Gå til innhold

07-Puma mister kraft rett etter start.


Thompson

Anbefalte innlegg

Jeg har havnet på Land Rover kjøret igjen etter noen års pause og er nå lykkelig eier av en -07 Puma. Ferdig EU-godkjent idag og alt er egentlig bare lykke. 

 

De siste ukene har det vært ganske kaldt og bilen har hatt problemer med at den mister kraft ved gasspådrag de første minuttene etter at jeg starter. Dette var ikke noe problem før kuldeperioden. Ingen problem med å få start på  motoren og den går jevnt og fint på tomgang. Når jeg setter den i bevegelse dør den nesten ut etter kort tid ( stopper  ikke) men den kommer seg når jeg trykker inn clutchen. Dette kan gjenta seg noen ganger før den går som normalt etter noen minutter. Det virker som problemet er større jo kaldere det er. 

 

Jeg synes også det kommer i overkant mye hvit røyk en stund etter oppstart men det er litt vanskelig å si noe sikkert om det når det er -20°C. Blir fort litt røyk da uansett.

 

Bilen oppfører seg som om den får for lite diesel og jeg mistenker vann/is i systemet. Kaldværet kom plutselig og bilen har hatt ett par netter i varm garasje så jeg mistenker at det kan ha dannet seg kondens i tanken som har vært under halvfull. 

 

Det er ikke motorvarmer på bilen og webastoen har ikke blitt brukt siden den slår seg av før motoren blir varm. Jobber med den saken også...

 

Planen er å bytte dieselfilter i første omgang. Hva gjør jeg for å bli kvitt eventuelt vann i dieseltanken?

 

Jeg har en Nanocom fra en D2 jeg skal oppgradere programvaren på og se om jeg finner noen feilkoder men håper dette bare er temperaturrelatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av dieselfilter på 2.4 Tdci motoren kan være en utfordring med å få luftet systemet etter filter skifte. Gjorde dette på 09 modell D110 hos Stømmen bil og heldigvis hadde de utstyr for å få luftet systemet. Men fyll opp nytt filter med ren diesel før dette skrus på plass da sparer en mye plunder. Tdci motoren i Defender er samme som Ford Transit og Ford verksteder kan denne motoren. Her fra den gang:

053C1363-32D6-4A6E-8138-C6BADF323AF3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triks ved bytte av dieselfilter "hjemmemekk":

Kjør motor driftsvarm før bytte. Sørg for å fylle nytt filter med diesel før du bytter. Skru ut det gamle, sett inn nytt og start bilen, la den gå på tomgang en stund. Ikke fall for fristelsen å "ruse" den opp rett etter byttet. Følger du denne prosedyren, bør det gå bra.

 

Høres forøvrig ut som om det er der problemet ligger.

 

Ellers er det jo endel andre ting som kan feile etterhvert, som EGR, FPR, etc etc... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...