Gå til innhold

D2 Batteri eksploderte - Hva nå?


Kristian-Disko2

Anbefalte innlegg

Hadde brukt hele høsten på å bytte girkasse så tydeligvis at batteriet hadde begynt å sulfatere litt. Ladet det opp og kjørte glad og fornøyd videre. Etter en lengre tur så skulle min bedre halvdel kjøre bilen ett lite stykke så eksploderte batteriet. Tok ut batteriet og helte noen bøtter med såpevann nedi og rundt batteriet etter at jeg hadde tatt det ut etter instruks fra batteributikken. Nå er det tydelig at bilen har fått seg en skikkelig karamell og har blitt skikkelig gretten og nekter plent å starte. Den har til og med begynte med en form for morse. Her er hva som skjer: kobler på nytt batteri. Alt ok,  lyser inne i bilen.  Vrir om tenningen to hakk og bilen signalerer med dørlåsene og klikking i diverse releer. Så går nød blinken på og diverse lys skrus på,  m/s, krengelys, Three amigos etc for å fortelle meg at her er det noen som har stått opp med gale foten først. Når jeg prøver å starte skjer det absolutt ingenting.  Må koble fra batteriet for å få skrudd av nødblinken. Har ikke voltmeter så får kjøpe et i morgen, men noen som har en ide hvor gnomen sitter? Har koblet fra ecm og sprayet elektronikkrens i alle kontaktene uten resultat. 

20210215_194002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hvert borti lignende oppførsel men husker ikke noe nå desverre. Lenge siden..

 Tenker høyt- eka kode el nå hva det heter har du den? Mistenker bilen føler seg kapra/stålet? Kan være så enkelt.? Husker ikke, fremgangs måte og har ikke kappasiteten til og dykke ned i det nå desverre. Men mitt tips søk Discovery 2 eka å se om du får no logikk ut av det? 

 Tanke til med det samme gitt, rusten i faget jeg nå men. Husker ikke hvordan det er med D2 har den 'død mans bryter'  som fexs. Freelanders røde bortgjemte neri bakom støtdemper tårnet vsf. En bryter som fysisk må trykkes inn for å bevise du er bevist ditt ansvar når du starter oppigjenn bilen etter en heftig smell/kræsj. Den bryter er vell hovedsakelig for kutt av drivstoff ved elektriske pumper. Husker ikke hvor g sensorer er montert, altså de som utløser air bag når forholdene ligger til rette for utløsning av dem. Potensielt god smell i ett såppas stort batteri.

Men iaf. Slenger på non baller i saken, og ønsker lykke til.

 Legger hue på puta jeg, å melder på om j kjæm heu den gongen da før i værn. 

Årner seg detta å. Snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Har trykket inn den, så det var i allefall en feil. Nå er blinkingen borte, men bilen er helt dau. Har satt bilen på lading over natten så får vi se i morgen. Hadde litt lite spenning på batteriet etter en del prøving og feiling. Men takk for alle tips. Hvis ikke blir det vel under å se om det har kommet noe syre på starteren eller solenoiden så det er dårlig kontakt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan få oppigjenn kommunikasjon mellom nøkkel og biln ved å: nøkkel i posisjon 2 tenning på, trykk på bilens lock/unlock bryter minimum tre ganger. Mulig panser bryter må være i lukket stilling og dører lukket? Prøv også blipp/fjernstyrt lås/lås opp om du får kontakt med biln. Mulig det må synkroniseres i gjenn. Enklere en eka koding dette, å så får du også ratt respåns på det du gjør ut fra rød diode imobilaiser i dæshbord mulighet for morse der å, eller tuter helst to ganger (ok) eller en (feil) Det er nok noe bilen din vil si deg når det flipper i dørlåser.) Evigheter og mange krumspring sea j drev med detta så detta er utfra gefylen el no. Mener å huske det kreves en brukbar strømkilde i denna prosess. Så tips, legg på eller strips att føler for panser så utelukker du dens eventualiteter å la lader stå på. Evnt. ett hjelpe batteri/startkabler. Kulda reduserer batteri all mass.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baller på litt til jeg. BCU er konfigurerbar å er stilt inn i første omgang fra klargjøring nybil levering å muligens konfigurert etter senere kunders ønsker ang. hvordan alarmsystemet ønskes å fungere. Via testbook t4 før i tia. Noen ettermarkeds aparater kan også konfigurere div. i bcu. Men blir iaf. med det noe uoversiktlig å noen små feller å gå i. Dem oppfører seg ikke likt alle, men grunnprinsippa består lell da. Som se på rød diode dæsh, den vil fortelle deg hvilke "beredskap" alarmen står i eller om alarm/startsperre er av. Mener.. diode skal være slukket for start, men det j nå sku fram til nå da- får du opp i display en speilvendt B ? i såfall det, da må IDM og BCM synkroniseres: tenning pos.2 trening på i fem minutter.  Så der også en synk som kan dette ut. 

 Mener BCU skal ha i minne siste antithif setting fra strøm ble brutt, å trolig forvirra ved gjenopplivning med nye innputt? Noe har trigga den i lås høres det ut for meg iaf. Men mer finner du ut med sikre strømkilder ja. Vil minne på vær sikker/Skru fast batt.poler om du er i tvil å sikre deg godt med strøm. Elektronikken vil ha klare meldinger. 

 To jungel råd følger med å, for å vekke BCU å coil teningslås. 1.samtlige dører panser å luker lukket også tank lokk! tenning poss2, åpne og lukk fører døra. 

Dette kan virke for vekke gjennkjenn nøkkel.

2. Kun panser åpent tenning på poss2 ja, medhjelper trykker panser føler ned fem ganger nokså relativt rapid. 

Dette kan.. også virke. 

BCU innehar en timer som er med i diverse prosesser. 

Om blipp virker pres unlock før start forsøk også før jungel forsøk. 

Oss å,  sikre deg att tank lokk solionid fungerer lokk låst, den står nok i lås om alarm er på. Mener å minnes den solionid kunne kødde til rundt slike operasjoner vinters tid. Mange bekker små.) 

 Det er ellers flere hemligheter rundt dette men de vil ikke jeg skrive ned. 

Håper du snart får start, om ikke meld på hvordan det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut av dette. Fikk fatt i EKA koden og fikk nullstilt bilen. Fremdeles ingen respons, men var under og målte på solenoiden til starteren så det går strøm til denne når man vrir om tenningen så denne har antakelig fått seg en smell, så regner med at når jeg får skrudd av starteren og sett litt på dette så er bilen på veien igjen. Takk for alle gode tips. Har fremdeles en rar ringelyd med 6 ring, omtrent som når man presser inn heveknappen, denne har jeg ikke funnet ut av. Men om bilen går så får jeg vel bare akseptere at det bare enda et personlighetstrekk som har gjort seg gjeldende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix. Har skrudd den fra hverandre nå og solenoiden ser ikke bra ut. Lurer på om den hadde hengt seg opp, klikket ihvertfall inn når jeg vred rundt tannhjulet så kan hende starteren har tatt kvelden og tatt med seg batteriet i samme slengen. Masse spor og platen var skeiv og fæl. Så kan jo hende starteren er brent opp. 

16135894555871356170472146314375.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian-Disko2 det der så... ikke riktig ut. Det er ikke så lenge siden jeg bytta kontaktsettet i min egen starter - og den kobberringen skal definitivt stå i senter av pinna. Slik den står hos deg så vil den jo ikke lage kontakt, og starteren vil aldri gå.

 

Mistenker nok det har vært dårlig kontakt, og dermed så har det gått såpass varmt at holderen til kobberskiva har delvis smeltet.

 

Jeg hadde testet at startermotoren spinner i benken - selve kontaktsetet som tydelig er vrak her er jo en relativt vanlig slitedel. Jeg har et par sett i bakhånd..

https://x8r.co.uk/land-rover-discovery-td5-2-5-diesel-full-denso-solenoid-starter-motor-repair-kit.html

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...