Gå til innhold

Discovery 2 hjullager forran


Trope

Anbefalte innlegg

Byttet hjulnav foran på min Disco 2 2003 for ett par måneder siden, men fikk mangel på EU-kontroll at det er slakk i lageret. Lageret er kjøpt hos Lrparts i England. 
Regner med at dette skulle være god kvalitet og forstår heller ikke at det skulle være mulig å gjøre noe feil ved montering. Navet er komplett med lager og sentermutteren er vel kun for å holde akslingen på plass. 

Er det mulig at det kan ha hvert en defekt ved lageret, det var tight og fint ved montering.

 

https://www.lrparts.net/tay100060-tay100060-front-hub-assembly-for-discovery-2-includes-front-abs-sensor-ssw500020-for-td5-or-v8-disco-2.html

 

931AD4A9-702C-4E6C-9C67-DE9ED682764B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momentet er vesentlig lavere på nyere utgave av lageret.

Mener 270nm er riktig fra hukommelsen. 

Har aldri brukt momentnøkkel på disse, bare dratt til skikkelig. 

Gjør du det, holder lageret sin levetid normalt sett.

Men viktig å ikke dra til alt for lite, da blir det slakke i lageret med en gang

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, leiohel skrev:

Mener at noen klarte å regne ut at hvis en hadde 1 meter latmansarm og veide 100 kg så var det bare å stå på enden og momentet skulle være sånn noenlunde riktig

Blir 981Nm det, høres mye ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, leiohel skrev:

Mener at noen klarte å regne ut at hvis en hadde 1 meter latmansarm og veide 100 kg så var det bare å stå på enden og momentet skulle være sånn noenlunde riktig

Halvmeter latmann var rett. Nå veier jeg for lite, men det er løsbart. Om det nå bare skal være 290 nm, så må jeg lenger ned i vekt. Evt stå lenger inne på latmannen.

Men jeg har momentnøkkel, og en liten sak som øker moment med 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet endeel slike lagre,aldri brukt moment.Gått greit det.Men billige hjullagre har jeg opplevd flere ganger at de holder ikke lenge.Har erfart 2-ganger at D2-er har fått mangel på hjul-lager,men har vist seg at det har vårt bære-kule

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, qcnr skrev:

Utfordring med den er at det er ingen angitte 'units'. Snakker vi m, Nm eller ft, ft/lbs siden det er en US side.

 

Det er vel bare forholdet men for å være sikker kan du jo bare bruke Nm, og meter for lengden. Som de andre sier så får du dette til uten momentnøkkel også men man vil jo gjerne vite om det er i nærheten av spesifikasjonene :)

 

Her er alternativer metoder hvis man ikke har stor nok momentnøkkel: 

https://www.engineeringtoolbox.com/torque-wrench-luggage-scale-d_1909.html

 

Evt sjekk med Frode, denne var til utlåns før i hvert fall:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...