Gå til innhold

Anbessa

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg pusler litt med framakslingen til seriebilen (1977, 109’’)

Jeg holder på å bytte swivelball og lagre. Etter å ha satt på ny swivelball med lager, så er svinger swivelhuset på kula nesten uten motstand. I Haynes står det jo forklart hvordan man legger til og trekker fra shims for å få riktig preload, men jeg får ikke mer enn 4 lb uten shims. Det står at man skal fjerne shims dersom det ikke er tight nok. Men hva gjør jeg når det ikke er noen shims å fjerne?

Preload blir jo målt i Haynes FØR man fester swivelhus pakningen, men jeg har nesten 0 lb i preload uten pakningen og 4 lb med pakningen festet. I følge Haynes skal preload være 14 - 16 lb, så jeg er langt unna. 
 

Noen tips?

 

3D97391F-7003-4452-8BAF-A51F69518A2D.jpeg

5EDA9D14-D433-4B61-9AE9-2D0F7D986BF1.jpeg

AC9F82DB-7851-45A2-88C1-26A0E2ADBE8F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har foring oppe og lager nede, eller var det omvendt, skal det ligge en skive i foringen med et lite hull i.

Ikke alltid den følger med i settet men må bestilles ekstra.

Let opp thrust washer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble thight, prøver igjen en annen dag - det er kaldt i garasjen. :rolleyes:

 

Ved å bruke begge de gamle shims og 4 nye ble preload 12 lb. I min andre manual, den grønne boka står det at preload skal være 8, 12 virker stramt - jeg må ha misforstått Haynes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å få drit og grader her og der på opplagringen.

Står det om det er med eller uten store simringen på plass?

Og skal den være på plass må pokalen smøres litt før måling.

3 timer siden, lafterolf skrev:

Ps.

Ser nå at Gaute skrev det sammecool

O-ringen skal kanskje på koppene ytterst på medbringer. Kan ikke huske annet sted det kan brukes.

 

Av og til er vi helt enige.:o:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det har blitt litt varmere og jeg fortsetter i garasjen. Problemet nå er at jeg får sinnsykt høye verdier på preload når jeg fester den nye «upper swivel pin» i railko bushen. Når jeg prøvde med den gamle, ble preload mer normalt. Jeg trekker til med moment ca 74 NM i følge manual før jeg måler. De to swivel pins ser like ut for meg, men kan den nye være ørlite grann for stor? Bør den maskinslipes ned noen tusendeler? Gode råd? Bruke den gamle?

3E005473-C1E6-45F5-AA73-8F6FF97BC3B8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede lagt på flere millimeter med shims og brukt opp både de gamle og alle nye som jeg fikk til begge sider. Kan det stemme at det skal være en høy stabel med shims? Da må jeg kjøpe flere.....,

Jeg får en preload på noen og 30, der den skal være halvparten, med alle shims. For meg virker det som om det er for trangt med den nye, jeg skjønner den gamle er mer slitt, men skal det virkelig være så thight med den nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treg pga foring går seg ofte til etterhvert.

Pleier å være litt skjegg inni enkelte av dem.

Men husk: Nix selvoppretting til å begynne med !!!!

Dobbeltsjekk at alt annet er på stell også etter litt kjøring.

Har vært borti verdier oppgitt med og uten simring og med og uten smøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, betyr det at jeg bør kjøpe enda flere shims og ta bort etterhvert som den nye bolten slites til?

Den gamle kan kanskje også brukes, men den virker bittelitt «slarkete»

Endret av Anbessa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si når jeg ikke har ting i hånda selv.

Har du sjekket at det ikke er foringen som klyper sideveis mot pivot-pin?

Prøvd å sette inn gammel thrust washer?

Foring er uten skade og slått langt nok ned?

Shims på riktig pin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fremover. Nå fikk jeg 11 lbs på vekta, det er det som er anbefalt i Haynes. Når jeg satte på den store sim ringen ble forspennet 20-21. Det syntes jeg ble for mye, så jeg justerte med shims og har nå 14-15 med den store sim ringen. Det må vel være greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo veldig fornøyd når jeg fikk forspenn på 11, kula svingte fint og det føltes passe fast og fint ut. Men 21, etter den store SIM ringen kjennes altfor fast ut. Nå er den 14, det virker litt fast, men går seg vel til. Da er det bare å begynne på motsatt side :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2021 den 17.43, gautes skrev:

 

Står det om det er med eller uten store simringen på plass?

 

Er det mulig å måle preloaden med den store pakningen rundt pokalen på plass ? Jeg kan ikke forstå hvordan det kan gå til, for den glir jo på en "olje&fettfilm" (oneshot ) og da er motstanden høy helt til det settes i bevegelse, så blir den lavere.

 

Jeg har aldri trodd det har vært mulig, og har alltid prøvd meg fram til rett preload med pakningen hengende å dingle bak på pokalen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...