Gå til innhold

Startvansker vinterstid 300 Tdi


Lord Rover

Anbefalte innlegg

Jeg har en god innkjørt 1996 Defender 300 Tdi (352 kkm på telleren) som er lei å starte i kulda og tenkte å lufte det på forumet. Før dere sier "jammen detta er jo en tur i parken" så ta følgende med i beregningene:

Nye glødeplugger

Nye dyser

Ny Dieselpumpe

Justerte ventiler

Nytt batteri som leverer 900A under kaldstart (og hovedstrømsbryter så bilen er død når den ikke brukes)

 

I tillegg til dette hadde jeg tanken ute og gjorde rein denne i forbindelse med bytte av baktravers for snart to år siden etter det som må være norsk rekord i antall toer-feil på EU-kontroll.

 

Slam-utskiller på fuel-linja har jeg ikke og jeg har prøvd å mate maskinen rett fra ei flaske i motorommet, det var ingen forskjell.

Jeg har ikke blåst drivstoff-lina enda men utelukka den etter at jeg hadda mata med flaske. Retur-linja til tanken er ikke tett heller.

 

Da tenker jeg vi har heva lista litt:-)

 

Dette er bare en utfordring under kaldstart og den går som ei klokke ellers. Røyken er riktignok hvit fram til den blir varm men det ser jeg på som et karakter-trekk. Av andre parametre så har jeg montert boost-pin og boost-ring fra Fourby. Det gjorde ingen forskjell under kaldstart.

 

Tips mottas med takk.

 

God mandag, og ha en fin mandag resten av uka.

 

S

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekker startmotoren raskt rundt? 

 

Ble registerreima montert korrekt? Tenker på at skruene på reimhjulet til dieselpumpa ble løsnet og reimhjulet trekt tilbake før stramming? Hvis ikke kan du få veldig sein tenning. 

 

Med så mange kilometer bak seg vil nok kanskje ventiler tette dårlig. Ikke dumt om de fikk en runde, men da må toppen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg synes tråden burde ligget under MOTOR.

Kompresjonstest er lurt.

Du skriver plugger er byttet. Sjekket at de får strøm og til riktig tid?

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takker for alle god inspill, karer.

Fikk dommen på kompresjonstest i dag og alle fire høla var godt innafor tolleransene, så da er det tilbake på tegnebrettet.

 

Kenneth sa dog at det kunne virke som at timinga var gæærn. Den går som f.... oppover i registeret men på tomgang så kan det høres. Kanskje greit å justere dette før jeg bytter starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...