Gå til innhold

Ulyd ifra motorrom 300TDI i hastigheter over 50 km/t


Mr. Croft

Anbefalte innlegg

Da har plutselig Defendern begynt å ule i hastigheter over 50 km/t. Klarer ikke å fremprovosere lyden med stilleståebde bil og rusing på gårdsplassen. Ved kjøring i rolig hastighet typisk i 30 sona rundt der jeg bor hører jeg ingen verdens ting (ulyd altså, motorstøy har jeg mer enn nokk av :) )Har kikket i mottorrom og ser at det ser ut som om det er noe diesel på motorblokka ved frostpluggen man kan ta ut og slå inn en mottorvarmer istede for. 

 

Lyden kan best beskrives som en noen som skjærer med vinkelsliper og den kommer og går er ikke konstant hele tiden. Mistenkte derfor først vifte eller varmeapparar, men ser ingen ting som tyder på at vifta tar borti noe og lyden kommer og går selv med varmeapparat avslått. Da lyden ikke oppstår ved rusing av mottor tror jeg ikke det har noe med eksos å gjøre men jeg vet ikke så tips motaes med takk.

 

Tror ikke diselsølet har noe med lyden å gjøre men likte det ikke og bør vel sjekke dyser, annet? Har akurat kjøpt meg en defa motorvarmer men nå ser det ut til at montering av den har falt litt ned på todo lista. 

 

Tror ikke motor drar noe dårligere enn før men jeg har ikke hatt bilen lenger enn siden November og disellekasjen kan potensielt ha vært der hele tiden. Ingen ting som tyder på disel i olja.

 

Så hva kan dette være? Vannpumpe, dynamo, vifte, eksos, turbo, varmeapparat noe annet? Tror selv at det kanskje er to separate problemer. Alle tips motas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar men jeg tror jeg fant ut på den harde måten hvor lyden kom ifra i går. Vet at man ikke skal bruke en bil når man har mistanke om at noe er galt men lot meg for en tid tilbake forære noen Zarges kasser på jobben og Defendern var liksom riktig kjøretøy å hente disse med under trussel om at de blir kastet på mandag om jeg ikke fikk hentet dem nå. 

 

Før avreise sjekket jeg olje (bare peilepinne, olje mellom indikatorene og ingen misfarging), kjøleveskenivå i ekspansjonskar og frysepunkt på frostvæsken, klar fin og rød og skulle tåle -25 ifølge Biltema testeren, servo-oljenivå ok osv.

 

Jeg bor på Risløkka og det er ikke veldig langt til Skøyen. Alt gikk bra hjemmefra og til Skøyen og fikk lastet kassene på taket. Faktisk hørte jeg ikke ulyden mer enn en gang og da bare noe sekunder før den ble borte.

 

På vei hjemover gikk alt fint til å begynne med. Merket ingen ting før jeg giret ned og gasset på etter å ha nådd bunnen i Festningstunellen. Da føltes det som all motorkraft hadde forsvunnet og jeg måtte ganske raskt gir ned til 3 gir og så til 2 og komme meg over i høyrefeltet og holde utkikk etter nærmeste nødlomme. Et kikk i bakspeilet avslørte at jeg hadde billen spydde ut store mengder hvit eksos (tror den var hvit i alle fall, men det var inne i en tunnel og jeg ble sikkert litt stressa). I nødlommen var det på med den gule vesten og ut å åpne panseret motoren tuslet og gikk fint på tomgang men spydde røyk straks man prøvde å gi litt gass. God dekning i Festningstunellen så la ut et nødrop her på forumet. Superraskt svar ifra Lafterolf! Absolutt relevant og om jeg har den vannutskillern før bakakslingen har jeg ennå ikke sjekket ut. Dreneringspluggen på diselfilteret ble imidlertid skrud ut og vannet som var der bør ha kommet ut. Etter litt egensjekk der jeg fant ut at dette ikke lot seg løse raskt på egenhånd ble til at jeg ringte NAF bilberging. Bilde nr. 2 er når jeg og Defendern befant oss oppå redningsbilen på vei ut igjen av festningstunnelen. Jeg har forsikring i Gjensidige og det kostet meg 500 kr å bli kjørt hjem (tror det står i vilkårene til nærmeste verksted eller hjem dersom avstanden er tilsvarende). Billigere enn TAXI

 

Jeg kjøpte og overtok bilen den 20 nov 2020, så noen service har jeg ikke gjort ennå. En sjekk med forrige eier i dag avslører at dieselfilteret ikke ble byttet høsten 2020, noen vannavskiller foran bakaksling kan han ikke erindre så dersom den finnes er den nok ikke røt de siste 5 åre minst. Samtalen avslørte og at det ikke finnes noen historikk på når registerreima er byttet så det er nokk bare å få byttet den så raskt som mulig også.

 

Ved egen undersøkelse av bilen i dag har jeg imidlertid funnet andre ting som jeg er redd indikerer at top-pakningen har tatt kvelden. Kjøleveskenivået i ekspansjonstanken har sunket 2-3 cm og nå er det ikke bare litt fuktighet ved frostpluggen men ganske mye (Tidligere trodde jeg det var diesel men nå tror jeg det er kjølevæske. Ny sjekk av motorolje viser normalt nivå og fortsatt ingen misfarging så antagelig ikke noe vann i olja. Har vært deppa i helle dag så dette er så langt jeg har kommet med undersøkelsene.

 

For øyeblikket er Defendern familiens eneste bil. Familiebilen altså. Akkurat nå er fokus å gjenskape mobilitet for familien så i morgen kan det hende jeg plutselig er eier av en elbil og. Men elbilen som tenkes innkjøpt er kun for bybruk så jeg bør få Defendern kjørbar igjen så raskt som mulig. Jeg har garasje men Defendern er så høy at den kommer ikke inn. Å bytte topp-pakning på gårdsplassen i 20 kalde frister ikke så håper noen kan fortelle meg om et verksted i Oslo som kan gjøre dette og som samtidig ikke ødelegger mer enn de reparerer. 

 

Min LandRover og Defender debut har i alle fall fått en tøff start eller er det ilddåp det kalles? Er selv blitt veldig glad i bilen men denne hendelsen knappe to måneder etter at bilen ankom gårdsplassen har ikke akkurat skap mer goodwill hos deler av familien

 

zarges.jpg

reddet av NAF.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet du tror du har tappet ut er diesel. Vannet er frosset fast i filteret om det er vann der. 

 

Mye gråhvit røyk kan indikere defekt toppakning. Da kan det renne vann inn i sylinderen, og et startforsøk vil gi bøyd råde og havarert motor. Ikke gjør startforsøk. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mr. Croft skrev:

Min LandRover og Defender debut har i alle fall fått en tøff start eller er det ilddåp det kalles? Er selv blitt veldig glad i bilen men denne hendelsen knappe to måneder etter at bilen ankom gårdsplassen har ikke akkurat skap mer goodwill hos deler av familien

 

Du er ikke alene her - jeg har vært igjennom en lignende prosess med bil som i stor grad ikke var kjørbar den første tiden etter kjøp. Etter flere runder med motorarbeide så ble bilen frisk - selv om jeg mer enn en gang underveis begynte å tvile litt. (TD5 med sprekt topp - gjentatte ganger)

 

Man kom seg igjennom det til slutt, og har har nå kjørt bilen i flere år uten nevneverdig krøll, Som du selv sier så blir man veldig glad i disse bilene - det å overta en slik du akkurat har gjort er ofte en liten reise av teknisk art - men når man kommer ut i andre enden har man både en bil man kjenner godt - og som man er glad i, og som kan i veldig stor grad holdes, og repareres veldig enkelt.

 

Lykke til med første utforsking av egen bil, og dens særegenheter :) - og bruk gjerne forumet, det er mye kunnskap, og hjelp å få. 

 

Ellers, enig med Lafte - dette høres veldig ut som blåst toppakning, desverre..

 

-Camarogeddon

 

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig!  Det kan også være sprekk i toppen, noe som  skjer på 10p Td5 etter varmgang - vet ikke hvordan det er med 300Tdi

 

Det du opplever er veldig vanlig når en særegen, godt brukt bil skifter eier. Små forskjeller i kjørestil gjør at driftsforskjeller fremprovoserer at slitasjefeil oppstår. Feil med toppakning er typisk en slik som jeg selv opplevde med min 1999 Td5 kort tid etter at den kom til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med foregående postere her - om du skal bytte toppakninga, så må toppen sjekkes, både for skevheter, men også trykktestet for sprekker etc.

Det er ikke noe morro å måtte bytte på ny PGA at man ikke sjekket toppens tilstand før den ble satt på. (det kan verkstedet som først byttet toppakning på min skrive under på..)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp på 300tdi tåler virkelig mye. En firesylindret motor har kortere topp og er mindre utsatt for vridning.

Likevel verdt å sjekke, det gjør du raskt med linjal og bladføler.

Finner du feil/skade på toppakning er feilen funnet. Om ikke må grundig sjekk av topp gjøres.

 

Ofte er kjølevæskelekkasje årsak om toppakningen blåser. 300tdi har en gjenganger, nemlig P-pakning mellom blokk og alubraketten som vannpumpa festes i. Ofte lekker dette fordi det blir byttet vannpumpe, og byttes ikke P-pakningen samtidig vil den miste spennet. Lekkasjen er vanskelig å oppdage. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan hjelp til med innkjøpslista? :)

 

Haynes repair manual (har bare workshop manual nå) Står kanske en liste der?

Toppdekselpakning (Rocker cover gasket?)

Cylinder head gasket (Her må jeg kjøpe en av hver størelse om jeg ikke plukker ifra hverandre først?)

Exhaust Manifold Gasket

Glødeplugger

strekkbolter (sett håper jeg)

 

Beste stedet å kjøpe dette på øya?

 

Sikkert mye annet og som bør byttes om jeg går i gang. Alle tips motaes som vanlig med takk!

 

Ble et nytt kjøretøy her i går så transport i nærområdet burde være sikra samt muligheten til å hente deler. Vinterferie med Defender kan det kanskje bli vanskeligere å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vår egen importør/leverandør av LR-deler som vi er veldig glad i. Du slipper pes med bestilling, tollklarering og moms på mindre bestillinger samt at han har et ikke ubetydelig delelager. Dette er gull verdt når du står der og trenger noe NÅ.

Erik Winther-Sørensen Import holder til ved Dikemark i Asker, 20 minutters kjøretur fra Oslo S. En tur dit anbefales!

 

https://www.wint-imp.no

 

Endret av Espen Olsen
Tyrkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med EWS og han har det meste på lager :)

 

Angående toppdekselpakningen som finnes i 3 størelser. I følge EWS skal det være mulig å finne ut av hvilken toppakning man har før man plukker motor ifra hverandre. Noen som kan foklare nærmere? Ser I Workshop Manual at "identification holes on RH side".

 

Betyr dette at toppakningen stikker ut på høyre side av mottorblokka? Noen som kan forelle litt mere ingående hvordan jeg får inspisert dette. Evt om det er en annen måte man ser hvilken toppakning som er brukt.

 

Ellers er det blitt bemerket her at det kan være turbo. Slettes ikke umulig det sett ifra mitt ståsted. Var ikke lett å se om røyken var hvit eller gra dypt ned i festningstunellen, men svart var den definitivt ikke. MIstanken om toppakkning kommer vel av at bilen hadde brukt en del kjøleveske på turen. Det er og godt mulig at begge deller kan ha skjedd.... (skjærelyden jeg hørte dagen før kan jo ha vært et lager i turbo?).

 

Det som er sikert er at det ikke skader å bytte toppakning. Vet ikke om den er byttet før. Bilen har godt 248000 og bilen er 25år så det skader nokk ikke å bytte den. Registerreim er også bestillt. 

 

Det aller største problemt nå er vel utetemperaturen.... Jeg bestiller deller nå og håper på litt mildere temperatur når dellene ankommer eller at jeg finner et verksted som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos EWS han har bare den tykkelsen med 3 hull. Hadde han hatt alt jeg trenger hadde jeg vel sittet i den "nye" bilen på vei til Asker nå (det var vel bare den toppakningen han manglet). Da må jeg vel smøre meg med tålmodighet noen dager. Hadde kanskje vært raskere å bestille ifra Øya selv men må jo støtte lokale også. Ender jeg opp med også å trenge Turbo blir det vel til å bestille en direkte. Noen som har toppajkning med 2 hull liggende i eller i nærheten av oslo? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...