Gå til innhold

P38 4,6 motortrøbbel


Havardoz

Anbefalte innlegg

1998 P38A 4,6

 

symptomer:

hvit røyk

høyt bensinforbruk fra 1,8-3,0l per mil

bensin i oljen

taper både litt olje og litt kjølevæske tror jeg..

litt ujevn tomgang

 

Kanskje dårlig injectors og noen sensorer? 
 

tar imot all hjelp der er å få. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KennethA skrev:

Toppakning. Med så mange symptomer så skulle det nesten vært rart om det er noe igjen av dem...

Start med kompresjonstesting. Hvis du er heldig er det bare den ene siden.

Toppakning er nylig byttet. Mulig toppene måtte planes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Hadde vært interessant å vite hvorfor toppakningene ble byttet til å begynne med. 

2 store hull i pakninga.. 


Flere bilder og info på instagram-en min @Pegasus_4.6 :))

DBDE34EC-4A32-4758-9134-3FAC5F11A4E5.jpeg

ACA5E4B5-A948-4C2D-90EF-CA7F637EC953.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2021 den 19.49, Jari skrev:

Vanskelig å se på bilde men kan foringen på sylinder 2 fra venstre ha synki?

Er noe der ja. hvis topp paknings bytte ikke fungerte, er det jo ett velkjent problem med sylinderforinger og blokk design på disse.

Topphat foringer løser problematikken.

CO test av kjølevæsken vil gi svar.

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne videoen fra RPI Engineering som forklarer veldig godt.

https://www.youtube.com/watch?v=8zLGbESGYRU

 

Sylinderforing på tur opp og ned vil vel kanskje forklare oljeforbruket og bensinforbruket, men jeg er usikker på kjølevæske. Kan hende det er en sprekk i blokka som lekker opp og inn i sylinder. Med dertil dårligere tenning. Tipper foringene må ut og blokka trykktestes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte motoren kjølevæske før toppakning ble bytte? På bilde ser det ikke ut til at sylinderne er vasket rent. Men væska gikk kanskje rett ut i vally? 

Om svaret er ja, så trenger du ikke ut med foringene for å lete etter sprekk i blokka. Det går ikke kjølekanaler mellom topp/blokk ved de midtre sylinderne på rover v8. Kjølevæskelekkasje herfra kan kun komme via sprekk dessverre... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinderforingene er avfaset (chamfered) på toppen.  Dette gir liten kontaktflate mot toppakningen.  I tillegg gjør det at det på bildene ser ut som om foringen har glidd ned.

På et eller annet tidspunkt ble det laget en kant i bunnen av sylinderen.  Så vidt jeg har skjønt kan da ikke foringene gli ned selv om de er løse.  Når denne kanten kom vet jeg ikke.

 

Bensin i oljen kan skyldes dårlig eller manglende veivhusventilasjon.  Det kommer alltid bensin i oljen grunnet blow-by i sylindrene.  Sylinderne er aldri helt tette selv med normale kompresjonsverdier.  Om ikke gassene ventileres ut fra motoren vil mengden akkumuleres og bli merkbar.

 

rover-cross-section1.jpg

https://cannibalv8.wordpress.com/rover-v8-problems/i-have-a-crack-in-my-block/

 

IMG_1501-1.jpg

http://robisonservice.blogspot.com/

 

IMG_0374.jpg

http://robisonservice.blogspot.com/

 

Det er masse god informasjon hos Robison Service sin blog men dere må søke litt rundt der selv.  Det ligger en lang liste med tags nede på siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stig skrev:

CO2-test viste eksos i kjølevesken.

Da er det sannsynligvis en liten sprekk i blokka som utvider seg med motor temperatur økning og som da gir kompresjonstrykk /eksos i kjølevæsken. Det var etter en slik CO2 test jeg skiftet motor.

Prøvde først med nye topper, men dessverre hos meg var det blokka.

Du kan nok frykte det samme.

 

Mvh Brage  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 23.2.2021 den 17.01, Brage skrev:

Da er det sannsynligvis en liten sprekk i blokka som utvider seg med motor temperatur økning og som da gir kompresjonstrykk /eksos i kjølevæsken. Det var etter en slik CO2 test jeg skiftet motor.

Prøvde først med nye topper, men dessverre hos meg var det blokka.

Du kan nok frykte det samme.

 

Mvh Brage  

 

Du byttet motor selv?

Jeg har fått tak i en 100k km gems motor og skal til å bytte selv. 

Har du noen anbefalinger og tips til en slik jobb?

Jeg fikk også med girkasse og alle datamaskinene (engine management controller, transmission controller og BeCM) bør dette byttes samtidig? Og evt. andre ting som bør byttes? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skiftet motoren selv i 2016, så det begynner å bli en stund siden.

Som Martin sier, det kan nok være lurt å skifte flexplaten når du først har motor ute. Kjøp da original vare, ikke disse til 100kr. Det er stor kvalitetsforskjell.

Hvis du ikke skal skifte gearkassen nå, så er det viktig at du holder igjen konverter slik at den ikke blir med motor ut. Det er uheldig om den kommer ut fordi konverteren skal helst slippes ned i girkassen i loddrett stilling.

Det kan være vanskelig å nå boltene som holder girkassen og motoren sammen, men med insug, coil og slikt borte er de 2 øverste greie å nå fra motorrommet.

Sett panser i loddrett posisjon, det er en fordel da får du mer arbeidsrom.

Bare spør om du lurer på noe..

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2021 den 20.51, MartinM skrev:

Brage har sikker masse tips, men fleks plate mellom gearkasse og motor hadde jeg byttet. Denne har en tendens til å sprekke.

 

Martin. 

 

På 22.3.2021 den 0.02, Brage skrev:

Ja jeg skiftet motoren selv i 2016, så det begynner å bli en stund siden.

Som Martin sier, det kan nok være lurt å skifte flexplaten når du først har motor ute. Kjøp da original vare, ikke disse til 100kr. Det er stor kvalitetsforskjell.

Hvis du ikke skal skifte gearkassen nå, så er det viktig at du holder igjen konverter slik at den ikke blir med motor ut. Det er uheldig om den kommer ut fordi konverteren skal helst slippes ned i girkassen i loddrett stilling.

Det kan være vanskelig å nå boltene som holder girkassen og motoren sammen, men med insug, coil og slikt borte er de 2 øverste greie å nå fra motorrommet.

Sett panser i loddrett posisjon, det er en fordel da får du mer arbeidsrom.

Bare spør om du lurer på noe..

 

Mvh Brage 

Takk for hjelp :)

 

lurer på Compression Rate på 4,6. 

 

min gamle 1998 gems har oppgitt CR 9.35:1, men den nye 1999 gems har oppgitt CR 9.37:1. Hvorfor er dette?

23F55F73-1599-4E72-83CA-4EC3CF1F0D46.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Liten oppdatering: motorbyttet gikk greit. Det vi brukte lengst tid på var de jækla skruene til varmeskjoldeene rundt eksosmanifoldene. Nesten alle måtte av med gladvold eller vinkelsliper...

Sist mandag passerte bilen PKK uten feil på første forsøk!

Blir tur til Elvedalen igjen til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice:)! Bra jobbet. Hadde vært morsomt å sett bilen/motoren om du skal til Elvedalen. Håper å få min på hjul igjen slik at jeg kan ta en dagstur om ikke annet på lørdag.

 

Er det lov å spørre hvor mye du ga for motoren og fra hvor? 
Jeg må nok gå over min selv da jeg mister kjølevæske og det er litt tap rundt pakninger oppe og nede. Det er da en THOR motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...