Gå til innhold

Discovery 4 2015 - Differensial lås?


Discodanse

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt en disco 4 som jeg er meget fornøyd med. Jeg lurer på om man kan låse differensial slik at alle hjulene trekker samtidig? 
 

jeg var uheldig i dag og havna i grøfta da det var brøytet snø litt utenfor veibanen og havne i løssnøen med 2 hjul. Satt den i lav gir og kom meg løs til slutt, men lurte litt på hva som er beste approach i en slik situasjon. Er det slik at autoprogrammet skal ta seg av dette? 

Endret av Discodanse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke låse diffsperren manuelt, det skjer automatisk. Rock crawl har lavest terskel for å aktivere sperre. Ellers egner sand mode seg ofte best i dyp løs snø, altså når underlaget er løst og passe tørt. Det kan også hjelpe å slå av DSC for å få mer moment. Grass/ gravel/ snow er primært for glatt og hardt underlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal la elektronikken gjøre jobben, så gjelder det å være litt tålmodig, gi litt gass og la bilen jobbe litt med saken. Selv slår jeg ofte av traction control, da spinner hjulene ned til der det er feste, om det ligger snø under bilen må du heve bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne at du i hvert fall har en sperre (senter-diff) og kanskje en bak. Beste måten å sjekke om du har bak-diff er å se på diffhuset. Søker du på "rear e-diff" og Discovery så finner du nok noen bilder av dette. Displayet vil også vise hva som aktiveres av Terrrain Response systemet som trondshj nevnte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det slik at autoprogrammet skal ta seg av dette?"

 

Har selv en D4 2015 og tror ikke det er noe automatikk som vil velge fullt ut automatisk de "Terrain response" valg som er tilgjengelig manuelt. 

 

Disse må om nødvendig velges manuelt. Som det nevnes over så vil det å skru av DSC kunne hjelpe i noen situasjoner der det er nødvendig med mer moment til noen av hjulene. (Egentlig er det å skru av DSC bare for å hindre at bilen blir forvirret i terregnet/fastkjøring og tror du har skrens på gang og derfor reduserer moment til noen av hjulene for å rette den opp)

Snø-valget er vel det beste i din situasjon for det reduserer gasspådraget når du trør på gasspedalen og minsker faren for å gasse så mye at en spinner (selv om anti-spinn i utgangspunktet skal ta seg av det, men anti-spinn virker ikke  noe særlig dersom  alle hjul spinner samtidig) 

 

Det er vel de færreste D4 levert i Norge om har diff-sperre på bakaskel? 

Alle har en automatisk sperre på senter diff, som, når den er på sørger for kraft til fremre og bakre aksel.

De første Discovery 2 hadde ikke denne sperren på senterdiff, men stolte helt og holdent på anti-spinn for å opprettholde 4WD.

 

PS - reduskjonsgir er ikke alltid det beste - kan gi for stort moment og fare for alt for mye spinn. 

 

Bjørnung

 

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørnung skrev:

"Er det slik at autoprogrammet skal ta seg av dette?"

 

Har selv en D4 2015 og tror ikke det er noe automatikk som vil velge fullt ut automatisk de "Terrain response" valg som er tilgjengelig manuelt. 

 

Disse må om nødvendig velges manuelt. Som det nevnes over så vil det å skru av DSC kunne hjelpe i noen situasjoner der det er nødvendig med mer moment til noen av hjulene. (Egentlig er det å skru av DSC bare for å hindre at bilen blir forvirret i terregnet/fastkjøring og tror du har skrens på gang og derfor reduserer moment til noen av hjulene for å rette den opp)

Snø-valget er vel det beste i din situasjon for det reduserer gasspådraget når du trør på gasspedalen og minsker faren for å gasse så mye at en spinner (selv om anti-spinn i utgangspunktet skal ta seg av det, men anti-spinn virker ikke  noe særlig dersom  alle hjul spinner samtidig) 

 

Det er vel de færreste D4 levert i Norge om har diff-sperre på bakaskel? 

Alle har en automatisk sperre på senter diff, som, når den er på sørger for kraft til fremre og bakre aksel.

De første Discovery 2 hadde ikke denne sperren på senterdiff, men stolte helt og holdent på anti-spinn for å opprettholde 4WD.

 

PS - reduskjonsgir er ikke alltid det beste - kan gi for stort moment og fare for alt for mye spinn. 

 

Bjørnung

 

 

Jeg vet ikke hvor mange D4 som har sperre på bakaksel. Min er oppført med å ha: Rear Axle Differential - Rear Axle Locking Diff [027CC]. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du ha sperre bak.

 

Synes det er relativt mange D4 som har sperre bak ift D3. Var vel ekstrautstyr på begge modellene men tror kanskje flere ble bestilt med dette av forhandler etter hvert som årene gikk. Hvor stor forskjell det utgjør kan vel diskuteres. En fordel er det nok men de skrur seg som sagt på av seg selv etter forholdene og etter hvilke TR program man har valgt.

 

D4 har vel ikke automatisk TR slik nyere LR har (D5 ?)

 

https://www.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/10291/Terrain_Response_Cheat_Sheet.pdf

 

lrtr.png

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...