Gå til innhold

CB - hva er verdt å kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg en CB-radio. Kriteriene er: fastmontert, høyttaler (kan gjerne være ekstern og montert borte fra selve radioen), ikke altfor svær, ikke for dyr. Den skal brukes hovedsakelig til treff og fellesturer med to-tre andre biler.

Er det noen som har god oversikt som kan peke meg i rett retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sant. Jeg kommer sannsynligvis aldri til å trenge å vri meg bort fra den. :)

Den enheten så snasen ut, forresten. Jeg tror jeg vil ha en DIN-enhet og modifisere dashbordet så jeg kan få den inn sammen med stereoen (som ikke funker for tida).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2021 den 21.10, vanilla_ninja skrev:

Jeg ønsker meg en CB-radio. Kriteriene er: fastmontert, høyttaler (kan gjerne være ekstern og montert borte fra selve radioen), ikke altfor svær, ikke for dyr. Den skal brukes hovedsakelig til treff og fellesturer med to-tre andre biler.

Er det noen som har god oversikt som kan peke meg i rett retning?

Siden alle CB radioer sender med samme effekt så er antenne valget viktig + justering av SWR. Når det gjelder antenne så er hovedregelen at lengre er bedre - men skjønner at det ikke passer alle å ha antenner på 2 meter eller mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Atle G skrev:

Siden alle CB radioer sender med samme effekt så er antenne valget viktig 

Jeg tok for mange, mane år siden inn et parti Sirio Performer 5000 antenner.
Har min enda. Den sender og mottar der andre hører bare skurr. Så ja, antenne er ikke bare viktig, det er helt kritisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en telefon til sjappa over og hadde en prat om radio og antenne og greier og endte til slutt opp med å bestille en President Barry med ekstern høyttaler og en Sirio Omega 27 antenne. Jeg vurderte Performer 5000 også, men den er to meter lang, og jeg er for lat til å skru ting av og på bilen etter behov. Omega 27 er halvparten så lang og har til og med en vingemutter som gjør at den kan legges ned når det trengs.

@JokerS30Nå ser jeg at også Performer kan fås med vingemutter og dermed er litt enklere å plukke ned. Vil du si at den er nødvendig for å få et skikkelig signal? I så fall kan jeg revurdere.

Som alltid: skulle trykket på én lenke til bare for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, vanilla_ninja skrev:

 

@JokerS30Nå ser jeg at også Performer kan fås med vingemutter og dermed er litt enklere å plukke ned. Vil du si at den er nødvendig for å få et skikkelig signal? I så fall kan jeg revurdere.

Jeg hadde tre andre antenner. To av de solgte jeg, den siste gikk i søpla. Ingen vits med antenne som ikke gir mottak.

 

PS - jeg har en sånn lang antenne med magnetfot også. Den er enkel plukke av bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Og takk til andre som kom med tips også. Jeg kikka på CRT Mike, men kom fram til at jeg ville ha utskiftbar mikrofon og mulighet for å sette hele greia i en DIN-slot. Dessuten har Barry mulighet for å sette inn en hornhøyttaler i front og prate til Folk(TM).

Jeg prøver med enmeters antenne til å begynne med, og hvis det blir for dårlig mottak får jeg heller vurdere en lenger en. Dessuten ringte jeg sjappa nå i sted og spurte om tips, og han sa at med min bruk skal det mye til for at jeg ikke skal bli fornøyd med Omega-antenna, spesielt hvis jeg er litt nøye med plassering og jording.

 

Håper radioen er her i løpet av uka, for til helga blir det mer finpuss før tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JokerS30 skrev:

Jeg tok for mange, mane år siden inn et parti Sirio Performer 5000 antenner.
Har min enda. Den sender og mottar der andre hører bare skurr. Så ja, antenne er ikke bare viktig, det er helt kritisk....

Kjenner den (tror at jeg har en liggende) - tipper at du rekker dobbelt så langt + hører fra dobbelt så langt vekke som antenner på en meter...minst.  Har nå en AMPRO 11 på 2,5 meter som er av samme kaliber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2021 den 22.08, EiRRik 4.6HSE skrev:

Jeg har 2 av disse nå, i P38 og D3, enhetene er skjult bak plate foran venstre kne og i hanskerom henholdsvis. Fungerer bra så langt :)

Kombinert med Sirius antenne og ekstern høytaler

Har samme I D3'n 

Montert på samme plass som Bt modulen. Innafor Panel høyre side bagasje rom. 

Brukte vanlig nettverk kabel m skjøte plugg til mikrofon /kontroller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...