Gå til innhold

Motorvarmer FL2


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen her som bruker elektrisk motorvarmer på sin Freelander 2? 

Jeg har ikke opplevd startproblemer i disse kalde dager, men tenker jo at det sikkert ikke er dumt med en times forvarming i -10 grader. Bilen høres jo ut som en steinknuser når den startes opp og bruker 15-20km på å oppnå full deriftstemperatur.

Jeg har alle Defa kabler liggende, men må handle blokkvarmeren. Tenker at kulda er bort når jeg først får fingern ut til å montere dette, så da er vel hele vitsen borte :D

 

Noen erfaringer?

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke motorvarmer på vår FL2, siden den bor i garasjen. Discoen har derimot motorvarmer, men det er en kjølevannsvarmer, og jeg ville heller anbefale det. Min erfaring med blokkvarmere er at oljen blir varm, men i det øyeblikket kjølevannet begynner å sirkulere, så stuper temperaturen i motoren.

 

Men om det er et alternativ for deg vet jeg jo ikke, og en blokkvarmer er jo uansett bedre enn ingenting. Vel, ingenting er kanskje bedre enn å fyre bål under motoren. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsksolgte Freelander 2 har Webasto kjørevarmer (finnes sikkert noen unntak), det er mulig å bygge denne om til parkeringsvarmer med litt webasto-utstyr (t91 - telestart), programmering og litt arbeid. Det er jo litt bakvendt å sette inn Defa når bilen allerede er rigga med Webasto. NB, det er forskjeller i elektrisk anlegg på disse bilene med et skifte omkring 2012. 

https://www.freel2.com/forum/topic7544.html?highlight=fuel+fired+heater&start=15

https://www.freel2.com/forum/topic15085.html?highlight=fuel+fired+heater

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Sikkert litt begrepsforvirring, men varmeren til defa monteres i hull for frostplugg i blokka. Vannvarmer med andre ord :) Tror ikke oljevarmere blir brukt lenger??

 

Min bil har ikke webasto. Mulig fordi det er en av de første som kom til landet som demobil hos forhandler?

 

Lar det ligge en stund... Har ikke startet bilen på 3 dager nå. Bruker 75-en men bensinmotor fortrinnsvis så lenge det ikke er LR føre på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto dieselvarmer er også en vannvarmer da:) som fyres på diesel.

Ja det er sikkert unntak, men disse bilene trenger dieselvarmeren for å holde god varme straks det bikker noen få minusgrader. Derfor ble de utstyrt med webasto kjørevarmer i en "cold climate package" som var på bla. norske, finske, russiske Freelander 2. Nok om det, er gjerne en klisterlapp på undersiden av panseret e.l. med webastodata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte Defa blokkvarmer på min (2007) da jeg fikk den.

Har i tillegg programmerbart tidsur i kupèen.

Dette sammen med Defa batterilader - gjør at den starter relativt lett.

 

Jeg bruker ikke bilen daglig. Derfor har jeg en spesiell rutine:

Når jeg vet at jeg skal ut med bilen - setter jeg uret i kupèen på "on".

Minipluggen står alltid i - men ikke tilkoblet strøm.

I strømuttaket har jeg et Biltema fjernstrømbryter:  file:///C:/Users/Bruker/Downloads/44-366_man.pdf

 

Jeg kan stå i stua med fjernkontrollen å slå på fjernstrømbryter - som aktiverer motorvarmer / batterilader - da FL2 står i carporten.

 

(Ser at fjernstrømbryter 44-366 er gått ut av sortimentet til Biltema.)

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TeleFree skrev:

Webasto dieselvarmer er også en vannvarmer da:) som fyres på diesel.

Ja det er sikkert unntak, men disse bilene trenger dieselvarmeren for å holde god varme straks det bikker noen få minusgrader. Derfor ble de utstyrt med webasto kjørevarmer i en "cold climate package" som var på bla. norske, finske, russiske Freelander 2. Nok om det, er gjerne en klisterlapp på undersiden av panseret e.l. med webastodata.

Jepp... Sjekket! Det er webasto på min. Da er det bare å forske videre på dette.... :D 

4 minutter siden, Velocette skrev:

Jeg monterte Defa blokkvarmer på min (2007) da jeg fikk den.

Har i tillegg programmerbart tidsur i kupèen.

Dette sammen med Defa batterilader - gjør at den starter relativt lett.

 

Jeg bruker ikke bilen daglig. Derfor har jeg en spesiell rutine:

Når jeg vet at jeg skal ut med bilen - setter jeg uret i kupèen på "on".

Minipluggen står alltid i - men ikke tilkoblet strøm.

I strømuttaket har jeg et Biltema fjernstrømbryter:  file:///C:/Users/Bruker/Downloads/44-366_man.pdf

 

Jeg kan stå i stua med fjernkontrollen å slå på fjernstrømbryter - som aktiverer motorvarmer / batterilader - da FL2 står i carporten.

 

(Ser at fjernstrømbryter 44-366 er gått ut av sortimentet til Biltema.)

Omtrent slik har jeg hatt det på de tidligere bilene mine :) Veldig greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2021 den 17.57, Mr Rover 75 skrev:

Jepp... Sjekket! Det er webasto på min. Da er det bare å forske videre på dette.... :D 

Omtrent slik har jeg hatt det på de tidligere bilene mine :) Veldig greit. 

Har vel iløpet av helgen fått konstatert at webastoen min er død... Så da forklarer jo det en hel del! Noen "quick guides" til feilsøking eller kjente feil på disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr Rover 75 skrev:

Har vel iløpet av helgen fått konstatert at webastoen min er død... Så da forklarer jo det en hel del! Noen "quick guides" til feilsøking eller kjente feil på disse? 

Dette står det mye om på Disco siden. En kjent feil med de er at brennkammeret sotes ned, og må rengjøres. Eg kjøpte til slutt "ny" webasto i fra den samme dansken som solgte Altox styringene de første årene her på forumet. Eg koblet da Altox styring av webastoen på min D3, og det fungerte sån tålig bra, men ikke så bra som den originale webastostyringen som eg senere hadde i min D4. Har lest om de som klarer å koble seg inn i bilens system og styre webastoen med hjelp av bare et originalt webasto tidsur, og så fortelle bilen at den egentlig er russisk. Men har ikke helt klart å bli klok nok på dette til at eg har satt i gang med dette sjøl, men helt klart noe som hadde vært kjekt om dagene. Altox styring får de vell for rundt 2.500,- men da må webastoen i utgangspunktet virke. Det er og slik, i vertfall på Discoene at ved 3 feilforsøk på å starte, går brenneren i lås, og fungerer ikke før du får nullstillt feilmeldingene. Dette skal du og kunne gjøre med Altoxen. Feilmeldinger kan komme av at det er for lite diesel eller for lite strøm i startøyeblikket, og siden den automatisk prøver å starte når temperaturen er lav nok, kan det jo være den har vært "død" i noen år. 

 

Land Rover Discovery 3 Fuel Burning Heater Service - YouTube

 

 

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mr Rover 75 skrev:

Hei,

 

Denne brenneren har nok ikke vært i drift så lenge jeg har hatt bilen, antageligvis... Hvordan få tilgang til feilminnet på denne? Sikringen ser helt ut. 

Det er sikkert noen av diagnoseleseren som gir tilgang til dette, men kan ikke se at min Lynx gir tilgang til dette. Har og lest at det er vanlig å få en Webasto service stasjon til å slette koder, men da kan du sikkert økonomisk gjerne kjøpe deg en Altox i stedenfor :-) Så har du med ett en parkeringsvarmer i stedenfor bare en tillegsvarmer. Men godt mulig du må gjøre noe service på brennkammeret også, men det må da være enklere det enn å overhale en bakdiff :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Tysen skrev:

Det er sikkert noen av diagnoseleseren som gir tilgang til dette, men kan ikke se at min Lynx gir tilgang til dette. Har og lest at det er vanlig å få en Webasto service stasjon til å slette koder, men da kan du sikkert økonomisk gjerne kjøpe deg en Altox i stedenfor :-) Så har du med ett en parkeringsvarmer i stedenfor bare en tillegsvarmer. Men godt mulig du må gjøre noe service på brennkammeret også, men det må da være enklere det enn å overhale en bakdiff :-)

Alt en har gjort før er enkelt... :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baki freelanderen i bagasjen altså, venstre side er det ei «luke» vipp opp denne å se etter en 3/4 polet løs kontakt med 3 ledninger i.

du skal finne 12v & jord på 2 av dem og 1 er wbus. Mener å huske at den tynneste av dem er wbus. Her har du inngangen til diagnosen på webastoen. 
finn en gammel vagcom kabel, lodd inn ei ledning fra pinne 7 og koble denne til wbus på webastoen. Last ned og fyr opp wtt softwaren og en ny verden vil åpne seg for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2021 den 8.48, parrafin23 skrev:

Baki freelanderen i bagasjen altså, venstre side er det ei «luke» vipp opp denne å se etter en 3/4 polet løs kontakt med 3 ledninger i.

du skal finne 12v & jord på 2 av dem og 1 er wbus. Mener å huske at den tynneste av dem er wbus. Her har du inngangen til diagnosen på webastoen. 
finn en gammel vagcom kabel, lodd inn ei ledning fra pinne 7 og koble denne til wbus på webastoen. Last ned og fyr opp wtt softwaren og en ny verden vil åpne seg for deg

Hei!

 

Gjelder dette Freelander 1 eller 2? Vet at bus kabelen skal være tilgjengelig et sted, men trudde ikke den var helt baki der? Ser på en russisk youtube video at jeg kan finne den bakom hanskerommet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder Fl2, Stemmer at det ligger en konnektor bakom hanskerommet, Denne har jeg aldri sett eller tatt i. Hvis du ikke har denne ledningen baki, så må du bak hanskerommet å titte litt. Får vel fatt i wiring diagram til Fl2 vel? kan titte inn der å se hva fargene på ledningene er. eller så kan man jo prøve å komme seg til X1 konnektoren på webastoen og følge den lednings stokken til man finner "adapteret" mellom webastoens plugg og bilens wiring harness. hvis de bruker det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, parrafin23 skrev:

Dette gjelder Fl2, Stemmer at det ligger en konnektor bakom hanskerommet, Denne har jeg aldri sett eller tatt i. Hvis du ikke har denne ledningen baki, så må du bak hanskerommet å titte litt. Får vel fatt i wiring diagram til Fl2 vel? kan titte inn der å se hva fargene på ledningene er. eller så kan man jo prøve å komme seg til X1 konnektoren på webastoen og følge den lednings stokken til man finner "adapteret" mellom webastoens plugg og bilens wiring harness. hvis de bruker det da.

OK. Dette skal sjekkes ut :) Nå har mildværet kommet, så da er ikke dette like kritisk lenger. Ved bruk av OBDII så ser jeg at kjølevannstemperaturen ligger rundt 75 grader under drift, så mulig termostaten åpner litt tidligere enn den bør. Får vel ta denne sammen registeret til sommeren...

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2021 den 8.48, parrafin23 skrev:

Baki freelanderen i bagasjen altså, venstre side er det ei «luke» vipp opp denne å se etter en 3/4 polet løs kontakt med 3 ledninger i.

du skal finne 12v & jord på 2 av dem og 1 er wbus. Mener å huske at den tynneste av dem er wbus. Her har du inngangen til diagnosen på webastoen. 
finn en gammel vagcom kabel, lodd inn ei ledning fra pinne 7 og koble denne til wbus på webastoen. Last ned og fyr opp wtt softwaren og en ny verden vil åpne seg for deg

 

Er det denne konnektoren du tenker på? Trudde den var til orginalt tilhengeropplegg. Du ser sikkert at jeg allerede har tatt strøm fra denne til tilhengerkontakten via et 7-veis rele :)

IMG_20210217_174423762.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...