Gå til innhold

Motorfusk og vibrasjon D2 Td5


Klodrik78

Anbefalte innlegg

Har byttet motor i bilen pga det jeg trudde var havari, var ikke havari men det fant vi ikke ut før ny motor var inne i bilen. 

 

Ved pådrag fusker motor ved 2500rpm. Dette er litt sporadisk men ikke på motorvei. 

 

Hvis jeg ligger på motorvei i 5gir ig akselrerer fra 80 og over 100 så starter motor og fuske/nøkke ved 2500rpm og oppover. 

Sliten dieselpumpe? 

 

Kan minne om da turboen døde på den gamle motoren da etter turbobytta var det i orden. 

Monterte den turboen som fulgte med den nye motoren når jeg byttet motor. 

 

Det kommer også veldig intens vibrasjon når man passerer 110kmt under centerkonsoll. 

Det er ikke ubalanse på hjul, dette har vært sånn før jeg byttet motor. 

Snakker vi mellomakselkryss osv? 

Endret av Klodrik78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjoner kommer ofte fra mellomakselen. De fleste tror at vibrasjoner kommer fra fabrikken og sånn skal en Landrover være. Plutselig kommer bekreftelsen slående gjennom girboks før bilen mister framdriften.

 

Du må skru av fremre mellomaksel for å kunne kjenne om dobbeltleddet er friskt.

 

Søk på D2 kenguru eller noe sånt. Temaet er beskrevet helt siden første bil rullet ut porten i england. Selv setter jeg en knapp på wastegate modulator.

Om problemet var likt før og etter motorbytte følger problemet med delen de har felles. Noen har stillt opp turbotrykket. 

Har du melding om overboost på diagnosen? 

Juster noen runder tilbake på mutteren på staget fra klokka til wastegaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg jaggu sjekke det med MAF. 

 

Har forøvrig hatt bilen på bukk idag. Løsnett fremre og bakre mellomaksling og alle kryss ser ut til å være i orden, fikk hjelp fra mekanikker på jobben. 

 

Men kan virke som litt slark i diffen så denne må da evt chimses opp. Men spm er da om dette kan være årsak til vibrasjon? 

Har også sklidd litt over på om det kan være slutte girkasse/transfer fester mot ramme? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremre mellomaksling kan være vrien å finne slark på. Det kan bære utslitt senterlager, og for å kjenne det må akslingen ut. Vinkle dobbeltleddet og vri rundt. Lugger det litt må det byttes.

 

Og slark på mellomaksel medfører slark på utgående lager på fordelingskassen. Vibrasjoner banker lageret så det slites hurtig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...