frem til da.. 

090656D4-C053-4E2B-A9E6-E1D58CD25F35.png

Kjekt at DHLmannen fortsatt husker hvor pakkene hører hjemme.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forsøker nullstille styring i kveld- og har byttet kuler på parallellstaget. Kula på styrestaget er bare noen mnd og lett å justere. 
Har fulgt @Vidar S sin eminente oppskrift- men med parallellstaget justert helt inn, kortest mulig- skiller det 8 mm foran og bak. 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/45119-justere-spissing-på-rrcdiscodefender/


 

Jeg har måttet sette jern under senter av nav- da bakre målebånd gikk i bunnpanna. 
 

3E9781EE-D34E-4CB5-B9C6-B9344E63CA25.png

Det er altså ikke mer å korte inn på. Kanskje en kvart omdreining på ene kula- men da passer jo ikke begge nedi. 
Jeg har også forsøkt med jerna på toppen av navet- med begge målebånda foran senter- da blir avstanden mindre- sikkert fordi vinkelen blir mindre- men fortsatt ikke likt. 
Noen gode råd? 
 

 

Endret av jorgenht
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@gautes hvordan tenker du? 
Er det forskjell på om jeg måler oppe eller nede på navet? Tenkte at det her var helt okei i forhold til metoden i tråden ovenfor. 
Jeg har ikke justert spissing før, da alle andre biler har hatt mer geometri og verksted har fått ta den biten. 
 

Eneste grunnen til at det ble nede på navet var at bunnpanna var i veien. Det er kanskje grunnere bunnpanne på TD5 og andre..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spissing måles fra felgkant til felgkant for og bak .

Klokken 1500 og kl 0900.

Når du trekker målepunktene lenger ut blir forskjellen større og da feil.

En kirch-stang ble ofte brukt på kjøretøy med stiv aksel .

(kirch? usikker på staving , gammel type gardinstang med 90 graders vinkel i endene)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt tråd og linjal målt med bilen på bakken og hjulene på slik som beskrevet i lenken nedenfor. Har ikke lest i detalj, men prinsippet er i hvert fall det samme. Husker ikke helt hvilke spissing jeg brukte men felgkanten foran på forhjulene var vel inn 1-2mm ift rektangelet, hvis det gir mening.

 

http://speed.academy/diy-wheel-alignment-how-to-guide-explained/2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...