Gå til innhold

Defender 300TDI ‘96


jorgenht

Anbefalte innlegg

Tipper olje @sveinikr@hotmail.com, da fjærene ikke virket like løse som jeg har sett på tube’n. 
 

Men var ikke lett å se olje på flatene heller når jeg tenker meg om.. 

 

Blir bra med ny clutch. Tempoet skal jeg ikke si noe på- føler selv det tar tid- er jo første gangen jeg gjør dette. Men takk! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

@sondre b Ja- alltid tøft! Og nye ting er greit- føler vel kanskje det er litt vann over hodet av og til :lol:

 

Idag gikk nye clutchen inn, etter oljetetting og pakning samt ny bøssing. 
Den gamle måtte hamres ut, jeg har ikke sånn fin motsatt hammer. Og fettmetoden var fånyttes. Gikk uten skader. 
BDF758D3-281D-454C-A57E-3F3801F14A67.jpeg

 

Før jeg monterer for mye sammen og mens plassen er ‘god’ så utbedrer jeg hullene i ramma. Bak der tverrbjelken stod montert. 
 

Møkkete fingre er fint når en skal lage papirmaler. EC83E5AD-2A48-4473-845B-43B225C2C58C.jpeg
Bare trykker og gnir sakte langs kanten en har skjært ut. Vipps- mal til overføring på metallet. 
 

 

Noen som vet hvor det lønner seg å stroppe girkassa rundt for at den skal være nogenlunde i likevekt? Jeg demonterte den med to stropper, men kunne tenke meg å sette den inn med bare en stropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da var girkassa inne. Ble noen timer i garasjen i dag også. Til fruens frustrasjon. 
Enda jeg vasket bilen hennes på formiddagen :P

Ble to stropper, fikk ikke balansert med bare en. Jeg har ikke demontert tunnelen rundt girkassa, så tilkomsten var vel ikke best. Hadde jeg gjort det hadde det sikkert gått fint med en. 
 

5032C32C-129D-4C5C-907F-88A290F41B16.jpeg

Girstenger på plass. Hater det skummet rundt litt. Veldig trangt. Jeg gjør det sikkert feil. 
C0FA1FB6-3AB1-4795-9832-687C4A04281A.jpeg

Kassa stroppa med elefanten og støttebukk til i morgen. C247A7B9-E8ED-43DD-9234-438593B6BA58.jpeg

Tilkomst muttere på toppen av girkassa ble mye bedre om ladeluftslangen ble demontert. 
 

Også en liten pakke fra EWS. Så at gummiføttene til luftfilteret var sprekt og revet av så bestilte nye. Sammen med bolter og muttere til mellomakslingene. 765D3DBF-5AF0-41DD-A1EA-11B0CD43BB2D.jpeg
 

Så fortsetter det i morgen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg jammen i mål, eller- startet og rygget/ kjørt frem 20cm. Ingen lekkasjer foreløpig. Nå får jeg rydde i garasjen- og sortere søppel. 
Tettet et hull i midtre panelet til setekassen,  så det må på samt cubbyboksen skal skrues fast. 
23F58D94-E140-4EDD-ADD9-61CAFF6F93A0.jpegD5B2BD92-B9B0-4955-9B9D-102BD3CA3CDD.jpeg
230’km- nå må det kjøres litt merker jeg. 
 

Neste store operasjon er registerreim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kjøretur idag- sjekke etter lekkasjer. Etterstrammet slangeklemmer. Alt virker tilsynelatende bra. Ganske fornøyd om jeg får si det selv. 
 

La også om til sommerdekk- disse stikker også litt utenfor, som vinterdekkene. Ser jo gørrkult ut, men blir veldig skittent, også er det kanskje ikke helt lovlig. 
Kunne ikke finne Innpress sånn med en gang, men kanskje noen av forrige eiere vet? Eller om jeg kan handle litt smalere dekk neste gang.. 

 

BC8D3C00-F055-402E-A3E1-5688FA0DC5AC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, sveinikr@hotmail.com said:

Ble L.o.f-clutchen smooth? Du har powerspec-versjonen. Skal håndtere lett trimmede biler :)

Ja, føltes slik. Så det var en «Power300TDI». Så da er det vel bare å jazze den opp litt da cool

 

Var litt vrient med et par av fjærene som følger med, blant annet den som holder pinnen clutchsylinderen trykker på- der fikk det bli original plastklips. Har det forrige holdt siden 96 gjør nok denne det en stund og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jermundpr Det kan jo hende lar seg løse.. tenkte jeg skulle vaske dem og lete etter merking. 
Modular hos paddocks er ET+8. De jeg finner i hvert fall. 
 

Litt lengre tur idag, hentet noen dekk som fulgte med øvekjøringsbilen til fruen. 
Stoppa ved lysregulering, clutchen ned og etter litt venting gikk den sakte fremover. Som om sylinderen gikk sakte tilbake. 
Byttet jo denne men er nå usikker på om det var rett type. Svein sendte med to. Hvor den ene ikke gikk å presse på staget i clutchhuset. Kan jeg ha luftet dårlig? 
 

Eller er sylinderen kanskje feil. Lurer på å vaske den gamle og lete etter delenummer. 
 

Også har jeg fått en susing. Som følger fart, ikke turtall. Ja, vet det er en Defender, men den var ikke der tidligere. Må undersøkes nøyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk stell på clutchen. LOF fjæra for lettere pedal var synderen. Ikke nok kraft for retur. 
 

Etter å ha revet ut noen meter kabel som ikke var i bruk og ryddet litt opp var det ikke liv i Revotec vifta. F3E70574-BED9-4FA0-B827-B0584DFB934B.jpeg

73A7266A-B895-47DE-985F-2F6FDD999D8C.jpeg

 

Det er elektronikken med temp-føleren som har gitt opp. Kjørte bilen god og varm- men fikk den ikke til å slå over. Både funksjonstest og måling med Voltmeteret. 
024A35EF-B53D-4405-B197-6E1C0F138735.jpeg

Tror jeg monterer den vanlige vifta for en stund. Så kan det heller bli med nye elektronikk eller kjølevannsslange på neste bestilling. 
 

Stemningsbilde av nyvaska bil på tunet. 47991503-12E3-431B-BCC4-2F323C229CBC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lafterolf Jeg har nok lest det jeg og. Men er vel noen fordeler. Som oppvarmingen går litt fortere og ved offroadkjøring/vading/gjørme. Som jeg vet om da. 
Den originale viften ligger på hylla- og tenkte jeg dro den på en kveld nå. Frem til delebestillingen tvinger seg frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har viskositetskobling, og da vil den bli med rundt, men den er ikke låst. Dvs at motoren oppnår tempratur omtrent like raskt.

Først når tempraturen blir høy nok låses vifta og trekker rundt likt med motor. Genialt enkelt.

 

Hvor ofte bader du så dypt at vifta er under vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer på oppvarmingen når man starter kald bil, og til varmeapparatet blåser varmt. Siden denne blir med rundt hele tiden, mot den elektriske som stod i ro frem til kjølevannet oppnådde satt temperatur. @lafterolf

Nei, dessverre sjeldent jeg bader så dypt at det er et problem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir med rundt, såvidt, for den låses ikke før tempraturen blir høy nok.

Den elektriske går også rundt på samme vis med mindre du har sjalusi som stenger ut luften når bilen kjøres.

Når den elektriske kobles inn drar dynamoen tungt, så det er minimalt brennstoffbesparende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten justering av Cubbyboksen idag- etter å ha montert inn det midlertidige vinduet i bakruta. 
Forsøk/prototype på en ramme som hever cubbyboksen og kanskje kan romme litt kabling og usb uttak fram og bak. Tror kanskje jeg får bryterne til varmesetene der og.. 

 

87F78F88-F4BB-43C6-812C-31B1219C4E31.jpeg

Gjorde så jeg kan løsne cubby, og ikke måtte demontere ramma hvis jeg skal nedi å jobbe. Om den blir værende får tiden vise. Kanskje jeg maler eller trekker den med stoff om det fungerer. 
Savnet var i hvertfall stort etter høyere boks når jeg fjernet den ekstra varmevifta som stod der.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tur for å se om taktelt var en okei overnattingsmulighet for fruen. 
Startet med å montere teltet på bilen Tirsdag før påsken- og lufte det i garasjen på onsdag. 942DB280-A536-4E5C-922F-27973B1B982B.jpeg
Har jo aldri prøvd sånt før så greit med tørrtrening. 
Tok turen til Tromøya i Arendal- akkurat langt nok hjemmefra til ikke å kunne kjøre hjem å hente noe man har glemt- og såppass tilgjengelig at man kan få hjelp ut hvis noe skulle svikte. F3789765-4A0A-4623-8C5A-5333CDF3138E.jpeg

Veldig trivelig plass- her har det overnattet mange før.

Dukket også opp en svær hvit Jeep på kvelden. Med camper-henger bak. Kun for å parkere på litt utafor-veien og ta bilder av bil og camper. Så dro den igjen. Rart i mitt hode. 
Tror det var forhandleren- og bildene skal sikkert på hjemmesiden. 
E0FD45A8-FE0E-4E05-9A0B-F9EE47DAFE7F.jpeg

Avsluttet med bål og stjernehimmel sammen med påskegodteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@telindnor Vi må nok begge erkjenne at en litt tykkere madrass hadde vært kjekt blush Lurer på om jeg begynner å bli eldre :lol:

Ellers var det topp. Er man bare to er det nok ganske stort det teltet, men vi som er 5 som familie hadde nok ikke fått plass alle sammen.. moro å teste ut i hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Rolig herfra siste stunden. Bestilte litt deler, kom en pakke i uka som var- og dukker kanskje opp en til denne uken. 
Skal prøve meg på registerreim når låseutstyret kommer. 
 

Litt lekkasje av olje/fett bakpå pokalen- og siden jeg hadde fått hjullager levert denne uken også skred jeg til verket. Målet var tettingen bak, men ble nye lager til pokal og hjul i samme slengen. Første for meg og tror det gikk sånn nogenlunde greit. 
 

AA148781-C39F-4B59-8019-5E54F9EA6A4E.jpeg

Demontering. E680FE27-818E-4F80-8F27-29293E4E9DFE.jpeg

 

Jekket ikke langt nok opp og mye av olja kom ut. Tenkte jeg skulle ta en servicerunde på den også- nå som kløtsjen nærmer seg innkjørt. 
 

Har søkt litt rundt, og kanskje med feil stikkord- men hva skal bilen ha? 
Differ, transfer, girkasse. Ja,motorolje også- jeg skal jo ned med bunnbannen. 
 

Noe av dette kan jeg sikkert handle i litt større kvanta, men kjekt å vite hva jeg skal ha.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...