Gå til innhold

D3 - plong - oppstart i kaldt vær.


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

Hei godt folk,

 

Jeg satte i nytt batteri på min D3 i sommer. Nå som det har vært så kaldt så plinger den på oppstart, med all special systems off. 

 

Starter fint og null problem. Regner med at det er kulda som herjer med systemet. 

 

Men er det flere her som opplever det samme?

 

Webastoen min er forøvrig stein død. Ingen feilkoder, intet liv. 

 

-B.C-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg satt i for lite batteri i sommer da tro?

 

Mente jeg kjøpte 100A batteri, det må jeg jaggu sjekke opp. 

 

Hvor mye ooomph bør det være? Fikk jo bare en kar på mekonomen til å plukke fram et. Bosch ettellerannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke noe feilmeldinger på den via Iidtool. Tatt sikringa for å resette den også. Stein dødt. 

 

Enten for dårlig futt i batteri eller helt nedsota. Venter på litt mildere vær før jeg sjekker inni den.

 

Starter med å se på det batteriet nå, og en vedlikeholdslading der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Bjørn_C said:

Kommer ikke noe feilmeldinger på den via Iidtool. Tatt sikringa for å resette den også. Stein dødt. 

 

Enten for dårlig futt i batteri eller helt nedsota. Venter på litt mildere vær før jeg sjekker inni den.

 

Starter med å se på det batteriet nå, og en vedlikeholdslading der.  


IId tool viser ikke når glødeplugg funker ikke, eller brennkammeret er knekt. Webasto sine diagnose kan.


Har opplevd samme å min D3, og selv test var ok. Etter brennkammeret bytte alt funker.  

 

 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du pling og varsel hver gang du starter i kulda? Jeg fikk det et par ganger for flere uker siden, men bilen startet jo for det og ingen feilmeldinger. Kulda er her fortsatt, så det er mulig at det kom av lav batterispenning akkurat der og da. Har du sett om det endrer seg etter lading?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er halvveis random, men typisk om det er 10 kalde og bilen har stått 3 dager eller mer.  Jeg tenker at batteriet har tapt seg litt da eller hu har litt prinsessenykker for å kjøre i kulda.  

 

Kom ikke noe pling igår når jeg kjørte. Da hadde bilen stått i minus -13 fra torsdag. Så er ikke alltid den plinger.  

 

Stopper jeg og starter på nytt etter pling - null pling, så er ikke noe gjentakende - da er vel spenning ok. Og det ligger ingen melding i Iidtool. 

 

Men det skjer jo i kalde perioder... Er jo ikke nevneverdig plagsomt når det er tilfeldig og veldig forbigående. 

 

Ikke testa lading enda. Har ikke utekontakt her jeg er nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Bjørn_C skrev:

Den er halvveis random, men typisk om det er 10 kalde og bilen har stått 3 dager eller mer.  Jeg tenker at batteriet har tapt seg litt da eller hu har litt prinsessenykker for å kjøre i kulda.  

 

Kom ikke noe pling igår når jeg kjørte. Da hadde bilen stått i minus -13 fra torsdag. Så er ikke alltid den plinger.  

 

Stopper jeg og starter på nytt etter pling - null pling, så er ikke noe gjentakende - da er vel spenning ok. Og det ligger ingen melding i Iidtool. 

 

Men det skjer jo i kalde perioder... Er jo ikke nevneverdig plagsomt når det er tilfeldig og veldig forbigående. 

 

Ikke testa lading enda. Har ikke utekontakt her jeg er nå...

Hei, starter den lett i minus 13 etter å ha stått noen dager ? Det gjør ikke min D3, ett døgn ute i minus 10 og det tar fem minutter og ti glødinger før den harker seg i gang, dumt spørsmål men dette er vel da bare glødepluggene som må skiftes på min, anyone ? Forøvrig var min webasto også død, ny brennerinnsats løste problemet da den var sotet ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Alfred1 said:

Oj, det var interessant, takker. Da er det vel bare å bestille, rimeligst å kjøpe hvor mon tro ?

Bestilt fra advanced factors, NGK ca 1200nok tenker jeg. Det er ikke den del man ønsker å spare siden bytteintervalet er ikke på lista, man kanskje må hver 3 år fot å unngå problemer med demontering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Timo@ skrev:

Bestilt fra advanced factors, NGK ca 1200nok tenker jeg. Det er ikke den del man ønsker å spare siden bytteintervalet er ikke på lista, man kanskje må hver 3 år fot å unngå problemer med demontering.

Strålende, bestiller tvert. Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Alfred1 skrev:

Hei, starter den lett i minus 13 etter å ha stått noen dager ? Det gjør ikke min D3, ett døgn ute i minus 10 og det tar fem minutter og ti glødinger før den harker seg i gang, dumt spørsmål men dette er vel da bare glødepluggene som må skiftes på min, anyone ? Forøvrig var min webasto også død, ny brennerinnsats løste problemet da den var sotet ihjel.

Min starter på første. Aldri noe problem å få snurr på maskineriet. Høres ut som du har noe krøll med noen glødeplugger - som nevnt over.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Byttet nettopp brennkammer på Webastoen så nå gleder jeg meg til varm bil neste gang jeg skal ut på tur (tror naboene også setter pris på dette da jeg sotlegger hele nabolaget om jeg starter i 15 blå dersom den har stått noen dager). Skal også montere Eloc slangevarmer sammen med batterilader slik at det er tipp topp uansett hvor bilen måtte stå :-)

 

Min D3 har svært dårlige glødeplugger (usikkert hvor mange som egentlig gløder for tiden). Er det noen som vet hvor man kan få byttet glødeplugger her på Østlandet? Var det ikke en kar som reise rundt og fikset dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...