Mr. Croft Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Da har plutselig Defendern begynt å ule i hastigheter over 50 km/t. Klarer ikke å fremprovosere lyden med stilleståebde bil og rusing på gårdsplassen. Ved kjøring i rolig hastighet typisk i 30 sona rundt der jeg bor hører jeg ingen verdens ting (ulyd altså, motorstøy har jeg mer enn nokk av )Har kikket i mottorrom og ser at det ser ut som om det er noe diesel på motorblokka ved frostpluggen man kan ta ut og slå inn en mottorvarmer istede for. Lyden kan best beskrives som en noen som skjærer med vinkelsliper og den kommer og går er ikke konstant hele tiden. Mistenkte derfor først vifte eller varmeapparar, men ser ingen ting som tyder på at vifta tar borti noe og lyden kommer og går selv med varmeapparat avslått. Da lyden ikke oppstår ved rusing av mottor tror jeg ikke det har noe med eksos å gjøre men jeg vet ikke så tips motaes med takk. Tror ikke diselsølet har noe med lyden å gjøre men likte det ikke og bør vel sjekke dyser, annet? Har akurat kjøpt meg en defa motorvarmer men nå ser det ut til at montering av den har falt litt ned på todo lista. Tror ikke motor drar noe dårligere enn før men jeg har ikke hatt bilen lenger enn siden November og disellekasjen kan potensielt ha vært der hele tiden. Ingen ting som tyder på disel i olja. Så hva kan dette være? Vannpumpe, dynamo, vifte, eksos, turbo, varmeapparat noe annet? Tror selv at det kanskje er to separate problemer. Alle tips motas med takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Ta en ekstra titt på om du ser sot bak eksosmanifolden. Lekkasje/sprengt pakning låter ved belastning av motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julius Baardsen Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 slanger til intercooler kanskje? liten sprekk der kan lage lyd når motor får belastning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Jeg har opplevd høylydt uling fra fronten pga ujevnt slitte dekk forårsaket av ublidt møte med autovern på glatt is med påfølgende misjustering av forstilling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 6. februar 2021 Del Skrevet 6. februar 2021 Stein mellom felg og bremseskive? Opplevd det da jeg hadde småbarn som synes det var morsomt å putte stein gjennom hullene i alufelgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 6. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2021 Takk for alle svar men jeg tror jeg fant ut på den harde måten hvor lyden kom ifra i går. Vet at man ikke skal bruke en bil når man har mistanke om at noe er galt men lot meg for en tid tilbake forære noen Zarges kasser på jobben og Defendern var liksom riktig kjøretøy å hente disse med under trussel om at de blir kastet på mandag om jeg ikke fikk hentet dem nå. Før avreise sjekket jeg olje (bare peilepinne, olje mellom indikatorene og ingen misfarging), kjøleveskenivå i ekspansjonskar og frysepunkt på frostvæsken, klar fin og rød og skulle tåle -25 ifølge Biltema testeren, servo-oljenivå ok osv. Jeg bor på Risløkka og det er ikke veldig langt til Skøyen. Alt gikk bra hjemmefra og til Skøyen og fikk lastet kassene på taket. Faktisk hørte jeg ikke ulyden mer enn en gang og da bare noe sekunder før den ble borte. På vei hjemover gikk alt fint til å begynne med. Merket ingen ting før jeg giret ned og gasset på etter å ha nådd bunnen i Festningstunellen. Da føltes det som all motorkraft hadde forsvunnet og jeg måtte ganske raskt gir ned til 3 gir og så til 2 og komme meg over i høyrefeltet og holde utkikk etter nærmeste nødlomme. Et kikk i bakspeilet avslørte at jeg hadde billen spydde ut store mengder hvit eksos (tror den var hvit i alle fall, men det var inne i en tunnel og jeg ble sikkert litt stressa). I nødlommen var det på med den gule vesten og ut å åpne panseret motoren tuslet og gikk fint på tomgang men spydde røyk straks man prøvde å gi litt gass. God dekning i Festningstunellen så la ut et nødrop her på forumet. Superraskt svar ifra Lafterolf! Absolutt relevant og om jeg har den vannutskillern før bakakslingen har jeg ennå ikke sjekket ut. Dreneringspluggen på diselfilteret ble imidlertid skrud ut og vannet som var der bør ha kommet ut. Etter litt egensjekk der jeg fant ut at dette ikke lot seg løse raskt på egenhånd ble til at jeg ringte NAF bilberging. Bilde nr. 2 er når jeg og Defendern befant oss oppå redningsbilen på vei ut igjen av festningstunnelen. Jeg har forsikring i Gjensidige og det kostet meg 500 kr å bli kjørt hjem (tror det står i vilkårene til nærmeste verksted eller hjem dersom avstanden er tilsvarende). Billigere enn TAXI Jeg kjøpte og overtok bilen den 20 nov 2020, så noen service har jeg ikke gjort ennå. En sjekk med forrige eier i dag avslører at dieselfilteret ikke ble byttet høsten 2020, noen vannavskiller foran bakaksling kan han ikke erindre så dersom den finnes er den nok ikke røt de siste 5 åre minst. Samtalen avslørte og at det ikke finnes noen historikk på når registerreima er byttet så det er nokk bare å få byttet den så raskt som mulig også. Ved egen undersøkelse av bilen i dag har jeg imidlertid funnet andre ting som jeg er redd indikerer at top-pakningen har tatt kvelden. Kjøleveskenivået i ekspansjonstanken har sunket 2-3 cm og nå er det ikke bare litt fuktighet ved frostpluggen men ganske mye (Tidligere trodde jeg det var diesel men nå tror jeg det er kjølevæske. Ny sjekk av motorolje viser normalt nivå og fortsatt ingen misfarging så antagelig ikke noe vann i olja. Har vært deppa i helle dag så dette er så langt jeg har kommet med undersøkelsene. For øyeblikket er Defendern familiens eneste bil. Familiebilen altså. Akkurat nå er fokus å gjenskape mobilitet for familien så i morgen kan det hende jeg plutselig er eier av en elbil og. Men elbilen som tenkes innkjøpt er kun for bybruk så jeg bør få Defendern kjørbar igjen så raskt som mulig. Jeg har garasje men Defendern er så høy at den kommer ikke inn. Å bytte topp-pakning på gårdsplassen i 20 kalde frister ikke så håper noen kan fortelle meg om et verksted i Oslo som kan gjøre dette og som samtidig ikke ødelegger mer enn de reparerer. Min LandRover og Defender debut har i alle fall fått en tøff start eller er det ilddåp det kalles? Er selv blitt veldig glad i bilen men denne hendelsen knappe to måneder etter at bilen ankom gårdsplassen har ikke akkurat skap mer goodwill hos deler av familien Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. februar 2021 Del Skrevet 6. februar 2021 Vannet du tror du har tappet ut er diesel. Vannet er frosset fast i filteret om det er vann der. Mye gråhvit røyk kan indikere defekt toppakning. Da kan det renne vann inn i sylinderen, og et startforsøk vil gi bøyd råde og havarert motor. Ikke gjør startforsøk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 6. februar 2021 Del Skrevet 6. februar 2021 (endret) 40 minutter siden, Mr. Croft skrev: Min LandRover og Defender debut har i alle fall fått en tøff start eller er det ilddåp det kalles? Er selv blitt veldig glad i bilen men denne hendelsen knappe to måneder etter at bilen ankom gårdsplassen har ikke akkurat skap mer goodwill hos deler av familien Du er ikke alene her - jeg har vært igjennom en lignende prosess med bil som i stor grad ikke var kjørbar den første tiden etter kjøp. Etter flere runder med motorarbeide så ble bilen frisk - selv om jeg mer enn en gang underveis begynte å tvile litt. (TD5 med sprekt topp - gjentatte ganger) Man kom seg igjennom det til slutt, og har har nå kjørt bilen i flere år uten nevneverdig krøll, Som du selv sier så blir man veldig glad i disse bilene - det å overta en slik du akkurat har gjort er ofte en liten reise av teknisk art - men når man kommer ut i andre enden har man både en bil man kjenner godt - og som man er glad i, og som kan i veldig stor grad holdes, og repareres veldig enkelt. Lykke til med første utforsking av egen bil, og dens særegenheter - og bruk gjerne forumet, det er mye kunnskap, og hjelp å få. Ellers, enig med Lafte - dette høres veldig ut som blåst toppakning, desverre.. -Camarogeddon Endret 6. februar 2021 av Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 Vær forsiktig! Det kan også være sprekk i toppen, noe som skjer på 10p Td5 etter varmgang - vet ikke hvordan det er med 300Tdi Det du opplever er veldig vanlig når en særegen, godt brukt bil skifter eier. Små forskjeller i kjørestil gjør at driftsforskjeller fremprovoserer at slitasjefeil oppstår. Feil med toppakning er typisk en slik som jeg selv opplevde med min 1999 Td5 kort tid etter at den kom til meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 Denne mannen har drøssevis med interssante videosnutter om 300tdi topper + + + et eks. her: https://www.youtube.com/watch?v=-tuU9UlAvSg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 Helt enig med foregående postere her - om du skal bytte toppakninga, så må toppen sjekkes, både for skevheter, men også trykktestet for sprekker etc. Det er ikke noe morro å måtte bytte på ny PGA at man ikke sjekket toppens tilstand før den ble satt på. (det kan verkstedet som først byttet toppakning på min skrive under på..) -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 Topp på 300tdi tåler virkelig mye. En firesylindret motor har kortere topp og er mindre utsatt for vridning. Likevel verdt å sjekke, det gjør du raskt med linjal og bladføler. Finner du feil/skade på toppakning er feilen funnet. Om ikke må grundig sjekk av topp gjøres. Ofte er kjølevæskelekkasje årsak om toppakningen blåser. 300tdi har en gjenganger, nemlig P-pakning mellom blokk og alubraketten som vannpumpa festes i. Ofte lekker dette fordi det blir byttet vannpumpe, og byttes ikke P-pakningen samtidig vil den miste spennet. Lekkasjen er vanskelig å oppdage. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 8. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2021 Noen som kan hjelp til med innkjøpslista? Haynes repair manual (har bare workshop manual nå) Står kanske en liste der? Toppdekselpakning (Rocker cover gasket?) Cylinder head gasket (Her må jeg kjøpe en av hver størelse om jeg ikke plukker ifra hverandre først?) Exhaust Manifold Gasket Glødeplugger strekkbolter (sett håper jeg) Beste stedet å kjøpe dette på øya? Sikkert mye annet og som bør byttes om jeg går i gang. Alle tips motaes som vanlig med takk! Ble et nytt kjøretøy her i går så transport i nærområdet burde være sikra samt muligheten til å hente deler. Vinterferie med Defender kan det kanskje bli vanskeligere å få til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 (endret) Med sånn småtteri kan det være lurt å sjekke EWS. Plutselig har han alt inne. "Erik Winther-Sørensen Import" https://www.wint-imp.no Du bør i så fall ringe, da ordner det meste seg. Endret 8. februar 2021 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isaksen Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 Kan d vere turbo havari?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 (endret) Vi har vår egen importør/leverandør av LR-deler som vi er veldig glad i. Du slipper pes med bestilling, tollklarering og moms på mindre bestillinger samt at han har et ikke ubetydelig delelager. Dette er gull verdt når du står der og trenger noe NÅ. Erik Winther-Sørensen Import holder til ved Dikemark i Asker, 20 minutters kjøretur fra Oslo S. En tur dit anbefales! https://www.wint-imp.no Endret 8. februar 2021 av Espen Olsen Tyrkleif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 Støtter det med EWS. Der er det både deler og kunnskap. Bytt reg.reim og strammehjul samtidig. Og når først alt er i biter, bytt P-pakning og vannpumpe. Koster lite når en først er i gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 9. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2021 Da har jeg snakket med EWS og han har det meste på lager Angående toppdekselpakningen som finnes i 3 størelser. I følge EWS skal det være mulig å finne ut av hvilken toppakning man har før man plukker motor ifra hverandre. Noen som kan foklare nærmere? Ser I Workshop Manual at "identification holes on RH side". Betyr dette at toppakningen stikker ut på høyre side av mottorblokka? Noen som kan forelle litt mere ingående hvordan jeg får inspisert dette. Evt om det er en annen måte man ser hvilken toppakning som er brukt. Ellers er det blitt bemerket her at det kan være turbo. Slettes ikke umulig det sett ifra mitt ståsted. Var ikke lett å se om røyken var hvit eller gra dypt ned i festningstunellen, men svart var den definitivt ikke. MIstanken om toppakkning kommer vel av at bilen hadde brukt en del kjøleveske på turen. Det er og godt mulig at begge deller kan ha skjedd.... (skjærelyden jeg hørte dagen før kan jo ha vært et lager i turbo?). Det som er sikert er at det ikke skader å bytte toppakning. Vet ikke om den er byttet før. Bilen har godt 248000 og bilen er 25år så det skader nokk ikke å bytte den. Registerreim er også bestillt. Det aller største problemt nå er vel utetemperaturen.... Jeg bestiller deller nå og håper på litt mildere temperatur når dellene ankommer eller at jeg finner et verksted som kan hjelpe meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 Det stemmer vel at det er en seksjon av pakningen som stikker ut utenfor toppen og viser hvor tykk den er. I følge det jeg finne rpå nett skal dette være her på toppakningen: Disclaimer: jeg har ikke skrudd 300 TDI selv. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 9. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2021 Takk, fant akurat en youtube video som det samme. Ser ut som om jeg har en pakningen som ikke finnes på lager. Ser bare et hull på min eller er det 2. Må se en gang til nå som jeg er ganske sikker på at jeg ser på rett sted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 Hvor finnes den ikke på lager? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 9. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2021 Hos EWS han har bare den tykkelsen med 3 hull. Hadde han hatt alt jeg trenger hadde jeg vel sittet i den "nye" bilen på vei til Asker nå (det var vel bare den toppakningen han manglet). Da må jeg vel smøre meg med tålmodighet noen dager. Hadde kanskje vært raskere å bestille ifra Øya selv men må jo støtte lokale også. Ender jeg opp med også å trenge Turbo blir det vel til å bestille en direkte. Noen som har toppajkning med 2 hull liggende i eller i nærheten av oslo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 Turbo service på Skui fikser nok turboen hvis den er dårlig Kanskje billigere enn å kjøpe ny Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 Tror ikke det gjør veldig mye om du velger pakning med tre hull. Har du prøvd Vestfold Ship? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 4. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2021 Da er d bare å begynne. (Forsinket av en vinterferie) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.