Gå til innhold

Er det ok å blokkere røret til ACE actuator? D2 Td5 2000


ando

Anbefalte innlegg

Kan jeg blokkere det røret som forsyner actuator med olje?

- siden jeg har oljelekkasje bak ventilblokken!

- og får ikke byttet røret med det første.....

Jeg har fjernet sikringen for ACE i motorrommet, men det lekker fortsatt - og tanken tømmes ila 1 mil.

Det er skrukoblinger ut fra ventilblokken - så selve blokkeringen går lett.

 

1L24riP429Ntd_bhYxv-b_0XRtVQ6PuIE_cIsia-

Endret av ando
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ando endret tittelen til Er det ok å blokkere røret til ACE actuator? D2 Td5 2000

Jeg vil tro det IKKE er ok. Ace-rør reparerer du lett ved å kutte bort det ødelagte stykket og skøyte inn med 10mm kobberrør (86-989) og skøytehylser (86-612).

 

Rørkutter (19-1220) og rørbøyer (12-1182)

er og fint å ha.

 

Dette har jeg fixa selv i en parkeringslomme på E6 på under 30min og reparasjonen har holdt i 2år så langt uten å lekke. Men for sikkerhets skyld har jeg alltid liggende etpar skøytehylser og en rørbit i bilen.

Video ace reparasjon

Som nød-nød reparasjon kan du også klippe til 5-6cm med gummislange som du snitter opp på ene siden og trer over skaden og setter etpar slangeklemmer over. Det blir ikke nødvendigvis 100% tett - men det reduserer lekkasjen betydelig. Og husk: ENHVER olje er bedre å tømme i reservoaret enn å kjøre med det tomt. 

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, passer på at det ikke blir helt tomt i tanken - så pumpen går tørr..

Men Cold Climate koster nå 570 kr pr liter...... Hva kan jeg bruke som er billigere?

 

Suprlite; Hvorfor tror du det ikke er ok? Vil det bli for høyt trykk i den blokkeringen?

 

Skal kjøpe de Biltema artiklene. Greit å ha med på tur......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være raskere og enklere å reparere skaden enn å blende av et rør, som igjen må erstattes når du atter en gang skal utbedre dette.

 

Har kobberrørkoblingen til superlite holdt ville jeg prøvd det trikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, ando skrev:

Ja, passer på at det ikke blir helt tomt i tanken - så pumpen går tørr..

Men Cold Climate koster nå 570 kr pr liter...... Hva kan jeg bruke som er billigere?

 

Suprlite; Hvorfor tror du det ikke er ok? Vil det bli for høyt trykk i den blokkeringen?

 

 

Vanlig ATF gjør jobben.

 

Pumpen vil gå varm, den er avhengig av at system jobber.

Den enkle løsningen er å bytte til en kortere reim slik at pumpen ikke lenger går rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har cold climate olje til en billig penge, heter CHF et eller annet og husker ikke nr lenger heller blush 

Dette dårlige været ødelegger meg, så jeg husker omtrent ikke noe om dagen.

Hilsen Lars som venter på bedre stabilt vær for å føle seg som supermann igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga trykket tenker jeg det ikke er å anbefale ja. Selv bruker jeg atf-olje og har brukt det i 3 år uten merkbare negative konsekvenser. Før brukte jeg biltema chf servo-olje eller hva den heter. I nødsfall kan du tilogmed bruke motorolje bare for å forhindre at du kjører tørt. Kjører du tørt ødelegger du pumpa på kort tid. Skøyt røret først som sist. Det tar bare 0,5 - 1 time litt avhengig av hvor skaden er, og om du må bøye til røret på noen måte. Bare husk å se til at det ikke blir liggende å gnisse eller dunke noen steder. Da må du gjøre jobben pånytt igjen om et år.. Strips er fine greier.

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nødrep har jeg også kappet slangen ut av pumpen og lagt den oppi tanken, kjørte Gøteborg-Kristansund slik.

 

Går pumpen tørr er den bare å hive, som bonus vil multireima ryke og du står der uten dynamo osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Nå har jeg dekket over lekkasjestedet med en gummislange med litt Tec7 inni + 2 slangeklemmer - til jeg får kjøpt kobberrør og skjøtenipler.

4 liter ATF er med i bilen. (Går ut fra at det bare er å toppe opp på den Cold Climate som allerede er i rørene...).

Om det begynner å lekke - så er det ny rep - og skjøter da med kobberrør.

Om det blir en nødrep på veien - så er løsningen til GuttormG en rask og morsom fix!

Om det dukker opp flere problemer - så bytter jeg ut hele røret med et nytt - på verksted.....

 

Er det lavtrykk/retur væske i det røret som går bakover fra ventilblokken - og er nederst? Eller er det høytrykk til actuatoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like høyt trykk i begge rørene da aktuatoren er en dobbeltvirkende sylinder. Når det er høyt trykk i det ene røret er det lavt i det andre og omvendt.

 

Selv har jeg atf og cold climate blanding og det later til å fungere fint.

På 7.3.2021 den 13.32, GuttormG skrev:

8pk1560 og en tapetkniv og du har reim som passer uten å være innom acepumpen.

Tapetkniv? :huh:

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...