Gå til innhold

Ulyd ifra motorrom 300TDI i hastigheter over 50 km/t


Mr. Croft

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

Noen som vet hvordan man skiller kald og varm del på turboen. De ser ut til å sitte veldig godt sammen (rust). Varme opp den varme delen med gass? (Skal jo tåle høye temperaturer dette da ekshosen vanligvis passerer igjennom her. (PS på bildet er det fortsatt en skrue som ikke er løsnet, den satt så godt at mye av den ble sittende igjen og må bores får ta et problem ad gangen).

turbo1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 4.3.2021 den 23.01, Espen Olsen skrev:

Lykke til! LR er forholdsvis lettskrudd. Husk å sjekke for sprekk i toppen!

Hei. På tide med en oppdatering og endelig har jeg hatt litt tid til å skru på Defendern. (Ikke spør, jeg skulle gjerne men). 

 

Omsider kom toppen av i går. Ingen tegn til at topp-pakningen har feilet. Eksos manifold pakning derimot har blåst ordentlig. Ganske mye olje i intercoller og man ser det tydelig i luftinntakene der pakningen og har gått. Heller mot at olje har kommet in via turbokjerne. Fikk tak i en "ny" brukt turbo som skal settes inn i første omgang og helt ny turbo er og bestilt.

 

Jeg er imidlertid temmelig siker på at røyken min var hvit. Så nå er jeg nervøs for ikke synlige sprekker i toppen. Tror ikke jeg har tid eller lyst til å lage meg en slik test plate som Britanica Restorations bruker Heller nå mot å sku sammen og prøvekjøre (så får det heller være at jeg må kjøpe enda en topp-pakning om toppen er ødelagt også). Dette med mindre noen her inne og da du spesielt Espen har noe triks for finne sprekker. Jeg klarer i alle fall ikke å se noen, men skal se enda en gang før ting blir skrud sammen. Så får vi håpe at det var lysforholdene i en mørk tunell gjorde at jeg trodde røyken var hvit mens den egentlig var grå.

 

IMG-1392.jpg

1.jpg

2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I opprinnelig melding om hendelsen rapporterte jeg og om at ganske mye kjølevann var borte, men lite olje. På de to månedene jeg rakk eie bilen før havari etterfulgte jeg hverken olje eller kjølevæske. Etter havariet manglet det sikkert en liter kjølevann. Har ikke bilder av det men blokka på motor var litt våt ved den fremste frostpluggen. Kan dette vannet ha kommet ifra defekt P pakning som tilfeldigvis inntraff omtrent samtidig? Skal nå ut og plukke av vannpumpa så da får jeg kanskje snart svar. For øvrig burde jeg nokk smart lage en egen prosjektråd på dette. Så langt har Defendern vært flere timer skruing, lesing av verkstedmanual og se på youtubevideoer av mekking enn kjøring. Håper etter hvert det blir mere kjøring en skruing.

 

Bedre og bedre plass i motorrommet: 

IMG-1403.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevæskelekkasje er vanlig bak vannpumpen mot motorblokka. Vanskelig å oppdage for væsken fordamper raskt. Har vannpumpe blitt byttet en gang må P-pakningen byttes fordi den mister spennet. Vannpumpas tre nederste skruer, de lange, er skruene som skal holde spennet mot motorblokka.

Jeg tør satse en god slump på at det er årsaken til forsvunnet kjølevæske på din også.

 

https://www.island-4x4.co.uk/gasket-water-pump-housing-block-gasket-pet100790g-p-2576.html

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Kjølevæskelekkasje er vanlig bak vannpumpen mot motorblokka. Vanskelig å oppdage for væsken fordamper raskt. Har vannpumpe blitt byttet en gang må P-pakningen byttes fordi den mister spennet. Vannpumpas tre nederste skruer, de lange, er skruene som skal holde spennet mot motorblokka.

Jeg tør satse en god slump på at det er årsaken til forsvunnet kjølevæske på din også.

 

https://www.island-4x4.co.uk/gasket-water-pump-housing-block-gasket-pet100790g-p-2576.html

Ser ut som om du har rett Lafterolf. Pumpa er bytta en gang for her var det brukt nokk silikon (les for mye) på pakningen ved remontering. Fikk den nesten ikke av så godt limt fast var den. Så var det skruen som fester vannpumpa til blokka. De gjennomgående med mutter og den 13mm mutter på pinnebolt under vifterem strammeren gikk greit. Den nederste 10mm bolten som går i blokka derimot satt som f. Jeg ga opp i går da jeg ikke torde mer og sprayet på anselige mengder rustløser. I dag var det bolten som måtte gi opp men en 10mm pipe er foreløpig sporløst forsvunnet da bolten når den først løsnet slapp alt og verktøyet fløy i div retninger. De som byttet vannpumpe gjorde ikke som du sier for pakningen her er ikke bare lekk. Det er den gamle typen av papir også så da tipper jeg at det er her kjølevæska har forsvunnet og håper at jeg klarer å få bilen mer eller mindre sammen igjen i dag. 

 

p-pakkning.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mr. Croft skrev:

Ser ut som om du har rett Lafterolf. Pumpa er bytta en gang for her var det brukt nokk silikon (les for mye) på pakningen ved remontering. Fikk den nesten ikke av så godt limt fast var den. Så var det skruen som fester vannpumpa til blokka. De gjennomgående med mutter og den 13mm mutter på pinnebolt under vifterem strammeren gikk greit. Den nederste 10mm bolten som går i blokka derimot satt som f. Jeg ga opp i går da jeg ikke torde mer og sprayet på anselige mengder rustløser. I dag var det bolten som måtte gi opp men en 10mm pipe er foreløpig sporløst forsvunnet da bolten når den først løsnet slapp alt og verktøyet fløy i div retninger. De som byttet vannpumpe gjorde ikke som du sier for pakningen her er ikke bare lekk. Det er den gamle typen av papir også så da tipper jeg at det er her kjølevæska har forsvunnet og håper at jeg klarer å få bilen mer eller mindre sammen igjen i dag. 

 

p-pakkning.jpg

Rettelse P pakning er nokk også byttet en gang for den er festet m silikon den og men det holdt tydeligvis ikke. Deller av papirpakningen er helt borte. Jeg kjøpte ny vannpumpe og også p pakning av metal så d settes inn i da. Skjønt vannpumpa virker god som ny så den beholder jeg som reserve Må huske å kjøpe inn pakningene. 
 

nå gjenstår regreimbytte og litt småfiks før jeg begynner remontering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra arbeid på gang her! Håper på tett motor og mer Defenderkjøring for deg framover. Selv om de er ok å skru på, så er de langt mer fornøyelige å kjøre - da helst på tur og i bedagelig tempo :-) 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 8.2.2021 den 9.28, Jasswass skrev:

Denne mannen har drøssevis med interssante videosnutter om 300tdi topper  + + + 

 et eks. her:  https://www.youtube.com/watch?v=-tuU9UlAvSg 

 

Det skal være sant og vist. Jeg tror nå jeg har brukt noen timer på filmene til Britanika og jeg har så langt bare konsentert meg om fimer som omhandler toppakning og reg reim. Mye jeg ikke har sett ennå og blir nok mere.... Takk for tipset.  Å finne fram i YouTube jungelen er ikke bare lett så veldig nyttig med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...