Gå til innhold

Defender Puma 2008 mod, vanskelig å få i 1.gir og revers


Anbefalte innlegg

Hei,

Ser clutch er ett mye omtalt tema på denne bilen. På min bil er det nå vanskelig å få satt den pent om pyntelig i 1. og revers.
Må liksom bruke litt mer makt og "jokke" den i gir. Når vi er i gang er 2., 3., 4., osv greit nok.
Clutchen fungerer som den skal når pedalen er helt inn, og den slurer ikke.
Kan det være en lekkasje som gjør dette tro ?
Slik at jeg kan fylle på for å komme meg igjennom helgen, og hvor får man tak i riktig olje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsevæske fylles på clutchmaster hvis for lavt nivå:

Det hender clutch ikke frir godt og det kan skyldes veldig mye forskjellig.

Men det enkleste er feilsøk eller fix på hydraulikksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg stanser motoren så går det fint å sette i 1. og revers, men med motor i gang er det vesentlig vanskeligere. 
Oljenivået på mastersylinder(sitter innerst i kroken ved forskjermen) er fult, og ser ikke ut som det er noe lekkasjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med motor i gang slik det er nå frikobles ikke kassa ordentlig fra motoren og roterer selv med pedalen inne.

En enkel forklaring her men men. Redd for at du må ut med kassa og bytte clutchdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryte på spaken  / `jokke`den for å få den i gear bør du ikkje gjøre , det tåler ikke skift-gafflene ! Da har du i hvertfall tapt.

Du opplyser ikke hvor mange km denne har gått , og service/oljeskift på kassa.

DET , er interessant å vite, da disse MT82-kassene er kresne både på bruk (riv og røsk) og olje (rett type/rett mengde)

Og ja , æ prater av erfaring !

Har nå 3. MT82-kassa og 2. fordelingskasse og 3.komplette clutch-settet, men nå er det fra L.O.F. :-) og det på km 165000 og en -13 mod.

Og uansett vil æ nok tro at du må skifte komplett clutchpakke , da det e bærre rakkel og utløserlageret e av plastikk og bærre skjit !

Endret av runekristoffersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innspill, den har passert 200.000km og jeg har ikke noe historikk på clutchen i service hefter eller slikt.
Skifte clutch er litt mer enn det jeg skal begi meg utpå tror jeg, så tror jeg oppsøker noe verksted for å se nærmere på dette her.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du ta med ei ny TDCI`Slick-Shift` fra  syncrogearboxes.com og en TDCI Gearbox Adaptor Shaft kit (akslingen mellom gear og fordelerkassa)

Kan anbefale Strømmen Bilverksted AS  , 990 90 775/ 969 05 282  og Kenneth har medlemsrabatt til NLRK medlemmer og lang fartstid  i klubb og m LR.

Men , disse kassene er ikke kjent for å ha lang levetid , så en forberedelse på ny/ overhalt/ brukt kasse,  bør nok legges inn i budsjettet :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, runekristoffersen skrev:

Da kan du ta med ei ny TDCI`Slick-Shift` fra  syncrogearboxes.com og en TDCI Gearbox Adaptor Shaft kit (akslingen mellom gear og fordelerkassa)

Kan anbefale Strømmen Bilverksted AS  , 990 90 775/ 969 05 282  og Kenneth har medlemsrabatt til NLRK medlemmer og lang fartstid  i klubb og m LR.

Men , disse kassene er ikke kjent for å ha lang levetid , så en forberedelse på ny/ overhalt/ brukt kasse,  bør nok legges inn i budsjettet :blink:

Takk for teknisk og verksted tips, jeg sjekker ut dette og begynner å sette av kr til fremtidens hendelser :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten oppsummering og konklusjon her, kjekt for andre og meg selv å ha til senere.

Bilen ble levert til Techno Classic da de hadde tid før påske og var rimeligst på clutch skiftet.
God oppfølging fra TC og råd om andre ting som burde tas samtidig, da jeg ba om en status.

Dette ble gjort:
Skiftet clutch, slave sylinder og aksling mellom girkasse og fordelingskasse + div

Skiftet svinghjul, siden fjær for clutchplate hadde løsnet og surret rundt inni der.

Byttet bremserør bak og forran

Skiftet hjullager venstre forran
Skiftet bremseskiver, kalipere og klosser begge sider forran

Byttet olje på girkasse og fordelingskasse

Så da er bilen fin en stund for jeg håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Thomas Hassel skrev:

En liten oppsummering og konklusjon her, kjekt for andre og meg selv å ha til senere.

Bilen ble levert til Techno Classic da de hadde tid før påske og var rimeligst på clutch skiftet.
God oppfølging fra TC og råd om andre ting som burde tas samtidig, da jeg ba om en status.

Dette ble gjort:
Skiftet clutch, slave sylinder og aksling mellom girkasse og fordelingskasse + div

Skiftet svinghjul, siden fjær for clutchplate hadde løsnet og surret rundt inni der.

Byttet bremserør bak og forran

Skiftet hjullager venstre forran
Skiftet bremseskiver, kalipere og klosser begge sider forran

Byttet olje på girkasse og fordelingskasse

Så da er bilen fin en stund for jeg håpe.

Deler du hva en slik arbeidsoperasjon kostet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...