Gå til innhold

Liten snøfres med drift


Corvinus

Anbefalte innlegg

Har begrenset plass men vil gjerne parkere sørlandsskuffa neste snøfall, nå enn det måtte bli. Dytting i timevis over kommunale brøytekanter og i oppoverbakke begynner jeg å bli lei av.

 

Har vært innom et par forhandlere og kikket litt, men enten er de for store eller så insisterer selgere på at man ikke kan vedlikeholde slikt selv og må komme inn hvert år til service. En i Grimstad spesielt nevnte girkasse, slark som danner seg og at profesjonelle må dømme riktig mesh og smøring... Jeg sa jeg har skrudd mye på gressklippere og små 2 og 4 taktere generelt og tenkte kanskje jeg kunne lære meg greit å vedlikeholde en slik maskin også, selv om girkassa er ny for meg, men det måtte jeg ikke finne på.

 

Jeg fisket etter typisk slitasje o.l. man må være obs på. Vanligste feil var at folk kjørte de i stykker, gjerne ved å stramme guvernøren for mye eller starte de fulle av snø/is. Jeg nevnte at jeg har iblant fikset de på gressklippere, er jo enkelt å se om fjæra henger og dingler eller om den må strammes riktig på guvernør. Nei da endret man jo tenninga og ødela alt, da låste det seg litt for meg.. den styrer jo bare gassen - tenning er statisk via coil, mine briggs (som bare var drit ifølge ham) har holdt seg i mange år uten problemer. Nei da hadde jeg ikke peiling på noe som helst *armer i kryss aktivert*. Plutselig var det veldig travelt på kontoret og butikken var egentlig stengt, selv om neste kunde ble ønsket hjertelig velkommen.  Slike ting kan være ekstra utfordrende for meg da jeg sliter med avpd/upf og samtidig liker å spørre og bekrefte mye, men men.. 

 

Altså ser jeg etter tips til en grei liten maskin. Kunne kanskje sluppet unna med en uten drift/2trinn og taggede metallskovler, men først vil jeg gjerne sjekke markedet litt da området mitt er litt ujevnt. Steiner og gress kan stikke opp her og der - men ingen løs singel, ganske hardpakket. Jeg er litt usikker om jeg trenger fremdrift eller om jeg undervurderer de ett-trinns man dytter og at de også kommer seg greit over små humper og dumper.

Endret av Corvinus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del høres det ut som om business modellen til butikken ikke primært er å selge snøfreser - men service. 

De har sikkert nesten ikke margin på maskinene - men prøver å ta igjen dette på å selge service. Da er du nok plutselig ikke så interresant som kunde om du vider klare tegn til å ville fikse ting selv.. Så kan man si hva man vil om den businessmodellen.

 

Selve fresene skal jeg nok ikke uttale meg så mye om - har selv kun brukt fres på traktor, og det blir ganske så annerledes både i konstruksjon, og størrelse - på tross av at det grunnleggende prinsippet er likt. Men jeg har merket meg at elektriske modeller også begynner å komme på markedet. og om arealet er passe, så vil kanskje det være en bedre - og nesten vedlikeholdsfri løsning?

 

Men viktigst av alt i denne sammenheng - hvor stort areale omtrent er det du skal rydde?

I mitt tilfelle f. ex skal jeg bare rydde gpårdsplass og oppkjørsel - men den oppkjørselen er 150 meter lang, og må tidvis strøs også - ergo traktor.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Rundt 50-70m2, ikke så mye, men må kaste snø oppover og 10 av de meterne er gjerne hardpakket brøytekant fra hovedvei, mvh kommunen. Bakken er kun byggemasse siden byggeåret 2007, så det er litt ujevnheter, stein som kan stikke opp en cm her og der. Var planer om asfalt eller belegningsstein, men har rett og slett ikke fått gjort noe enda, er litt avhengig av samarbeid med naboer... Mulig vi også flytter om 3-5 år. En av stiene har litt gressvekst inn på sidene fra plen, fantaserer om at det kanskje lager bry for bunnskrape på de man dytter mtp små hjul som kanskje ikke triller så bra, mens de med egen fremdrift og store hjul enklere kan vippes bakover mens de kjører over. Siden jeg gjerne skulle hatt den opp og ned ei trapp, tenker jeg også vekt. Bærer helt vanlig gressklipper opp og ned på hofta på sommerstid, men blir ikke det med en 80-100kg fres... Lurte på om den kanskje kan settes i revers mens man drar men, mulig det er best å satse på noe smått for mitt bruk.. Snøen har aldri vært hardere enn at jeg kan "hogge" den med sørlandsskuffa, og da er man kanskje på elektrisk Stiga og/eller de små 6hk bensinfresene med harde gummiskovler.

 

Skal videre litt rundt i morgen også i andre områder og sjekke litt hva som finnes. Kanskje jeg ser en som klikker bra med alt jeg tenker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at rydding av plass, også liten, krever mer av freseren enn rydding av veg/innkjørsel. Enten må den kaste (forholdsvis) langt, eller så må en være forberedt på å ta igjen snøen i flere omganger. Og det er gjerne tungt for freseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere sesonger med ymse freser (bl.a tre Canadiana), både med velfungerende og ikke-fungerende forgassere, en med belter og resten med hjul er jeg ihvertfall ikke i tvil om at jeg har tre klare anbefalinger:
-kjøp merkevare, slik at det er mulig å få tak i reservedeler
-2 trinns, med hjul (ikke belte) og med revers er et must. Alt annet går for tregt, og det blir for mye håndtering av fresen med dertil slitne armer
-elstart: ja, det høres snobbete ut, men jeg har opplevd flere ganger at snora har frosset fast og da er det gull å ha muligheten til å koble på 230v og trykke på knappen så får du likevel frest

Opplever til stadighet at folk kjøper for liten fres. Har aldri hørt om noen som har kjøpt for stor..

Endret av iknutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kan si jeg har brukt mer tid på å velge snøfreser enn de fleste biler jeg har kjøpt... i villrede endte jeg opp med minste Honda i noen år uten å bli imponert. Mer enn 8 cm nysnø og den orket ikke spise hele bredden og kastet ikke langt, men solid maskin. Byttet til en Ariens med belter og elstart (som jeg kun har testet en gang). Kan si at Ariens imponerer med krefter og fremkommelighet. Kanskje litt tynt materialvalg her og der, men etter tre vintre er jeg stadig imponert. Med belter så kan du (med noen maskiner i hvert fall) kjøre i trapper. Service er vel akkurat som andre små motorer, konserverer, smører litt her og der om våren. Uproblematisk. 

 

Har en nabo som kjøpte en slik liten elektrisk sak til å dytte som jo ser moro ut, men hun sier det er bortkastet. 

  

It's a jungle out there.... 

 

P.S. handlet hos Agder Frø og Maskin som ga god service! 

Endret av Admiral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reparerte en liten elektrisk Stiga håndfres? for en venninne.

Hadde fortært 15 meter skjøteledning og røket drivremmen.

Skjer visstnok en gang eller to i løpet av sesongen.:P

Tenkte bare billig plastdrit til pynt men der tok jeg feil.

Måtte jo teste den selv etter fiks.

Hun har en gruset og en asfaltert parkplass foran garasjen til 2 små biler og ditto stor terrasse.

Funker som snus for henne men sier man bør ikke vente til snødybden er stor.

Stor for henne er mer enn ca 4-5 cm kram og 10 cm tørr.

Hun har relativt lite kraft i armene så fremdriften går sakte.

Kjøper definitivt en slik når vi(fruen) ikke måker terrassen vår lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger. Interessant at ingen girkasser har eksplodert via eget vedlikehold som selger i Grimstad ville ha det til.

 

Blir nok ingen håndfres hvis det er de aller minste det tenkes på, men har sett litt på Stiga ST 1151 E.

https://www.tek.no/test/i/naBkem/billige-snoefresere-cocraft-sb46-vs-stiga-st-1151-e

https://www.stiga.com/no/18-2860-33-st-1151-e.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at alle selvgående freser jeg har skrudd på har hatt en rund plate som dro et gummiert hjul..

Giringen skjedde ved å endre gummihjulets avstand fra senter av plata.

Dog har min beltegående hydrostatdrift.

Men de nyeste har kanskje ordentlig girkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...