Gå til innhold

Hjelpestarter


GuttormG

Anbefalte innlegg

D2 Svarte Helvete fant det nødvendige å tappe batteriet helt tomt (bare for det eieren lot lyset i lasterommet stå på). Helt flatt, bare et slapt "kliiiiiik".

 

Er NAF-medlem og da er jo den åpenbare løsningen gratis veihjelp. Men... Alltid kjekt med nye leker og jeg har lenge hatt lyst å prøve en sånn mini hjelpestarter.

 

Jula har på tilbud, 499kr. Bra reviews fra de som har brukt den til å starte bil med så da ble det handel.

Vidunderet ble ladet opp inne på benken. Ut og opp med panseret og koble på. Og joda, bilen startet. Måtte ha 2 forsøk, men med  minusgrader i dagevis så må det være greit.

Displayet påstår det er 82% futt igjen.

Tror nok dette er en kjekk dings å ha!

 

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-3-i-1-005332/

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tek har testet en slik. Men på en liten 1.2 motor. Men flere i kommentarfeltet har god erfaring med dem. Lithium-batterier er ganske spreke visst. 
 

Test

 

Jeg var også på utkikk etter slik. Tilfelle minusgradene slo skikkelig til på et litt for brukt batteri. Men Jula hos meg var dessverre utsolgt for den lille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne: Exide Litihium power booster startbatteri og powerbank | Felleskjøpet Agri (felleskjopet.no)

 

Den er litt dyrere, uten at jeg er sikker på at den forsvarer det, men den funker i hvert fall uforskammet godt. Selv har jeg ikke brukt den på tyngre oppgaver enn 2liters bensinmotor, men jeg har en kompis som har brukt den på større greier, med godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/starthjelp/startbooster/startbooster-pa295420no?

i går. Ladet den opp, og idag ville jeg teste den ut. 
Har slitt litt med traktoren, den har ikke gløding- og trang starthjelp i kulda. Med noe stående på frontlasteren var det dårlig tilkomst med bil eller liten traktor vedsiden av. 
Denne gjorde susen. Kjekk sak å ha om bilen eller utstyret har stått en stund i kulda. Jeg er generelt veldig nazi på vedlikeholdsladingen, men man vet aldri når man blir tatt med buksene nede på tur. 
 

Bare sånn om andre vurderer noe tilsvarende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig om den mangler glødefunksjon. Den gløder ikke om du vrir og holder nøkkelen like før start? Glødesymbol mangler på de fleste, men må bare være tolmodig.

 

Er det gløding i innsuget vil det gå dieselrør innpå glødepluggen. Den gløder til den åpner slik at det spruter diesel som pluggen antenner. Du kan såvidt høre et lite "poff" i luftfilteret når det antenner og da vrir du nøkkel videre til start. Ofte må man på dette systemet gløde inntill 20 sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2021 den 17.58, lafterolf skrev:

Jeg har aldri fattet hvorfor dette skal kunne starte en bil i kulda der ett allerede flatt batteri suger til seg det meste av tilført kraft.

 

En motorstart krever svært lite energi. Omlag 1-2Ah. Utfordringen er at " gammeldagse " batterier klarer bare gi en prosentandel av energien sin på så kort tid som en motorstart tar. Optima 800 var revolusjonerende, fordi et lite batteri ( 50Ah ) kunne avgi 800Ah startstrøm "med en gang "
( startstrøm = CCA )

Idag har vanlige blybatterier blitt bedre og bedre, og tall på 650-750CCA er kke uvanlig på blybatterier i moderat størrelse.

Et Li-Ion batteri kan gi fra seg ALL strømmen på en gang, iallefall nesten. Dermed er de perfekt egnet til å starte kalde motorer. Det er dog en ulempe, siden batteriene er små, får du som regel bare 1, 2 eller noen helt få forsøk. Langtekkelig gløding med en eller fler dårlige glødeplugger, KAN være nok til at det ikke blir som man har tenkt seg, hjelpestarteren blir tappet flat før starten kan igangsettes.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, lafterolf skrev:

Er det gløding i innsuget vil det gå dieselrør innpå glødepluggen. Den gløder til den åpner slik at det spruter diesel som pluggen antenner. Du kan såvidt høre et lite "poff" i luftfilteret når det antenner og da vrir du nøkkel videre til start. Ofte må man på dette systemet gløde inntill 20 sek.

 

Vet du om "poffen" gjelder nye MF også ? Nabokompis har en. Kun en glødeplugg jfr reparatør.

 

Forøvrig anbefalte han bremserens som en mer virkningsfull startgass.

Dog brukt med enda mer fornuft enn med startgass.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, jorgenht skrev:

Jeg kjøpte en https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/starthjelp/startbooster/startbooster-pa295420no?

i går. Ladet den opp, og idag ville jeg teste den ut. 
Har slitt litt med traktoren, den har ikke gløding- og trang starthjelp i kulda. Med noe stående på frontlasteren var det dårlig tilkomst med bil eller liten traktor vedsiden av. 
Denne gjorde susen. Kjekk sak å ha om bilen eller utstyret har stått en stund i kulda. Jeg er generelt veldig nazi på vedlikeholdsladingen, men man vet aldri når man blir tatt med buksene nede på tur. 
 

Bare sånn om andre vurderer noe tilsvarende. 

 

Jeg har også denne. Er veldig fornøyd med den. Den har måttet jobbe flittig i det siste med å dra i gang Freelanderen i kulda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...