joran Posted February 19 Share Posted February 19 Da har arbeidslysten kommet tilbake og man er i tenkeboksen - har i dag 2 stromberg forgassere på min rover 3.5 V8. Disse er ikke helt enkle å få justert, bilen fungerer fint men har litt lyst ilt å få det mer stabilt og finjustert. Vurdere å gå for et konverterings Kit slik at det kun blir en forgasser, f.eks weber. Noen som har gjort dette/har tips? eventuelt noen som har deler liggende?, Quote Link to post Share on other sites
gautes Posted February 19 Share Posted February 19 Husker folk slet med terrengkjøringen da. For mye og for lite fuel avhengig av helling. Offroadgasser hjalp bare litt. Quote Link to post Share on other sites
joran Posted February 19 Author Share Posted February 19 45 minutter siden, gautes skrev: Husker folk slet med terrengkjøringen da. For mye og for lite fuel avhengig av helling. Offroadgasser hjalp bare litt. okii, men det må vel være med litt heftig offroad. Quote Link to post Share on other sites
jermundpr Posted February 19 Share Posted February 19 Jeg kjørte med 4,6l med Weber 500 gasser. Fungerte helt fint offroad, var aldri noe problem i Elvedalen Quote Link to post Share on other sites
joran Posted February 19 Author Share Posted February 19 Kostbare ombyggings kit, hadde gjort seg med en hyggelig pund kurs :-) Quote Link to post Share on other sites
Elvehundre Posted Sunday at 11:30 AM Share Posted Sunday at 11:30 AM Kjøp riktig verktøy, juster Stromberg riktig. Om nødvendig overhal de først med pakninger og kanskje nåler. Viktig å justere på de riktige stedene. Har kjøpt justeringsverktøy på Biltema. Ta ut stempelet og juster ovenfra. Noen eldre Stromberg har justeringen under forgasseren, kan da med fordel slipe til en fastnøkkel for å komme godt til. Eller bygg om til EFI. Er som Gaute skriver mulighet for problemer under terrengkjøring med ombygd til annet innsug og enkel forgasser. Motorsvikt i en kritisk fase i en bratt oppstiging eller nedstiging er ofte «spennende». Bygde fort tilbake min gamle RR til Stromberg og solgte innsug og Holley (eller hva æ nå hadde dengang) etter en opplevelse. ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn Quote Link to post Share on other sites
gautes Posted Sunday at 02:34 PM Share Posted Sunday at 02:34 PM Holley 4 port med Off-Road? kit og Offenhauser innsug var vel det hotteste den gang. Og høyglanspolert luftfilterlokk med diameter som hjulene på bilen. Men H-A har helt rett. En ordentlig overhaling og justering av orginalene gjør mye. Quote Link to post Share on other sites
joran Posted Sunday at 08:25 PM Author Share Posted Sunday at 08:25 PM Har stromberg med justering under forgasseren, og verktøy, men føler jeg ikke får justert den helt optimalt. Er det noen som har en god oppskrift så ja takk. Mulig man burde tatt en overhaling av dem. Ser klart en utfordring med enkel forgasser også. Quote Link to post Share on other sites
Erik Iversen Posted Sunday at 08:25 PM Share Posted Sunday at 08:25 PM Stormberg kan være tidkrevende å justere, men fordelen med disse er virkelig at de holder justering ganske lenge. Mange i dag sliter nok med små luftlekkasjer. Husk disse gasserne opererer kun med vakuum/undertrykk fra motoren. Så suger den luft gjennom en dårlig pakning eller lignende blir det bare tull. Overhalingskittet koster mye. (nei, tenker da ikke på pakningsett et....) så det er en investering i seg selv synes jeg. Igjen er nok 4-port bare tull offroad... Alternativet som Henry Arnfinn skriver er også en fin løsning! Blir det på meg! Quote Link to post Share on other sites
gautes Posted Sunday at 09:17 PM Share Posted Sunday at 09:17 PM Det nytter ikke å justere gassere med slitt nål og sete, luftlekkasjer og andre skavanker. Blir litt som å justere forstilling med slakk i opphengene. Først overhale eller bytte ut det som trengs så kan man finjustere. Quote Link to post Share on other sites
Elvehundre Posted Sunday at 11:41 PM Share Posted Sunday at 11:41 PM Glemte vakumklokker i stad. Det må man ha for å synkronisere begge forgasserne. Og så er det små justeringer som skal til. Kanskje en kvart tørn etter at stramming er løsnet, eller kanskje bare en åttendels tørn. Og man må bruke 2 nøkler under, en som holder justeringa i ro når strammemutter løsnes eller strammes. Som flere har nevnt, overhal det som er slitt. Eventuelle ujamne flater planslipes. Har skrevet det før: ta speilet av veggen (det er nemkig helt plant), legg speilet på bordet eller benken (anbefaler kjøkkenbordet og en stol, det går fort noeon timer, fint slipepapir festes på speilet, litt tynn olje, flaten ned på slipepapiret, beveg i 8-tall for da blir det flatt. Sirkelbevegelser gir buede flater. Innfesting av akselen slites, der kommer det inn mye luft. Bor opp, sett inn ny foring og bruk ny aksel. H A God måte å teste forgasser er å ha, selvfølgelig, god og varm motor og rn passende bakke. Juster litt, prøvekjør opp bakken, og fortsett til man «føler» at nå er det optimalt. Kan faktisk også høre når ting er på stell. Quote Link to post Share on other sites
Atle3 Posted Monday at 07:08 AM Share Posted Monday at 07:08 AM Jeg kjøpte afr måler og synkroniseringsverktøy på eBay. Da får du justert forgasserne på 10 min. 8000km etter er fortsatt gasserne synkronisert og blandinga fin. Jeg gikk fra Weber/ edelbrock gasseren til orginale stromberg. Quote Link to post Share on other sites
joran Posted Monday at 09:00 PM Author Share Posted Monday at 09:00 PM 13 timer siden, Atle3 skrev: Jeg kjøpte afr måler og synkroniseringsverktøy på eBay. Da får du justert forgasserne på 10 min. 8000km etter er fortsatt gasserne synkronisert og blandinga fin. Jeg gikk fra Weber/ edelbrock gasseren til orginale stromberg. Afr måler hadde vært kjekt .Hvordan kobler du opp en afr måler? Skal vel mot lamdasonden? En slik har ikke jeg i min serie 3 :-) Quote Link to post Share on other sites
iknutis Posted Monday at 10:44 PM Share Posted Monday at 10:44 PM 1 time siden, joran skrev: Afr måler hadde vært kjekt .Hvordan kobler du opp en afr måler? Skal vel mot lamdasonden? En slik har ikke jeg i min serie 3 :-) Afr-måler kan klipses på i eksosen bak. Så trekker du kabelen inn vinduet og leser av på måleren. Quote Link to post Share on other sites
Atle3 Posted Tuesday at 03:24 PM Share Posted Tuesday at 03:24 PM Følger med slik ring til å sveise på eksosen Quote Link to post Share on other sites
joran Posted Tuesday at 09:29 PM Author Share Posted Tuesday at 09:29 PM Afr måler bestilt. Har lest meg litt opp på stromberg og de får mye skryt. Har endret strategi og går for overhaling og justering :-) Quote Link to post Share on other sites
Erik Iversen Posted Wednesday at 07:05 AM Share Posted Wednesday at 07:05 AM Da blir du nok fornøyd! Lykke til. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.