Gå til innhold

Ny dynamo trekker strøm fra batteri når tenning er avslått


Tom H

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en VW Caddy 2013. I sommer måtte jeg bytte dynamo, og valgte å kjøpe på nettet da denne kostet 2.600. VW Skulle ha kr 10.000 for en dynamo. Etter mange timer og mye demontering av vifte og radiator var den nye inne. Først da oppdaget jeg at kontakten som kommer fra motorrommet med klips på(ikke den som går til batteriet) ikke passet. Dynamokontakten som kommer fra motorrommet består av et kontakthus som bare passer én vei(rund i den ene enden og flat i den andre. Se bilde av orginaldynamo). Inne i kontakthuset er selve kontakten. Denne har styrespor, ett spor på den ene siden og to spor på den andre. I forhold til orginaldynamo var disse styresporene i den nye speilvendt. Tok kontakt med leverandør som sa at alle de hadde til min bil var slik. Jeg kunne selvsagt levere tilbake, men valgte å fjerne styresporene slik at jeg fikk inn kontakten. Dynamoen og kontakten fra motorrommet har 2 pinner i denne kontakten, men kun den ene er tilkoplet en ledning . Det ville jo være 50% sjanse for at jeg fikk den i rett dynamokontakt så jeg tok sjansen. Alt fungerer bra med den nye dynamoen. Dynamoen leverer god spenning og dermed god ladestrøm til batteriet selv på tomgang. Jeg ser tydelig med multimeter at den lader godt. Etter en stund opplever jeg at den starter tungt når bilen ikke har vært brukt på noen dager. Nå er det vinter og jeg er avhengig av toppladet batteri. Tomt batteri i dag etter at bilen ikke har vært brukt på 6 dager. Måler derfor med amperemeter strømtrekket, og ser at det tappes 370mA fra batteriet hele tiden. Drar ut kontakten som nevnt over og strømtrekket reduseres ned til godt under 100mA. 370mA vil jo utgjøre 8-9 ampere/timer i døgnet som selvsagt et alt for mye. Er det mulig om jeg har truffet feil kontakt at alt virker perfekt, bortsett fra at det trekkes "tjuvstrøm" fra batteriet? Hva er forskjell på de to dynamokontakter?

 

Håper dere skjønner hva jeg har skrevet,

Vennlig hilsen Tom Halvorsen. 

23BBA0B7-8F1F-453D-9A6C-D7AAA1C2B0EB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lafterolf skrev:

Er det mulig å bytte over børstebroen fra den gamle slik at kontakten passer?

Mulig det går, men da må dynamo ut. Fryktelig mye arbeid. Vil nok heller forsøke å snu kontakten eller å bytte om på pinnene inne i kontakthuset. Vet du forskjell på disse kontaktene?  Vil dynamo virke som den skal om jeg har truffet feil pinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen peiling. Jeg skyter fra hoften.

 

Vil tro det er to ledninger, B+ direkte fra batteri igjennom startmotor, den står med konstant strøm hele tiden, og D+ som gir spenning fra tenningslås. Vekselstrømsdynamo må ha spenning for å starte lading.

 

Uten å vite vil jeg tro det burde gå fint å bytte om de to, for i mitt hode kan det se ut til at de har byttet plass, og uten å forsto oppbyggingen av dynamo kan det tenkes at D+ nå står med konstant strøm og dermed kan trekke. Den burde kanskje bli litt varm?

B+ burde være vesentlig tykkere siden ladespenningen bruker denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, lafterolf skrev:

Har ingen peiling. Jeg skyter fra hoften.

 

Vil tro det er to ledninger, B+ direkte fra batteri igjennom startmotor, den står med konstant strøm hele tiden, og D+ som gir spenning fra tenningslås. Vekselstrømsdynamo må ha spenning for å starte lading.

 

Uten å vite vil jeg tro det burde gå fint å bytte om de to, for i mitt hode kan det se ut til at de har byttet plass, og uten å forsto oppbyggingen av dynamo kan det tenkes at D+ nå står med konstant strøm og dermed kan trekke. Den burde kanskje bli litt varm?

B+ burde være vesentlig tykkere siden ladespenningen bruker denne.

 

56 minutter siden, lafterolf skrev:

Har ingen peiling. Jeg skyter fra hoften.

 

Vil tro det er to ledninger, B+ direkte fra batteri igjennom startmotor, den står med konstant strøm hele tiden, og D+ som gir spenning fra tenningslås. Vekselstrømsdynamo må ha spenning for å starte lading.

 

Uten å vite vil jeg tro det burde gå fint å bytte om de to, for i mitt hode kan det se ut til at de har byttet plass, og uten å forsto oppbyggingen av dynamo kan det tenkes at D+ nå står med konstant strøm og dermed kan trekke. Den burde kanskje bli litt varm?

B+ burde være vesentlig tykkere siden ladespenningen bruker denne.

Stemmer nok det du sier at dynamo må ha spenning for å lade. Mener denne spenningen kommer når tenning er på, og det må være den ene/eneste ledningen som går inn til kontakten jeg beskriver. Tror også at denne går via ladelampe som vil lyse om noe er galt. Men hvorfor står det spenning på denne ledningen når tenning er avslått? Må jo være spenning på den siden det trekkes strøm fra batteri når tenning er avslått. 370mA er nok ikke nok til at det blir varmt. Tenker jeg riktig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan intet om bilen din , men generaliserer.

Ladelampene nå om dagen er ofte dioder. Tenker vi glødepærer får vi feil konklusjon.

Du har en tykk kavel og kontakt til selve ladestrømmen som ikke er avbildet.

Tynne pinner lik avbildet er ofte til ladelampe,turteller,automatchoke,osv.

Ville nok selv prøvd å bytte uten garanti for noe som helst.

Tvi,tvi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Jeg tenkte at om de to ledningene er byttet om vil den likevel lade? 

 

For det er to ledninger i kontakten? 

 

 

Og ja, D+ går igjennom ladelampen.

To pinner i kontakten. Ledning kun på den ene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2021 den 11.43, lafterolf skrev:

Jeg tenkte at om de to ledningene er byttet om vil den likevel lade? 

 

For det er to ledninger i kontakten? 

 

 

Og ja, D+ går igjennom ladelampen.

 

På 29.1.2021 den 13.28, Tom H skrev:

To pinner i kontakten. Ledning kun på den ene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...