Gå til innhold

"glir" ut av tenning når det er kaldt.


KvarK

Anbefalte innlegg

Hei.

Defender 90. 2001. Td5.

 

Tenningslåsen min "glir" ut av tenning når det er kaldt. Noko som resulterar i at eg må holde nøkkelen i tenningsposisjon fram til bilen gidder å holde den der sjav.

 

Utslitt? Feil på elektronikk? Nokon som har same erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips av låssmed ang treg lås på inngangsdøra til huset. Dypp nøkkelen i White Spirit og sett den inn i låsen, det funket ihvertfall på den låsen. Han sa at olje, 5-56 o.l. er fyfy i låssylindre, oljen trekker til seg støv og smuss som gjør at nøkkelen går tregere og tregere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

White Spirit løser opp gammel moro,tenker jeg.Lærte en gang at grafittstøv var bra.

Fikk en ballong av gammel låsesmed man kunne fylle med pulver og blåse inn i låskasser og sylindere.

Dessverre morknet opp for årtier siden og skrotet.

Men dette "fikser" bare låsesylinder og rattlåsdelen.

Eldel er fortsatt mulig problem.

Den bør ikke bades i hverken vått eller tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, gautes skrev:

Eldel er fortsatt mulig problem.

Den bør ikke bades i hverken vått eller tørt.

Nå er jo el-del et påheng innerst bakpå i tenningslåsen og smøring av låsedel er ikke noe problem på denne 2001 modell.

Nyere biler kanskje når nøkkel er elektronisk dings osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde det vært helt tett mellom rattlås og eldel skulle jeg vært enig med Tiopet.

Men enkelte eiere med treg (les utslitt)rattlås gir den gjerne en liten skvett olje og så funker den en stund til.

Når den på nytt streiker får den en større skvett olje så "fixen " varer ennå lenger.

Og slik går no dagan til eldelen har druknet i oljen som har rent gjennom rattlåsen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...