christianvig Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 God kveld. Sysler med tankene å bytte ut HEVAC med noe mer skuddsikkert. Dette betyr at spjeld og lignende blir manuelle, samt at det blir noen nye av/på brytere. Er det noen som har gjort dette tidligere eller som har noen gode idéer? Tenkte å ta utgangspunkt i type eldre Hilux/Landcruiser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 Vet ikke hvor enkelt det er å konvertere. Men har sett P38 med manuell løsning fra fabrikk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinM Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 Riktig som ymk sier at P38 ble levert med manuell løsning. Ble vel ikke lever på biler i Norge. Se om du kan få tak i ett system fra uk. Hvis du bytter blend motorer og pakninger på rør til registeret er det vel ikke så mye tull med hevac. Martin https://www.ebay.co.uk/itm/RANGE-ROVER-P38-1994-1998-HEATER-CONTROL-PANEL-Manual-Hevac/303711654702?hash=item46b6a0132e:g:u8UAAOSwxaNeDahQ ble litt nysgjerrig.....tror ikke den manuelle enheten er så manuell. Ser ut til at styringen av luftstrøm er den samme. Vil tro at temperatur også er styrt ved hjelp av blend motorer. Tror eneste forskjellen er fravær av display og termostatstyring av temp. Martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 (endret) Det er vel i hovedsak to problemer som påvirker hverandre. Ombygging til et mekanisk manuelt system er sannsynligvis mye mer arbeidskrevende enn å fikse det grunnleggende problemet. Styringsenheten er det sjelden problemer med. Spjeldene går tungt Både pakningene rundt spjeldene og opplagringen av akslene er skyld i dette. Det er mulig å sette inn skikkelige lagre eller i det minste en bronsehylse el.l. i stedet for at akslene lagres direkte i plasthuset. Kanskje også noe kan gjøres med pakningene. Børstene i motorene blir nedslitt. Slitte børster gjør motoren svakere ved at den "kortslutter" to poler i større grad enn nye børster. Dermed klarer ikke servoen å dra de trege spjeldene. Endret 25. februar 2021 av Tore Kjernmoen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 (endret) Det eneste den manuelle ikke har er automatisk temp regulering. Den styrer fortsatt alt, bare uten automatikk. Reparerte en sånn for litt siden. Han var dritfornøyd med at det gikk istykker og alt gikk bananas da han trodde det var helt manuelt. Alt er klargjort på varmeapparatet for og styre kun med wirere. Det eneste problemet er egentlig og lage pwm signalet til viftene. Det lar seg sikkert ordne med en microkontroller om man går litt inn for det. Ved 0 volt går viftene for fullt og ved 12 volt stopper de. Endret 2. mars 2021 av Håvard Guttormsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 13. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2021 Får jeg denne til å virke? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=182056982 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 13. mars 2021 Del Skrevet 13. mars 2021 Meget tvilsomt. Du får sannsynligvis ikke plugget den inn engang. På meg virker det som om du lager en dårlig løsning på en vanskelig måte... Har du lest svarene fra Håvard og meg? Du kan legg opp wire (Bowden cable) til spjeldene og lage et panel med skyve eller vri-knotter. Disse kablene må også festet i spjeldenden og det er ikke lett å komme til for en slik jobb. Da er du langt på vei til å fikse det egentlige problemet. Riktig måte for å styre viftehastighet er som Håvard sier. Det kan kanskje gå på å forbikjøre alt og bare bruke noen kraftige motstander og få to eller tre trinn på viftene. De må få godt med kjøling. Du kommer til å bruke mer tid og sannsynligvis også penger på dette enn å fikse den originale løsningen. Og det er langt fra sikkert at det blir mer holdbart. Spjeldene kommer fremdeles til å gå tregt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.