Gå til innhold

D3 05 skeivslitte bremse klosser


Trond O

Anbefalte innlegg

Hørte litt mye skrangling i fra venstre bakdekk, såg på bremseskiven at den var veldig ru, etter en litt for spennende hjemtur med en del støy fikk jeg tatt av bakdekket og sett på bremsen....

der var ene klossen vekke. Andre klossen var om trent ikke slitt i det hele, noen som har opplevd lignende?

 

76C1A341-1BBA-4F05-A77A-9FADC2779CC2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten helt sikkert glidepinnene dine når den sliter utvendig som på bildet. Stempelet er kraftig nok til å dra pinnene ut når du trykker på pedalen, men det frier ikke skikkelig når trykket slipper opp, og du har en kloss som konstant har press mot skiven - og blir raskt slitt vekk.

 

Jeg har hatt sånne pinner som har sittet godt nok fast til at jeg vrei dem tvert av når jeg skulle ha caliperen ut (riktignok ikke D3 - de har jeg aldri skrudd på, men konstruksjonen ser veldig standard ut)

 

Enig med @Norwegian wood - har selv prøvd diverse triks med rengjøring smøring og annet, og har som oftest endt opp med et en eller ennen filledetalj gjør at problemet er tilbake etter kort tid. (eller enda mere morro - et annet, og nytt, men relatert problem)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Norwegianwood skrev:

Ved bytte av skjold må dessverre hjullagere også presses ut:(

:wacko: F.... det hadde jeg ikke regnet med, får lappe det sammen inntil videre,  ny caliper skal i allefall være her på tirsdag,, ser ikke så greit ut dette stempelet.

12022BD5-A972-4BB4-9227-451DCD21D8FD.jpeg

277CC1FD-9680-45B9-9E89-DE78057DDE07.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Norwegianwood skrev:

Ved bytte av skjold må dessverre hjullagere også presses ut:(

Vet noen kutter skjoldet, og monterer det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, jorgenht skrev:

Får man ikke et sett med ombygging til nettopp det @Norwegianwood? Mener jeg så det på Youtuben til powefuluk.. 

har lett etter det tidligere men ikke funnet noe men det er klart det er muligheter. Hadde samme aktuatoren på en Renault vi hadde men den var rigget med parkbremskalipere og følgelig null problemer. Må se om jeg kan finne den videoen til powerfuluk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri smurt stempler, og det har nå gått bra i mange år.

 

Den delen av stemplene som er inne i kalipperen vil jo være omsluttet av bremsevæske, og det som kommer ut vil uansett være utsatt for elementer hvor jeg sliter litt med å forstå at eventuell smøring vil vare særlig lenge. Men det er bare mine erfaringer og tanker om det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, trondshj skrev:

Har aldri smurt stempler, og det har nå gått bra i mange år.

 

Den delen av stemplene som er inne i kalipperen vil jo være omsluttet av bremsevæske, og det som kommer ut vil uansett være utsatt for elementer hvor jeg sliter litt med å forstå at eventuell smøring vil vare særlig lenge. Men det er bare mine erfaringer og tanker om det. :rolleyes:

Det var også min tanke til bremsene hang. Har aldri hatt behov for å smøre opp stemplene før på noen biler.
Etter litt over 1år satt de altså bom fast og jeg måtte jobbe hardt for å få de ut. 
Var bare et tips for å spare trådstarter for litt ekstra jobb om han er uheldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...