Gå til innhold

Defender 300TDI ‘96


jorgenht

Anbefalte innlegg

Etter noen få uker som Defender eier må jeg vel lage en liten prosjekttråd. 
 

Bilen er vel kjent her fra før-av flere- om jeg ikke tar helt feil. 
Starter vel som alltid med en annonse her inne, etterfulgt av en urolig og litt søvnløs natt. Sendte av gårde en melding og meldte interesse, og jammen fikk jeg tilslag. 
 

Så da var det bare å ordne detaljer, og hive seg på toget. D3415875-9DFB-4C3D-A76B-4C5733A114CB.jpeg

Innover mot Oslo bar det, med maske frykten for at covid kom hoppende imot. 
5F813343-288E-4C51-8169-4FFEB0695FC9.jpeg

Mellomlanding på Oslo S. Var mindre folk der enn når det er karaokekveld på puben. 
617C0E36-FFF3-4BFA-8D9E-2CE28CF3FC5E.jpeg

Bussen gikk oppover, og her er bussbytte for noen- og en strekk på beina for meg. 
Nå vet sikkert noen hvilken bil det gjelder allerede. 
 

Gikk av på holdeplassen og ble etterhvert møtt av et riktig så trivelig syn. Nå hadde jeg jo kjøpt og betalt allerede, men forrige eier er en ordensmann og forlangte prøvekjøring før vi gjorde oss ferdig med handel. Så sagt, så gjort. 
 

Her er siste bilde av bil og tunet den har bodd på siste året. 
 

FD0C2381-7F2A-4948-8FEA-FCB20C7D3A19.jpeg
Der nede, rett over panseret. 
 

Turen hjem gikk med et glis om munnen i de 5 timene det tok. D58DD369-7BB9-4B6C-86A8-8EF4516FF7D6.jpeg

Pit-stopp for pølse og brus. 
 

7E648B43-F2E4-46BA-84E1-A62C33E35A07.jpeg

Hjemme på tunet om morgenen etter. 
 

A91042BC-9A6B-4AF4-8477-6D2D38AC6EEB.jpeg
Teltet kommer av, da jeg ikke følte behovet for å kjøre med det på riktig enda. 
7A44F17B-B7B7-4BF7-8BE5-8479B52E4773.jpeg

Katta var like fornøyd som meg.. tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Fulgte med litt deler som Svein hadde tenkt bytte/utbedre. Lekkasje fra vakumpumpe, lekkasje bakkant motor og ny clutch. Samt registerreim sett. 
 

Synes bakdøra trang litt bistand for det store reservehjulet, så bestilte en reservehjulsholder for å hjelpe. F0E26B5E-AB2B-4199-8AC3-0E2344C52BEE.jpeg

0A827D2E-AFAD-46AE-B674-4EB14687517E.jpeg
Helt okei å montere, mindre justeringer måtte til. Døra har det bedre nå. 
 

F8329F1B-BC2D-431F-8DFB-6C5D7EA1381C.jpeg

Forsøkt feilsøke defa, fikk liv i displayet om ikke annet. E59C1D5E-8827-419E-8749-E3C20260773B.jpeg

Så ville jeg lekkasjen på vakumpumpa til livs, var sikker på at Svein hadde sendt med pakning, der tok jeg feil. Fant ut at jeg ikke hadde pakning etter å ha demontert. Samtlige bolter satt løst ved demontering, så gjorde rent og monterte sammen og dro dem til. Startet og lot gå en stund, virket tett men bestiller pakninger neste gang. 
0573ED74-6B88-47CE-BCEC-7A2057F50FAB.jpeg

For øvrig litt dumt design med luftfilterbrakett som sitter på boltene til toppen.. 

Var uheldig og revnet dieselrørene fra filter til løftepumpe og injektorpumpe.. disse er liksom som en tvillingkabel og revnet. 
76071E87-FE98-4857-B723-C8151EE09C1D.png

Finnes det andre løsninger her?  
 

Mens jeg har rotet rundt innimellom og oppimellom fant jeg denne..

A0445A63-20F5-4602-81CF-82812B3BDBC8.jpeg

EGR er fjernet i motorrommet- kan denne fjernes?  
 

Siden jeg må vente med å kjøre grunnet dieselrørene har jeg begynt demontering for å bytte pakning og clutch. Det går sikkert bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp plastslanger, finnes på lastebil og landbruksverksted. Varmes feks i varmvann el lignende og presses på. De krymper seg fast. Billig og enkelt.

 

Inntil videre kan du bruke gummislange.

 

Vannpumpelekkasje fører ofte (alltid) med seg lekkasje fra P-pakning. Det er en pakning mellom blokka og registerhuset som pumpa sitter i. Når pumpa løsnes mister pakningen, som sitter med samme festebolter som pumpa, spennet og vil lekke. 

Bytt den.

 

En tube med silikonpakning på tube er greit å ha. Det erstatter pakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, lafterolf skrev:

Jeg har aldri fjernet dette. Om man en vakker dag må montere EGR igjen blir det enklere om man lar elektroniken være.

Sannsynligheten for å bli busta på PKK; er iaf ikke blitt mindre. Det enkleste er vel bare å sette inn en blanking plate ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR er fjernet fra motorrommet. Det er nok lenge siden. Var bare nysgjerrig på om elektronikken måtte være der. 
Da er konsensus at den blir værende der under cubbyboksen. Takk :D

Kommer plutselig mer spm når girkassa skal ned uka som kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorgenht skrev:

Noen som har en klok avgjørelse på EGR elektronikken?

Jeg har blanket ut EGR og fjernet elektronikken. Der sitter et pot.meter på dieselpumpen, det kan også fjernes, har kun med EGR å gjøre... Tenker det er lurt å fjerne mest mulig overflødig slik at flest mulig spor er borte. Ingen kommentar på PKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk! Ja- virker som et eksemplar de fleste har brydd seg om, etter å ha skrudd litt under der i dag har jeg sett at det ikke er helt tørt inni ramma heller- det er jo bra. Ligger noe oljefilm der å lurer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grove bolten til luftfilterboks-holderen: Mener den er med på å holde toppen mot blokka... Sjekk at du får den på plass riktig (ift moment!)

Edit: Ser at du var klar over at det var en head bolt du hadde løsnet. Helt enig at det er et merkelig design....

Edit-edit: Ser du er på saken ift. moment på boltene. Er bare jeg som er for lite på lrforum....

 

Pakningene til vakuumpumpa hang tapet på pappeske merket fuel pump. Det ble kjøpt samtidig og pakket sånn av Vestfold ships. Mener det er to pakninger...

 

Deilig å se at den får stell. Lykke til videre!

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj da @lafterolf- bør sikkert bestille nye neste gang jeg skal ha deler. Usikkert hvor mange ganger tidligere de er strukket. 
 

I kveld kom mellomaksling av og midtre tverrbjelke- den under kassa ned. Var ingenting med det som hørte hjemme på en HMS messe. Et hull åpenbarte seg bakom der, naturligvis. Så da blir det litt lapping når girkassa først kommer ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorgenht skrev:

Hehe, kan like gjerne forsøke ha noe å dra på tur med i sommer. Vi blir vel innenlands alle mann :D @sveinikr@hotmail.com

 

Også er det første gangen jeg splitter motor og kasse, ever. Så trenger nok litt tid :o

Det blir spennende. Du finner nok motorolje baki der. Ellers ville jeg investert litt tid på monteringa av rear crank seal. Er ikke bare bare å få den tett, visstnok. Braketten som pakninga sitter i mangler liksom noen festepunkter i nedre kant - der olje kan lekke. Britannia Restorations på youtube drev og testet mye varianter - med og uten guffe osv. Jeg har heller aldri gjort en sånn splitt. Hadde vært litt enklere om ikke f**nskapen ikke hadde vært så tungt og uhåndterlig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg følt meg dum i godt over et døgn. Følte jeg hadde en knallgod ide om å bruke sånn pallejekk/tralle til å senke girkassa med. For jeg har ikke løftebukk enda. 
Det gikk jo ikke, den var for høy til å gli under ramma. 0BB902E4-8749-409D-9898-E8E2F249ED82.jpeg

Kjapp omvei innom Gubbdagis i lunsjen idag: 

E62DC282-C910-4100-A6A9-1F5673121C44.jpeg

 

7519D8A9-EA87-4894-AE1E-634EF5667AAA.jpeg
Opp med cubby, bort med ekstra varmeapparat, seter og setevarmerkontroll. Ut med den midtre luka og ned med stropper. 853B86A2-1E4C-4FB2-83C3-DEF4315037A1.jpeg

Da var jammen girkassa nede i en fei. Sikkert verre å få den på plass siden igjen. 
91E90838-1FF6-457A-8F33-EA534691C715.jpeg

Originale fra 96 vil jeg tro, 229’km. 
BADE0614-0C30-4EE3-B70E-62A37F72D1CE.jpeg

Årsaken til at girkassa kom ned. 3825A553-FDF3-4800-83E8-A1B98C1C2089.jpeg

@lafterolf, se- nye dieselslanger fra Tess. Plast/nylon eller noe sånt. Tålte diesel. 
Blåfargen må da gi minst 10hk mer? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende hvis den clutchen er fra bilen var ny! Kjentes ikke sliten ut, med unntak av den rykkinga. Tror du rykkinga skyldes slappe fjærer i clutchen, eller olje på friksjonsflatene? Blir super-dupert å få inn LOF-clutchen. 

 

Bøyer meg i støvet over det tempoet du har satt. Gul trøye! Måten du rydder i det elektriske på hever bilen mange hakk i boka mi! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...