Gå til innhold

Låst parkbrems, Discovery 4, 2012,


Anbefalte innlegg

Begynner med en liten disclaimer her. Har aldri skrudd på LR så skyter litt fra hofta men det virker jo som en ganske grei sak å gjør et forsøk på og utbedre selv så kan en evnt revurdere underveis hvis det virker som om det baller på seg. Vil tro at det burde kunne la seg gjøre å få lånt en løftebukk ute på holmen hvis du tar en liten ringerunde (start med JT på Helland).

 

https://www.disco3.co.uk/forum/epb-repairunjam-relatch-91299.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan selv, da demontering av bremsesko kommer først. Om saken er gammelt og knekt bremsesko, da det er enkelt.
Om det er parkeringbrems modul, da bilen må løftes for demontering. tenker også ikke veldig vanskelig og reparasjon sett kak gjerne kjøpes og blir mye billigere en å betale for nytt hos verksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke dra til Hellestø, hvis du velger verksted.

Sandnes bilverksted, like ved gamle brannstasjon i Sandnes kan LR.

Har og hatt positiv erfaring med Mekonomen på Auglendsmyrå for standard reperasjoner. Har en RRS så nokså sammenlignbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 


Jeg har også hatt gode erfaringer med Sandnes 'bilverksted. Billigere enn andre, og det gikk raskt for meg også. Men la oss på forhånd gi deg råd om hva det kan være og hvor mye det vil koste, så er du på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pillet på dette selv men når du kan løse ut selve "håndbrekket" og så kjøre bør nok feilen ligge på motorsiden.

Hvis frosne wire eller løse bremsesko etc. bak bør ikke det la seg påvirke av nødutløsning.

Det har vært mye snakk om motorfeil på forumet her så litt søking kan kanskje hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nysgjerrig på hvordan det ser ut inni der, hvis du ønsker moralsk støtte så kan jeg bli med deg å ta en kikk neste uke hvis du får lånt deg en bukk. Hadde nok vært lurt om du ikke brukte brekket i mellomtiden tror jeg. Mulig jeg tar feil men såvidt jeg har skjønt så må du åpne EPB modulen for å koble sammen wirene til høyre og venstre side og dermed gjenopprette full funksjon på håndbrekket etter at du har dratt i nødutløseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jjrckd skrev:

Er litt nysgjerrig på hvordan det ser ut inni der, hvis du ønsker moralsk støtte så kan jeg bli med deg å ta en kikk neste uke hvis du får lånt deg en bukk. Hadde nok vært lurt om du ikke brukte brekket i mellomtiden tror jeg. Mulig jeg tar feil men såvidt jeg har skjønt så må du åpne EPB modulen for å koble sammen wirene til høyre og venstre side og dermed gjenopprette full funksjon på håndbrekket etter at du har dratt i nødutløseren.

Takk for tilbudet! Jeg har kun prøvd det en gang etterpå(ved uhell....), og det funket fint. Skal til det lokale verkstedet neste torsdag, de skulle se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke ukjent at armen på den ene bremseskoen begynner å gå tregt, som i sin tur kan føre til at bakbremsen henger på.

 

Feil på EPB-modulen pleier å innebære noen stygge lyder som du garantert hadde hørt, med mindre du kontinuerlig har stereoen på full guffe med death metal, så enn så lenge holder jeg en Bugg på at EPB ikke har tatt kvelden.

 

Kjøp et sett med bremsesko (for begge sider) og ta av bremseskivene bak. Da finner du nok fasiten. Det kan være lurt å sette inn "leddet" på armen med litt bremsefett før montering. Da fortsetter de å gå lett litt lenger.

 

Også er min oppfatning at det lønner seg å bruke parkeringsbremsen. Ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problemet, altså med låst parkbrems. Du kan lese litt om det i denne tråden. Det er noe herk, men det er ganske greit å skru på når du kommer inni det. Min har låst seg to ganger, den første gangen brukte jeg litt tid på å få til tingene, men andre gangen var det veldig fort gjort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke i hvor stor grad D3 skiller seg fra D4 mht bremser og EPB, men dette dokumentet var til stor hjelp for meg da jeg skiftet bremseskiver på D4, men jeg gjorde ikke noe med EPB fordi den virket helt ok på det tidspunkt so om dette er likt eller ei vet jeg ikke.

 

Bodsy’s Brake Bible (disco3.co.uk)

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett samme oppsettet på D4. Jeg har brukt bodys selv når jeg har skiftet rubbel og bit. Veldig god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...