jorgenht Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Etter noen få uker som Defender eier må jeg vel lage en liten prosjekttråd. Bilen er vel kjent her fra før-av flere- om jeg ikke tar helt feil. Starter vel som alltid med en annonse her inne, etterfulgt av en urolig og litt søvnløs natt. Sendte av gårde en melding og meldte interesse, og jammen fikk jeg tilslag. Så da var det bare å ordne detaljer, og hive seg på toget. Innover mot Oslo bar det, med maske frykten for at covid kom hoppende imot. Mellomlanding på Oslo S. Var mindre folk der enn når det er karaokekveld på puben. Bussen gikk oppover, og her er bussbytte for noen- og en strekk på beina for meg. Nå vet sikkert noen hvilken bil det gjelder allerede. Gikk av på holdeplassen og ble etterhvert møtt av et riktig så trivelig syn. Nå hadde jeg jo kjøpt og betalt allerede, men forrige eier er en ordensmann og forlangte prøvekjøring før vi gjorde oss ferdig med handel. Så sagt, så gjort. Her er siste bilde av bil og tunet den har bodd på siste året. Der nede, rett over panseret. Turen hjem gikk med et glis om munnen i de 5 timene det tok. Pit-stopp for pølse og brus. Hjemme på tunet om morgenen etter. Teltet kommer av, da jeg ikke følte behovet for å kjøre med det på riktig enda. Katta var like fornøyd som meg.. tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 14. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2021 Fulgte med litt deler som Svein hadde tenkt bytte/utbedre. Lekkasje fra vakumpumpe, lekkasje bakkant motor og ny clutch. Samt registerreim sett. Synes bakdøra trang litt bistand for det store reservehjulet, så bestilte en reservehjulsholder for å hjelpe. Helt okei å montere, mindre justeringer måtte til. Døra har det bedre nå. Forsøkt feilsøke defa, fikk liv i displayet om ikke annet. Så ville jeg lekkasjen på vakumpumpa til livs, var sikker på at Svein hadde sendt med pakning, der tok jeg feil. Fant ut at jeg ikke hadde pakning etter å ha demontert. Samtlige bolter satt løst ved demontering, så gjorde rent og monterte sammen og dro dem til. Startet og lot gå en stund, virket tett men bestiller pakninger neste gang. For øvrig litt dumt design med luftfilterbrakett som sitter på boltene til toppen.. Var uheldig og revnet dieselrørene fra filter til løftepumpe og injektorpumpe.. disse er liksom som en tvillingkabel og revnet. Finnes det andre løsninger her? Mens jeg har rotet rundt innimellom og oppimellom fant jeg denne.. EGR er fjernet i motorrommet- kan denne fjernes? Siden jeg må vente med å kjøre grunnet dieselrørene har jeg begynt demontering for å bytte pakning og clutch. Det går sikkert bra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Dette blir bra Jørgen. Super turbil det der. Regner med at senga hjemme knapt blir brukt i sommerhalvåret etter kjøp av denne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Kjøp plastslanger, finnes på lastebil og landbruksverksted. Varmes feks i varmvann el lignende og presses på. De krymper seg fast. Billig og enkelt. Inntil videre kan du bruke gummislange. Vannpumpelekkasje fører ofte (alltid) med seg lekkasje fra P-pakning. Det er en pakning mellom blokka og registerhuset som pumpa sitter i. Når pumpa løsnes mister pakningen, som sitter med samme festebolter som pumpa, spennet og vil lekke. Bytt den. En tube med silikonpakning på tube er greit å ha. Det erstatter pakning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 14. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2021 Vakuumpumpe @lafterolf, nede på blokka Høyre side i fartsretningen. Under luftfilteret. Ikke vannpumpe. Kanskje jeg skulle prøvd med plastslange, så slipper de sitte sammen som en tvillingkabel også.. lurt. @telindnorSatse på at dette blir bra, kjørbart er mer motiverende enn ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Vakumpumpa var det ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 14. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2021 Noen som har en klok avgjørelse på EGR elektronikken? Forsøker å fjerne ting som kanskje ikke er nødvendig å ha plugget i, liggende rundt forbi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Jeg har aldri fjernet dette. Om man en vakker dag må montere EGR igjen blir det enklere om man lar elektroniken være. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 25 minutter siden, lafterolf skrev: Jeg har aldri fjernet dette. Om man en vakker dag må montere EGR igjen blir det enklere om man lar elektroniken være. Sannsynligheten for å bli busta på PKK; er iaf ikke blitt mindre. Det enkleste er vel bare å sette inn en blanking plate ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 14. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2021 EGR er fjernet fra motorrommet. Det er nok lenge siden. Var bare nysgjerrig på om elektronikken måtte være der. Da er konsensus at den blir værende der under cubbyboksen. Takk Kommer plutselig mer spm når girkassa skal ned uka som kommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 1 time siden, jorgenht skrev: Noen som har en klok avgjørelse på EGR elektronikken? Jeg har blanket ut EGR og fjernet elektronikken. Der sitter et pot.meter på dieselpumpen, det kan også fjernes, har kun med EGR å gjøre... Tenker det er lurt å fjerne mest mulig overflødig slik at flest mulig spor er borte. Ingen kommentar på PKK. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Gratulera med grombil, trur du har gjort eit godt kjøp her! Og 300tdi er berre nydeleg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 (endret) Gratulerer med kjøp av en bra bil Her er papirer på kjølevifta som ble montert sammen med ny radiator og slanger. Da ble resten av kjølesystemet skikkelig renset samtidig Endret 14. mars 2021 av jermundpr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 14. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2021 Takktakk! Ja- virker som et eksemplar de fleste har brydd seg om, etter å ha skrudd litt under der i dag har jeg sett at det ikke er helt tørt inni ramma heller- det er jo bra. Ligger noe oljefilm der å lurer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 14. mars 2021 Del Skrevet 14. mars 2021 Jeg spylet ramma innvendig med avløpsspyler og sprøytet godt med fluidfilm inni ramma og under ellers etter en tids tørking Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 (endret) Den grove bolten til luftfilterboks-holderen: Mener den er med på å holde toppen mot blokka... Sjekk at du får den på plass riktig (ift moment!) Edit: Ser at du var klar over at det var en head bolt du hadde løsnet. Helt enig at det er et merkelig design.... Edit-edit: Ser du er på saken ift. moment på boltene. Er bare jeg som er for lite på lrforum.... Pakningene til vakuumpumpa hang tapet på pappeske merket fuel pump. Det ble kjøpt samtidig og pakket sånn av Vestfold ships. Mener det er to pakninger... Deilig å se at den får stell. Lykke til videre! Endret 15. mars 2021 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 15. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2021 Da blir det ut å lete @sveinikr@hotmail.com Var sikker på at jeg så dem jeg og. Nå var den jo tett når jeg prøvestartet- men kjørte den ikke varm. Mulig de boltene også har X antall ganger bruk på seg, strekker seg kanskje? Om noen vet så hyl ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Det er strekkbolter ja. Kanskje det blir skrekkbolter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 15. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2021 Æsj da @lafterolf- bør sikkert bestille nye neste gang jeg skal ha deler. Usikkert hvor mange ganger tidligere de er strukket. I kveld kom mellomaksling av og midtre tverrbjelke- den under kassa ned. Var ingenting med det som hørte hjemme på en HMS messe. Et hull åpenbarte seg bakom der, naturligvis. Så da blir det litt lapping når girkassa først kommer ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Bestill når du må bytte neste gang. De kan ikke byttes uten ny pakning Har brukt dem om igjen flere ganger uten tull jeg. Går vanligvis bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 15. mars 2021 Del Skrevet 15. mars 2021 Er du i gang med clutch allerede? Øite tå eit tempo du har dratt på med! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 16. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2021 Hehe, kan like gjerne forsøke ha noe å dra på tur med i sommer. Vi blir vel innenlands alle mann @sveinikr@hotmail.com Også er det første gangen jeg splitter motor og kasse, ever. Så trenger nok litt tid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 16. mars 2021 Del Skrevet 16. mars 2021 1 time siden, jorgenht skrev: Hehe, kan like gjerne forsøke ha noe å dra på tur med i sommer. Vi blir vel innenlands alle mann @sveinikr@hotmail.com Også er det første gangen jeg splitter motor og kasse, ever. Så trenger nok litt tid Det blir spennende. Du finner nok motorolje baki der. Ellers ville jeg investert litt tid på monteringa av rear crank seal. Er ikke bare bare å få den tett, visstnok. Braketten som pakninga sitter i mangler liksom noen festepunkter i nedre kant - der olje kan lekke. Britannia Restorations på youtube drev og testet mye varianter - med og uten guffe osv. Jeg har heller aldri gjort en sånn splitt. Hadde vært litt enklere om ikke f**nskapen ikke hadde vært så tungt og uhåndterlig =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 18. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2021 Da har jeg følt meg dum i godt over et døgn. Følte jeg hadde en knallgod ide om å bruke sånn pallejekk/tralle til å senke girkassa med. For jeg har ikke løftebukk enda. Det gikk jo ikke, den var for høy til å gli under ramma. Kjapp omvei innom Gubbdagis i lunsjen idag: Opp med cubby, bort med ekstra varmeapparat, seter og setevarmerkontroll. Ut med den midtre luka og ned med stropper. Da var jammen girkassa nede i en fei. Sikkert verre å få den på plass siden igjen. Originale fra 96 vil jeg tro, 229’km. Årsaken til at girkassa kom ned. @lafterolf, se- nye dieselslanger fra Tess. Plast/nylon eller noe sånt. Tålte diesel. Blåfargen må da gi minst 10hk mer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Imponerende hvis den clutchen er fra bilen var ny! Kjentes ikke sliten ut, med unntak av den rykkinga. Tror du rykkinga skyldes slappe fjærer i clutchen, eller olje på friksjonsflatene? Blir super-dupert å få inn LOF-clutchen. Bøyer meg i støvet over det tempoet du har satt. Gul trøye! Måten du rydder i det elektriske på hever bilen mange hakk i boka mi! =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.