Gå til innhold

Serie 3 v8 - konvertering fra Stromberg forgassere


joran

Anbefalte innlegg

Da har arbeidslysten kommet tilbake og man er i tenkeboksen - har i dag 2 stromberg forgassere på min rover 3.5 V8. Disse er ikke helt enkle å få justert, bilen fungerer fint men har litt lyst ilt å få det mer stabilt og finjustert. Vurdere å gå for et konverterings Kit slik at det kun blir en forgasser, f.eks weber. Noen som har gjort dette/har tips? eventuelt noen som har deler liggende?, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, gautes skrev:

Husker folk slet med terrengkjøringen da.

For mye og for lite fuel avhengig av helling.

Offroadgasser hjalp bare litt.

 

okii, men det må vel være med litt heftig offroad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp riktig verktøy, juster Stromberg riktig. Om nødvendig overhal de først med pakninger og kanskje nåler. Viktig å justere på de riktige stedene. Har kjøpt justeringsverktøy på Biltema. Ta ut stempelet og juster ovenfra. Noen eldre Stromberg har justeringen under forgasseren, kan da med fordel slipe til en fastnøkkel for å komme godt til.

 

Eller bygg om til EFI.

 

Er som Gaute skriver mulighet for problemer under terrengkjøring med ombygd til annet innsug og enkel forgasser.
 

Motorsvikt i en kritisk fase i en bratt oppstiging eller nedstiging er ofte «spennende». 
 

Bygde fort tilbake min gamle RR til Stromberg og solgte innsug og Holley (eller hva æ nå hadde dengang) etter en opplevelse.
 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holley 4 port med Off-Road? kit og Offenhauser innsug var vel det hotteste den gang.

Og høyglanspolert luftfilterlokk med diameter som hjulene på bilen.:D

 

Men H-A har helt rett. En ordentlig overhaling og justering av orginalene gjør mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stromberg med justering under forgasseren, og verktøy, men føler jeg ikke får justert den helt optimalt. Er det noen som har en god oppskrift så ja takk. Mulig man burde tatt en overhaling av dem. Ser klart en utfordring med enkel forgasser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormberg kan være tidkrevende å justere, men fordelen med disse er virkelig at de holder justering ganske lenge. 

Mange i dag sliter nok med små luftlekkasjer. Husk disse gasserne opererer kun med vakuum/undertrykk fra motoren. Så suger den luft gjennom en dårlig pakning eller lignende blir det bare tull. Overhalingskittet koster mye. (nei, tenker da ikke på pakningsett et....) så det er en investering i seg selv synes jeg. Igjen er nok 4-port bare tull offroad... 

Alternativet som Henry Arnfinn skriver er også en fin løsning! Blir det på meg! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å justere gassere med slitt nål og sete, luftlekkasjer og andre skavanker.

Blir litt som å justere forstilling med slakk i opphengene.

Først overhale eller bytte ut det som trengs så kan man finjustere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte vakumklokker i stad. Det må man ha for å synkronisere begge forgasserne.

 

Og så er det små justeringer som skal til. Kanskje en kvart tørn etter at stramming er løsnet, eller kanskje bare en åttendels tørn. Og man må bruke 2 nøkler under, en som holder justeringa i ro når strammemutter løsnes eller strammes.

 

Som flere har nevnt, overhal det som er slitt.
 

Eventuelle ujamne flater planslipes. Har skrevet det før: ta speilet av veggen (det er nemkig helt plant), legg speilet på bordet eller benken (anbefaler kjøkkenbordet og en stol, det går fort noeon timer, fint slipepapir festes på speilet, litt tynn olje, flaten ned på slipepapiret, beveg i 8-tall for da blir det flatt. Sirkelbevegelser gir buede flater.

 

Innfesting av akselen slites, der kommer det inn mye luft. Bor opp, sett inn ny foring og bruk ny aksel.

 

H A :)

God måte å teste forgasser er å ha, selvfølgelig, god og varm motor og rn passende bakke. Juster litt, prøvekjør opp bakken, og fortsett til man «føler» at nå er det optimalt. 
 

Kan faktisk også høre når ting er på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte afr måler og synkroniseringsverktøy på eBay. Da får du justert forgasserne på 10 min. 8000km etter er fortsatt gasserne synkronisert og blandinga fin.
Jeg gikk fra Weber/ edelbrock gasseren til orginale stromberg. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Atle3 skrev:

Jeg kjøpte afr måler og synkroniseringsverktøy på eBay. Da får du justert forgasserne på 10 min. 8000km etter er fortsatt gasserne synkronisert og blandinga fin.
Jeg gikk fra Weber/ edelbrock gasseren til orginale stromberg. 
 

Afr måler hadde vært kjekt .Hvordan kobler du opp en afr måler? Skal vel mot lamdasonden? En slik har ikke jeg i min serie 3 :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, joran skrev:

Afr måler hadde vært kjekt .Hvordan kobler du opp en afr måler? Skal vel mot lamdasonden? En slik har ikke jeg i min serie 3 :-) 

Afr-måler kan klipses på i eksosen bak. :) Så trekker du kabelen inn vinduet og leser av på måleren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...