Gå til innhold

Bilstereo for dummies....


Anbefalte innlegg

Godaften godtfolk!!!

 

I kveld har jeg kobla opp mer lyd i Defenderen.  Forsterker under cubbyboxen, to gromme høytalere baki bilen og diskanthøytalere på dashen..

 

Alt virker i henhold til forventningene en stund, til forsterkeren kutter ut. 

 

Noen god teori som kan løse dette irriterende problemet??

Endret av Kurt Gustafsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alt funker flott en liten stund - og så kutter ut, så mistenker jeg du har en forsterker som går for varm.

De fleste forsterkere har en lysdiode merket "protection" som lyser om overtemp værnet har slått inn.

 

Det er to sannsynlige årsaker - den første er at forsterkeren er plassert sånn at den ikke får kjøling - de fleste er designet slik at huset på forsterkeren er kjøleribben - og om den står under et teppe eller et annet sted kan den rett og slett få for lite kjøling.

 

Den andre årsaken kan være at høyttalerelementene ikke er matchet til utgangens impedans, man ender da opp med mere varme i forsterkeren PGA høy strøm, og den kutter ut på samme vis.

 

husk at om du kobler to 4 ohms elementer i paralell, så er effektiv impedans bare 2 ohm - som fort kan være mindre enn det utgangen er designet for.

 

Post gjerne typen elementer og forsterker du har brukt :)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Det er to sannsynlige årsaker - den første er at forsterkeren er plassert sånn at den ikke får kjøling - de fleste er designet slik at huset på forsterkeren er kjøleribben - og om den står under et teppe eller et annet sted kan den rett og slett få for lite kjøling.

 

Kjøling tror jeg den får..... under cubbyen.

 

17 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Den andre årsaken kan være at høyttalerelementene ikke er matchet til utgangens impedans, man ender da opp med mere varme i forsterkeren PGA høy strøm, og den kutter ut på samme vis.

Høytalerne er de som sto kobla opp på anlegget da jeg plukka det ut en gang for lenge siden...og da funka de.

 

Spesifikasjoner kommer i morgen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, iknutis skrev:

Begynner å spørre helt basic jeg da; du er sikker på at den har god jording?

Når den kutter så legger du en ledningsbit fra plusskabelen over på remote og ser om den slår seg på da.

Skulle tro det...  + og jord er henta rett fra batteri pr i dag...  Skal følge opp tipset i løpet av kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kurt Gustafsson skrev:

Skulle tro det...  + og jord er henta rett fra batteri pr i dag...  Skal følge opp tipset i løpet av kvelden

Lyser ‘prot’ lampen når den kutter, eller går den bare i svart?

Prot kan også slå inn dersom det er kortslutning mellom to høyttalerkabler eller defekt høyttaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, iknutis skrev:

Lyser ‘prot’ lampen når den kutter, eller går den bare i svart?

Prot kan også slå inn dersom det er kortslutning mellom to høyttalerkabler eller defekt høyttaler. 

Den lyser...  og da skal man dobbeltsjekke alle koblinger først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kurt Gustafsson skrev:

Den lyser...  og da skal man dobbeltsjekke alle koblinger først..

Jepp. :)

17 minutter siden, Kurt Gustafsson skrev:

Den lyser...  og da skal man dobbeltsjekke alle koblinger først..

Du kan prøve å koble fra høyttalerne, deretter koble til en og en til problemet oppstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting er jo egentlig enkelt.....  En liten runde (nr 4 tror jeg) på høytalerkoblingene igjen og vips så virka det....  Spilte iallefall to hele Zappa låter uten kutt :D

 

Takk for tips!!!  

 

Dette er iallefall den mest verdifulle bruken jeg har av internett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Her har det dukka opp en ny utfordring....

 

handsfreelyden er blitt borte...???  Den jeg ringer til hører "sterk og klar", men jeg hører ikke noe.

 

Har dette noe med forsterkertilkoblingen å gjøre????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...