hahaug Skrevet 6. mars 2021 Del Skrevet 6. mars 2021 En LR kamerat har nå fått en P15motor han bestilte fra UK.ECU-en var ikke blitt sendt med. Er det riktig at P10 ECU kan brukes på denne motoren,om en bruker P10 dysene? Eller er det Kun P15ECU som gjelder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 7. mars 2021 Del Skrevet 7. mars 2021 Spørsmålet ditt får jeg svar på til uka Jeg har satt inn en 15P motor i min 10P Defender. Omtrent alt er på plass, 10P dyser er satt inn og 10P ecu skal programmeres til riktig dysenummer. Eneste som står igjen før start egentlig, er å sjekke at kabler er koblet til riktig sted. Lurer litt på den ene kabelen på startmotor, om den kan sitte på feil sted. Om den sitter riktig, hvorfor er det ikke jordkabel mellom motor og ramme Ikke kan jeg huske om jeg koblet fra en jordkabel heller når den gamle motoren ble tatt ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 7. mars 2021 Del Skrevet 7. mars 2021 Tror jordkabel går til girboks, men husker elendig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 7. mars 2021 Del Skrevet 7. mars 2021 5 timer siden, lafterolf skrev: Tror jordkabel går til girboks, men husker elendig. Da leter jeg etter den på mandag og får kontroll på kablene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 7. mars 2021 Del Skrevet 7. mars 2021 Auda. 10P ECU (NNN) er ikke programmerbar utenfra og er dermed låst til de originale injektorene. En mulighet er å bytte ut minnebrikken i ECU. Det gjøres ved å erstatte den fastloddete originalbrikken med en sokkel der man kan bytte ut brikken med en EPROM som kan programmeres eksternt til hvilke dyser som benyttes. Et annet alternativ er å få tak i en MSB-ECU fra en 15P-motor som kan byttes direkte ut med den gamle 10P-ECU og kan programmeres direkte via kontakten under førersetet. Jeg har 10P motor med 15P ECU og originale 10P injektorer og nylig 15P topp... 10P blir mer og mer til 15P, det snart bare blokka igjen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 6 timer siden, Espen Olsen skrev: Auda. 10P ECU (NNN) er ikke programmerbar Dette er ikke riktig. Dysene kan programmeres inn i en annen MSB ECU. Har sjøl gjort det. Endring i motorstyrings programmet (f.eks. tuning) der må man derimot lodde inn sokkel og bytte chip (EPROM) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 (endret) Kodet inn 10P dysene i min 15P motor med 10P hjerne med Hawkeye diagnose i dag. Bilen startet helt perfekt og går like bra som før. Jeg har MSB ecu som ikke er tuklet med. Alle kabler og jordinger ble sjekket ut før start. Endret 8. mars 2021 av tiopet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hahaug Skrevet 8. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2021 Se der ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Hva i allverden...? Det jeg skrev var at NNN-ECU (10p) ikke kan omprogrammeres for dysene med mindre du bytter chip. Om du bytter til en 15p MSB-ECU kan du selvfølgelig omprogrammere enkelt med et verktøy ala Nanocom slik jeg har gjort selv.. Med mindre noen 10p motorer kom med MSB-ECU er det jeg har skrevet riktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 1 time siden, Espen Olsen skrev: Hva i allverden...? Det jeg skrev var at NNN-ECU (10p) ikke kan omprogrammeres for dysene med mindre du bytter chip. Om du bytter til en 15p MSB-ECU kan du selvfølgelig omprogrammere enkelt med et verktøy ala Nanocom slik jeg har gjort selv.. Med mindre noen 10p motorer kom med MSB-ECU er det jeg har skrevet riktig. Nei, jeg er redd dette ikke er riktig. Td5 pre 2002, altså de såkalte 10P-motorene, kom med ECU som ikke har skrivbart hovedminne (som gjør at den ikke kan omprogrammeres mellom forskjellige biltyper eller tunes enkelt, uten at det må loddes), disse hadde navn som begynte med MSB. Etter MY 2002, sammen med 15P-motoren, ble disse byttet ut med NNN ECU-er som har skrivbart hovedminne. Felles for både MSB og NNN er at det er tre ting som kan programmeres via diagnose; 1) sikkerhetskodene fra AS10-modulen (den såkalte immobiliser funksjonen), 2) hvordan type gasspedal man har (såkalt 2-way eller 3-way) og til slutt 3) kodene på injektorene. (Disse kodene er stemplet på injektorene fra produsent for å beskrive et avvik fra en "optimal mal", dette avviket må ECU-en ta hensyn til for å få mest mulig riktig dieseltilførsel inn i sylinderen på hver takt.) Alle disse tre tingene var nødvendig å legge inn allerede på samlebåndet. 6 timer siden, tiopet skrev: Kodet inn 10P dysene i min 15P motor med 10P hjerne med Hawkeye diagnose i dag. Bilen startet helt perfekt og går like bra som før. Jeg har MSB ecu som ikke er tuklet med. Alle kabler og jordinger ble sjekket ut før start. Bra jobba @tiopet ! Artig å høre at dette er en farbar vei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 9. mars 2021 Del Skrevet 9. mars 2021 Stemmer det at alle Td5 motorer før 2002 heter 10P og har MSB ecu'er. Alle Td5 fra 2002 ble oppgradert til 15P og har NNN ecu'er som kan programeres med økt effekt og moment. Nå har jeg 1999 bil med 2004 15P motor, og motor er ombygd til 1999 10P dyser og 1999 MSB ecu. Det eneste som ble skiftet for at dette skulle virke var dysene (15P dyser tatt ut og 10P dyser satt inn). Resten av motor-elektrisk er identisk og kobles rett inn. Pluss at jeg brukte min gamle dieselkjøler, da den nye var mindre og ikke har termostat i enden og ekstra kjølevannsslange. Den gamle er en rund rørkjøler, mens den nye er liten firkantet platekjøler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 9. mars 2021 Del Skrevet 9. mars 2021 1 time siden, tiopet skrev: Stemmer det at alle Td5 motorer før 2002 heter 10P og har MSB ecu'er. Alle Td5 fra 2002 ble oppgradert til 15P og har NNN ecu'er som kan programeres med økt effekt og moment. I grove trekk riktig. Fra 2002 ble motoren hetende 15P og 16P. Annet topplokk når det gjelder kanaler til diesel (retur), andre dyser (høyere dysetrykk) , ECU (NNN....) , FPR, EGR kjøler, etc. Både MSB ecu og NNN ECU har muligheten for tuning. NNN ECU gjennom diagnoseport og et diagnoseverktøy (eks. nanocom) MSB ECU må åpnes loddes inn ny sokkel til chip/EPROM og monteres ny tuningchip/EPROM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 17. mars 2021 Del Skrevet 17. mars 2021 På 9.3.2021 den 9.21, sondre b skrev: I grove trekk riktig. Fra 2002 ble motoren hetende 15P og 16P. Annet topplokk når det gjelder kanaler til diesel (retur), andre dyser (høyere dysetrykk) , ECU (NNN....) , FPR, EGR kjøler, etc. Både MSB ecu og NNN ECU har muligheten for tuning. NNN ECU gjennom diagnoseport og et diagnoseverktøy (eks. nanocom) MSB ECU må åpnes loddes inn ny sokkel til chip/EPROM og monteres ny tuningchip/EPROM Jeg må unnskylde Alzheimerminnet for å bytte MSB/NNN men det som står her er helt riktig, 10p ECU må lodde og bytte til ny chip som må kodes med dertil egnet verktøy, 15p kan programmeres via OBD-II-kontakten. Det går fint å bytte en 10p-ECU med en 15p-ECU som er programmerbar (jeg har gjort det på min 99 10p Td5). Da må kodene for 10p-injektorene (4-bokstaver som står stemplet på dem synlig når du ser dem ovenfra) programmeres inn i den nye 15p-ECU med f.eks Nanocom eller annet egnet verktøy. Jeg tilpasset nytt map i en brukt, 15p ECU for optimalisering til drift på bioolje/resirkulert frityrolje/whatever flytende fett i min 10p-motor så for de som har slike interesser kan jeg formidle kontakt til proffene på slikt. Det er litt kult å kunne fylle hva som helst av flytende olje/fett på tanken. Motoren virker også å gå mykere på et vis - mindre dieselknatring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hahaug Skrevet 14. april 2021 Forfatter Del Skrevet 14. april 2021 Tiopet,er din motor litt tregstartet? På en p15 motor vi satt inn i en Defender (P10),uten at vi hadde P15-ecu,men brukte P10dyser/ecu. Den er tregstartet,sjekket dieselanlegg for lekkasjer.Skiftet dysetetninger/trykkregulator. ??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 14. april 2021 Del Skrevet 14. april 2021 Ikke tregstartet i det hele tatt. Men jeg må skifte dysetetninger (kobberskiver) for andre gang nå. Kjørte først 273 km så stoppet den og fikk luft i diesel fra sylinder 1. Skiftet alle dysetetninger igjen (satte inn brukte originale, glødet opp), kjørte 250 km. Samme problem. Skal skifte til Bearmach dysetetninger i morgen, så får vi se. Jeg har ny dieselpumpe i tanken (tank støvsugd og tørket ren), nytt dieselfilter og brakett. Trykkregulator er den som satt der, den har en dråpe i bakkant av og til. Mulig den også blir skiftet i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.