Gå til innhold

Hva er dette?


Admiral

Anbefalte innlegg

Skiftet skvettlapper bak på Puma´n forleden og så hva jeg antar er en luftesak som hang og slang oppunder skjermen. Var en slange som en gang har hengt på, men når jeg tok på den så var det 20cm løs gummislange som kom ut. Klarte ikke se hvor den skulle.

 

Har forsøkt å google uten å finne noe annet enn kanskje "rear axle breather"???

 

Noen som vet hva det er og om jeg bør skifte? 

 

4BBB53D6-9F70-4C32-ADB8-73BAFCCCE119.heic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var bildet mulig å se ja. Hvorfor apple laget sitt eget format (.heic) - i stedet for å benytte .jpg som resten har gjort i 30 år nå fatter jeg ikke.

 

Det der ser veldig ut som en aksel lufting ja - men jeg får det ikke til å stemme med aksel diagrammet for luftingen bak på en puma... (del 2 på bildet - rappa herfra)

 

Axle Breathers Part Diagram

Mon tro hvilken annen funksjon det røret kan ha? det ser jo unektelig orginalt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aksel lufting.

Del 1 på tegning er den som henger oppunder gulvet og del 2 kommer fra aksel og skal innpå del 1.

Mulig det mangler en skjøt der et sted.

 

Uansett like greit å legge ny lufting enda lenger opp i bilen, eller frem og opp i motorrom. For da kan man bade litt mer B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. Jeg fant den tegningen jeg og, men kjente ikke igjen delene... 

 

Helt klart noe som mangler ja, den gummislangen jeg plukket ut var rimelig morken. Ikke noe som haster da heldigvis. Ikke pleier jeg å bade med bilen - og det meste vann er vel frosset om dagen - som jeg gjorde etter et par timer i garasjen. Men det ble nye skvettlapper, braketter og fester. Og en følgefeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tiopet skrev:

 

Og hva skjedde da :huh: Ikke nysgjerrig i det hele tatt :lol:

Ikke verre enn denne "rear axle breather" som må skiftes. Etter en ny runde på YouTube ser jo dette ganske overkommelig ut da skal sies. Får håpe det bare er slangen som er morken så ikke det ser ut som det gjorde her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det utluftning fra Dieseltanken? Har akkurat bytta slangen for denne på min 90, har akkurat samme bue i enden med en klump som er trykkregulator for tanken. Andre enden går inn på toppen av tanken, du kan nok se den hvis du lyser inn mellom ramma & gulvet. 

Screenshot_20210204-174954_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok den han har. 

Beklager, da er det jo annerledes enn på min td5 :huh: Fikk ikke med meg PUMA i teksten :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Det så ut som et bedre treff vs bildet enn akselavluftingen ja. Der tror jeg du løste saken

 

Enig. Mine akselutluftninger (Td5) er også et slags plastikkrør, ikke gummislange. Jeg mener forøvrig det er en god idé og nappe dem opp av akselen og blåse gjennom dem fra tid til annen for å være sikre på at de er åpne. Jeg har blåst litt forsiktig med trykkluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig jeg synes også det ser ut som lufting fra tanken.

Skal ta på parkdressen en dag til uken og kikke litt skikkelig etter - rapporterer tilbake. 

Håper det er en smal sak å komme til og skifte. Når pølsefingrene slet med å komme til for å skifte skvettlappbrakett så frykter en jo det værste...

 

Takk til alle for gode råd - må bare si som mange andre før meg - dette forumet er helt rått, og gjør at selv kontorrotter som meg kan ha Defender! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er som på min 99 mod 90, er det rimelig trang inni der.. men du får bare se. Jeg har hatt tanken ute, så skiftet slangen da. Om slangen virker ok innover ville jeg skjøtet den på utsida om jeg var deg. Jeg endte med å bruke bensinslange, 8mm innvendig. Er vel vakumslange orginalt, men fikk ikke tak i det i farta. 

Evt kan du jo senke tanken, men det er en fæl opplevelse pga dårlig patent på plata under tanken...:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har tælen gitt seg og jeg fikk omsider undersøkt dette skikkelig. Det er ingen tvil om at det er som Skjegget sier, lufting fra tanken. Jeg har googlet og lest og vil forsøke å skjøte det som fortsatt henger på. Kan ikke forstå at det er mulig å skifte denne uten å senke tanken eller skjære hull i gulvet. Ikke akkurat uvanlig på Puma ser jeg. For de som er opptatt av preventivt vedlikehold kan jeg oppfordre til å kikke på slangen under dekkskifte, som vel ikke er så langt unna for de fleste. For de som ikke leter etter problemer så er det bare å fokusere på sommerdekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Admiral skrev:

 For de som er opptatt av preventivt vedlikehold kan jeg oppfordre til å kikke på slangen under dekkskifte, som vel ikke er så langt unna for de fleste. For de som ikke leter etter problemer så er det bare å fokusere på sommerdekket.

å ta ned tanken går fort det. Ca to timers jobb, om skruer småkrangler litt her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da var slangen skjøtet. Den var helt morken og bare falt fra hverandre flere steder - helt til kanskje 5 cm fra tanken hvor den virket ganske ok. Kappet den av og skjøtet med slange og skjøtegreier fra BT. Tok ikke mange minuttene når jeg først hadde delene klare og tatt av dekket for å skifte til sommerdekk.  Så kan bilen bade uten å få vann på tanken...

 

Til de som har interesse:

 

 

9C055AB0-7662-4EDF-84FC-B38A6DFC7E49.jpeg

74572DC7-FA97-47FD-A2DE-5883165D246F.jpeg

9D94579E-8B9C-45D1-B352-336A55F6C785.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er desverre helt enig med gaute - Biltema sine drivstoffslanger har jeg aldri hatt noe suksess med (men nå har jeg ligget unna dem noen år, akkurat PGA dårlige erfaringer - jeg har vært bra nære å sette fyr på en bil pga de slangene der)

Kanskje det er mulig de har fiksa det at de råtner opp på 6 måneder?

 

Ellers fin fiks av problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Camarogeddon skrev:

Biltema sine drivstoffslanger har jeg aldri hatt noe suksess med

Jeg så at de har to typer, en som kun skal brukes i tank og denne som tåler luft... vi får vel se hvordan det går, men sjekker den når jeg legger om til vinterdekk. 

Er tross alt slange til utlufting så skal primært holde støv og skit unna tanken og er i så fall langt bedre enn den som satt der... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til.

Der slangen står nå suger den "yr" fra våt vei.

De fleste av oss har jo erfart sjokolade/grå diffolje.

Legg tuten inn i ramma et sted .Der er det mindre "yr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...