thorandre Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 Relativt nytt batteri Jeg kjøpte meg et Biltema AGM 95AH for under 2 år siden. Jeg visste at spenningen er viktig for disse bilene, så jeg hadde med meg voltmeter i butikken for å plukke ett som var bra. Jeg var ikke imponert over noen av dem, men antok at spenningen ble bedre etter første lading. Jeg tok med meg det største jeg fant som jeg klarte å presse ned under panseret, og alt fungerte fint lenge. Symptomer (for litt kontekts) Den siste tiden har jeg fått noen meldinger om gearbox fault + MIL, som så ut til å være relatert til litt irr/korrosjon i en kontakt til ECM i e-boxen. Dette ser det ut som om jeg har fått ryddet opp i. Bilen kan finne på å "droppe ut" ca et sekund nå og da. Ikke på alle kjørerturer men som regel en gang hver gang jeg kjører mer enn 5 min. Bilen stopper altså ikke helt slik at jeg må vri om tenningen på nytt, men jeg hører motoren stopper opp svært kort før den henter seg inn igjen. Det skjer alltid når gassen ikke er inne; typisk inn mot et kryss f.eks. Enkelte ganger lyser motorfeil-lampa samtidig, men slukker umiddelbart igjen. Feilsøking av elektronikk Som feilsøking har jeg blant annet satt min lit til følgende: https://www.rangerovers.net/threads/info-electrical-troubleshooting.28663/ Og den konkluderer klart: Dersom batteriet leverer under 12,5v rett etter hard bruk i 30 sekunder er helsa til batteriet dårlig. Ved første test i går fikk jeg 11,97v. Jeg ladet batteriet med en 9-trinns lader over natta, og fikk 12,1v da jeg målte nå i dag (uten å engang kjøre på med 30 sekunder alt "på først"). Her er det -10 grader nå. Det påvirker jo kraften til et batteri, men hvor mye? Man skal visst ikke lade frosne batterier - men det vil vel i praksis skje hver gang vi setter oss i bilen å kjører i kulda så helt krise kan det vel ikke være heller. (Og vil dette være annerledes for et AGM-batteri som ikke har vann i seg tro?) Ville dere bytta batteriet? Kjør debatt! Garanti..? Noen hevder det skal være 4 års garanti på disse batteriene, men jeg får vel neppe noe nytt batteri så sant spenningen er i over 12v vil jeg tro..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 I utgangspunktet høres ikke batteriet helt friskt ut, med mindre du har en strømtyv som stjeler såpass til strøm at laderen ikke rekker å dra det opp. Vi fikk pengene tilbake på et to år gammelt batteri hos BT. De kom ut og målte batteriet på parkeringsplassen, og mente at det var greit, men trengte lading. Da vi fortalte at det hadde stått på lading hele natten og at bilen nettopp hadde blitt kjørt 45 minutter så var det ikke noe mer diskusjon. Du taper i alle fall lite på å gjøre et forsøk. Når det er sagt, så hadde vi muligens drept batteriet selv, men det visste vi ikke da. Har ikke opplevd BT som vanskelige mht garanti. Men det hjelper sikkert å være høflig, og spørre pent, og fremlegge sine opplevelser, fremfor å slenge batteriet på disken og kommandere de til å gi deg pengene tilbake i ufine ordelag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thorandre Skrevet 10. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2021 Takk for ryddig svar! Jeg var litt usikker på hvordan temperatur slo inn, så jeg tok inn batteriet for lading over natten, og det hadde en positiv effekt i alle fall. Så får jeg ser om det holder seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 21. april 2021 Del Skrevet 21. april 2021 https://sonnak.com/produktsortiment/batteriladerskolen/ Sikkert litt annerledes med agm BATTERIETS KAPASITET Et fulladet blybatteri har 100 prosent kapasitet (Ah) ved ca. 25 plussgrader. En kald vintermorgen når temperaturen ligger på 25 minusgrader, har imidlertid batteriet kun ca. 55 prosents kapasitet. Dette har å gjøre med at den indre motstanden i batteriet øker jo kaldere det er. I tillegg til at batterikapasiteten synker, får kjøretøyet en motor med tregtflytende olje. På toppen av det hele slår du på varmen og annet utstyr som trekker mye strøm, når du setter deg inn. For å kunne starte en motor under slike forhold må naturlig nok batteriet ha god lading. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 21. april 2021 Del Skrevet 21. april 2021 Ladespenningen skal ligge på 14.4V ved +25°. Så skal spenningen opp 0,1V for hver 5° lavere temperatur. Tilsvarende 0,1° ned for hver 5 grader høyere temperatur. Og det er her problemet ligger. Ingen original laderegulatorer i biler føler temperaturen på batteriet. Dermed blir ladespenningen alltid for lav i den kalde årstid, kanskje hele året. på P38 blir det enda verre siden batteriet sitter i en boks som kjøles av fartsvinden. Hvilespenningen på et fulladet batteri skal ligge på minst 12,6V. Det vil si frakoblet forbrukere og lader. Det vil du nok aldri oppleve på et batteri som er ladet av bilens generator og laderegulator. Lav hvilespenning sier ofte mer om laderegulatoren enn batteriet. Ingen nye batterier i butikken er fulladet. Ladetilstanden vil variere uten at det egentlig sier noe om batteriets tilstand. Batterier skal egentlig fint kunne holde i mange år. Kort levetid er som regel forårsaket av for dårlig laderegulator. Les: For lav ladespenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 Ladac hadde jo løsning på det i sin tid.. Finnes vel xtern lade regulator som gjør en bedre jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landmann Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 For å kunne bedømme et startbatteri mht frisk/syk, så må batteriet testes mht belastning. Ladespenning gir liten indikasjon. Det samme gjelder hvilespenning = liten indikasjon på sunnhet. Det som forteller om tilstanden er målt intern motstand samt CCA'n. Etter selv å ha vært plaget med tilsynelatende "friske batterier", som ikke leverer tilstrekkelig power en kald vintermorgen - så kjøpte jeg dette vidunderapparatet Batteritester Pro - Biltema.no for 1,5 år siden. Dermed gikk "friske" batterier med hvilespenning på 12,7 volt i søpla. CCA'n var bare på 38%. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 22. april 2021 Del Skrevet 22. april 2021 (endret) 14 timer siden, oggioffshore skrev: Ladac hadde jo løsning på det i sin tid.. Finnes vel xtern lade regulator som gjør en bedre jobb. Stemmer, Ladac 1204. Kommer for salg på finn.no fra tid til annen men kabelen som skal inn i generatoren mangler som regel. Dog ingen problem å skjøte de som henger på regulatoren. Jeg har modifisert 150A generatoren på min egen 99MY HSE med en av disse. Kjøpte ny regulator (børster) og lagre fra TricoNor samtidig. TricoNor tar sikkert hele jobben om man ikke vil selv. Ladac 1204 på finn.no Et alternativ kan være Java Sea laderegulator. Denne kan kjøpes ny. Endret 22. april 2021 av Tore Kjernmoen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SindreB Skrevet 24. april 2021 Del Skrevet 24. april 2021 Etpar tips: Jeg har montert regulator type «Mobiletron VR-VW010» (2.5 dse). Byttet ut til denne regulator på originaldynamo og det økte ladespenning til typisk 14.2-14.5V (spenning vist på Defa display) vs. tidligere 13.5V. Denne regulatoren var ganske rimelig (eBay). Har også montert en ekstra tykk kabel fra dynamo B+ til batteri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobba Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Link? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SindreB Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Husker ikke hvor jeg handlet for det er flere år siden, men søk på «Mobiletron vr-vw010» så finner du flere muligheter der den kan kjøpes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Ser ut som om Mobiletron vr-vw010 koster rundt 12£. Den er ikke temperaturkompensert men om den har justerbar ladespenning kan man oppnå noe forbedret lading. Bygger man om en generator til en temperaturkompensert regulator som føler temperaturen på batteriet må (bør) man også bytte den originale interne regulatoren hvor børstene sitter. Selve regulatoren kobles dog ut og erstattes av den nye. Dette er vesetlig mer kostbart men også optimalt mht. ytelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 9. desember 2021 Del Skrevet 9. desember 2021 Har hatt flere 100-105Ah batterier i 90en men 300tdien har alltid vært ganske slapp på starteren, starter alltid men må bare gå noen runder først... En tur innom Gubbdagis og handlet et slikt i dag: Første start med varm motor var i alle fall i en annen verden men får se når jernet er kaldt hvor stor suksess det ble... "Bare" 3 års garanti men alternativene med 4 års garanti kostet jo en smule mer også så vinningen går kanskje opp i spinningen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.