Gå til innhold

Traktor med Kløtsj problem.


ATN1000

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte nylig en chinatraktor med frontlaster type Luzhong 554, 50hk. virket greit de første mndene.

Men en dag var det ikke mulig å trykke ned kløtsjen, pedalen sitter bom fast i topp stilling.

Har kjørt traktoren varm og forsøkt uten hell. (den står i fri)

Har snakket med noen kamerater, men ingen som har noe gode tips på hva som er feil.

Noen som har noen tips?

Mvh  ATN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig med clutchproblemer  på disse. Svakest på de minste, men ikke uvanlig på den du har heller.

 

Vanligvis slites lamellene ut raskt, ditt problem med pedal som sitter fast er kanskje litt mer uvanlig. Tror traktoren må deles for å finne årsaken.

 

Er det fortsatt garanti på traktoren? Finnes det forhandler i norge? 

 

Ofte er kinesiske traktorer levert under forskjellige navn. Vet du om deler passer fra andre kinesiske merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De varer sjelden 500 timer på disse. Jeg har delelager fra importør på Foton, og det går mye clutchdeler.

 

Men det er nok mekanisk problem på din traktor, og uansett ser jeg for meg at den må deles for å finne årsaken.

 

Det er tre utløserarmer som er svake om din er lik andre kinatraktorer. De kan brekke, og det er også noen stålforinger på armene som med fordel kunne ha vært laget av gult metall.

 

Om din er sånn vet jeg ikke, men sannsynligvis er den også slik. Den som demonterer får nok svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, det sitter et stykke inne å splitte traktoren. Alt virket ok da jeg parkerte den ingen problemer med kløtsjen.

Instruksjonsboken er ubrukelig, men har problem med en sikring som jeg ikke vet hva går til ser ut som dårlig kontakt og er brent en gang i tiden.

Trodde ikke det hadde noen forbindelse med kløtsjen men vet ikke.

Er det noen som vet om det er noen elektrisk styring av kløtsj på denne type traktor.

Skal se om jeg finner kløtsj sylinderen.

Skal og sjekke om stag sitter i foringer, det var vel en mnd ca. fra jeg satte den fra meg til denne saken oppstod jeg sjekket stagene men det var så

surt vær at det er mulig det gikk litt fort.

Det er som sagt ikke mulig å bevege kløtsj pedalen i det hele tatt.

Mvh  ATN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det finnes en norsk forhandler ville jeg ringt dem. De har sikkert tips tenker jeg. Om ikke kan de bidra med tegninger slik at du ser hvordan dette virker.

 

Sikringen skal ikke ha noe med cluch å gjøre. Jeg tror det er mekanisk overføring, men det er gjetting siden jeg ikke kjenner din traktortype.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsene, skal se om jeg får tatt en grundig sjekk i morgen.

Det er ikke noen norske forhandlere til denne, har snakket med noen forhandlere de har heller ikke vært borti dette.

Fikk tips om å sette traktoren i gear og så starte og se om det løsner noe, skal prøve det hvis jeg ikke finner

ut noe. Kan vel ikke ødelegge noe håper jeg.

Kiloprisen er vel 2kr. for stål usikker på om den er like høy for Chinesisk stål, uansett litt for tidlig å selge for skrap.

Mvh  ATN

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid du stoppet og parkerte uten problem.

Traktor stod x-antall måneder.

Pedal lar seg ikke trykke ned hverken første eller de 10 neste forsøkene .

Ville sjekket overføringer lenge før splitting.

 

Hvis lamellplata har satt seg får man tråkket inn pedalen med clutchen frir ikke ut.

Det vil føles som om man ikke har tråkket inn pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg greie på traktor, ikke at dette er et traktorforum heller, men vi kan jo alltids kaste mer eller mindre gode ideer opp i lufta :)  Står denne maskinen ute eller innendørs? Det er ikke bare noe i leamikken som har frosset eller rustet fast om den har stått stille en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kes skrev:

Det er ikke bare noe i leamikken som har frosset eller rustet fast om den har stått stille en stund?

Eneste logiske forklaringa. Vann blir etter ryktene ganske solid i noen titalls minsusgrader. Jeg har opplevd vann på de underligste steder, og kinavarene er sjelden eller aldri kapslet for å motstå så mye som en regnskur.

Få svinet inn, og varm det opp skikkelig, så tipper jeg problemet er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for ymse svar skjønner at dette er en nøtt. Batteriet var svakt så har måtte lade det opp.

Og ventet på at det skulle bli +grader. Har startet traktoren og varmet opp siden den står ute, men kløtsjen sitter fortsatt.

Har banket på overføringen, men ikke noe resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minnet meg på en røslig stasjonærmotor jeg var borti på et kombinert sagbruk og mølle en gang.

Åpent clutchhus og med likende feil. Utslitt i "hengslingene" til armene på trykkplata og løste ikke ut.

Stagene til noen meter lang clutcharm (ikke pedal men lang spak) var justert max.

På videoen kan det se ut som justering har vært maxet , kanskje litt mer også, og armene er blitt overbelastet og brukket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin video, usikker på hvordan feilen var før de splittet traktoren siden utfra det han sier ikke indikerer dette.

Jeg har startet traktoren i gear, den går da. Slik at det er mulig å kjøre den frem og tilbake, men dette er bare en nød løsning.

Vil ikke gjøre det da det nok sliter på utstyr.

Mvh  Andreas

 

 

Kløtsj traktor.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Laftemannen, å splitte en sånn liten mygg av en traktor, er mindre dramatisk enn mange tror.
Setter du av 5 timer, bør du ha greid å dele den, uten å stresse. Jeg er ikke så imponert over garasjejekk, men elefantkran eller minilaster eller løpekatt i taket + kjettingtalje funker også...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den må deles, ikke så enkelt som enkelte tror da det er frontlaster med hydraulikk og endel andre koplinger.

Jeg skal sjekke i neste uke om noen flere traktor reperatører har noe tips, men det ser stygt ut.

Har forsøkt å finne teknisk tegninger til Luzhong 554, men ingen treff her https://www.luzhongtractor.com/

Får se til uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig den må deles. Den må deles. 

Alle traktorer har hydraulikkrør, dieselrør, ledninger etc. 

Går braketten rett bakover på skinken kan du la lasteren stå på og løsne braketten på skinken bak. Da må lasteren senkes ned til gulvet.

 

Viktig ved montering og oppstart er å fylle oljerøret inn til pumpe slik at pumpen går olje umiddelbart ved oppstart. Den går ikke minutter uten olje gør den er utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ATN1000 skrev:

Mulig den må deles, ikke så enkelt som enkelte tror da det er frontlaster med hydraulikk og endel andre koplinger.

Det er ikkenoe værre enn deg enn for andre. Det ser egentlig værre ut enn det er. Det viktigste er å ha et hardt gulv, og noe skikkelig å løfte med. 
Og tilstrekkelig grovt verktøy. Det første bildet er sr. som justerer momentet på lasterbrakettene, med et 2,5m langt rør og 1" pipesett.

PS -jekketralle og europaller er også fint å sette framvogna på. Vi brukte en minilaster, det gikk veldig kjapt.

IMG_20200516_161547.jpg

IMG_20200508_142001.jpg

IMG_20200508_162839.jpg

IMG_20200515_153105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, da har jeg nytt.

En dag i forrige uke da det var +8 og sol fant jeg frem blyklubben og banket løs på akslingen som

går inn i huset. Slo inn og spettet litt ut, gikk så inn i traktoren og trødde det jeg kunne på pedalen.

Og sakte som om den satt i lim løsnet den. Måtte move og banke noe ganger før den begynte å fungere.

Før dette hadde jeg fått en splitt tegning over Kløtsj assyet. Så derfor var det bare å prøve.

Igjen takker for alle gode bidrag. Nå går traktoren som sør ingen problem.

Mvh  Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...