Gå til innhold

Selger 2008 D3 HSE PP med 156.000km


alexf

Anbefalte innlegg

Lufter discoen for salg her da den blir for lite brukt, og jeg har verken tid eller plass til å følge den opp videre.

 

Bilen har nå kjørt 156.000km og vært i mitt eie siden januar 2014. Da var den gått ca 95.000km. Jeg har i mitt eie byttet alle delene i understellet, inkl hjullager og minus luftbelgene.

 

Jeg holder på å lage en komplett liste med kvitteringer, km og år på alt som er gjort..

 

Reparasjoner og deler som er byttet i tillegg er dynamo, satt inn AMK luftkompressor og nytt luftreservoar, og servopumpe.

 

Bilen er fulgt opp hos Sandven i Bergen og av meg selv, hvor jeg har tatt oljeservice selv enkelte år. Serviceheftet mangler derfor stempel ved enkelte intervall. Bilen er aldri gått over anbefalte km eller tidsintervall uten å få ny olje. Jeg har brukt Liquy Moly og Mos2 tilsetning.

 

Girkassen ble flushet når jeg overtok bilen og det ble da satt inn ny forbedret bunnpanne. Jeg byttet da også olje på begge differensialer og transferkasse.

 

Registerreim ble byttet på årsintervall av Sandven. Det ble da også byttet oljepumpe til ny forsterket versjon.

 

Bremser + caliper forran er helt nye. 

Begge EGR ventilene er byttet hos Sandven nylig.

 

Bilen er behandlet med fluid film i mitt eie og rammen ser bra ut.

 

Alle 6 glødepluggene har blitt byttet. 

 

Status på bilen nå er at converter er dårlig og mest sannsynlig må byttes. Jeg har bestilt time på verksted til gjennomgang av girkasse, converter og drivlinje.

 

Av andre ting er bilen litt slitt i lakken og trenger en polering. Den har antydning til rust på fremdørene nederst ved A-stolpen hvor pakningen gnager litt. Det er en steinsprut på taket hvor lakken har flasset av. Ellers ser det greit ut.

 

AMK kompressoren trenger nye monteringsbolter/dempere da den vibrerer for mye.

 

Det lekker litt luft av fremre ventilblokk, men ikke spesielt mye.

 

Vinterdekkene (hakka 5 pigg) bør byttes pga alder, og sommerdekkene (General Grabber AT) bør byttes pga slitasje.

 

Til våren er det tid for ny service på bilen.

 

Bilen er EU godkjent til 31.10.2021. 

 

Nå står valget mellom å fikse det som er nevnt over før bilen blir lagt ut for salg, eller selge den billig "slik den står" dersom noen har tid, plass og ser en mulighet.

 

 

 

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20210131_145805.jpg20210131_145754.jpg20210131_145740.jpg20210131_145712.jpg20210131_145654.jpg20210131_143717.jpg20210131_143651.jpg20210131_143618.jpg20210131_143610.jpg20210131_143604.jpg20210131_143520.jpg20210131_135348.jpg20210131_135313.jpg20210131_131854.jpg

46 minutter siden, lafterolf skrev:

Hvilken pris ser du for deg?

 

Pris kan som sagt diskuteres. Jeg vil helst avvente til jeg har fått diagnose på drivlinje/converter. 

 

Flekkene på bakken på bildet av dieseltanken er fra tidligere fluid film behandling.

 

Fremre skvettlapp høyre side har knekt brakett pga korrosjon og det følger med 2 stk nye skvettlapper.

 

Socketen på tilhengerkontakt er løs og bli av og til med ut sammen med kontakten. Er ikke noe problem å ha det slik og sette den tilbake. Er ingen jordfeil når man kobler til henger.

 

Transferkasse svetter en dråpe. Jeg har toppet opp nivået innimellom (fylles til topp av påfyllingsnivå)

 

Jeg har kjøpt nytt UJ-ledd til styresnekken da jeg har merket tegn til at denne begynner å bli dårlig. 

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg er litt i tenkeboksen angående salg av denne. Tilbakemelding fra verksted er at converter er ok men transferkassen er dårlig. Da blir problematikken med bilen litt mindre enn først antatt og vurderer nå å beholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har bestemt meg for å selge bilen og er villig til å vurdere bud på rundt 80 tusen.

 

Kjørt 153.000km og vært i mitt eie siden januar 2014. Da var den gått ca 95.000km. Bilen er en 2008 modell HSE PP, uten elektrisk differensial på bakakslingen.

 

Vedlikehold/Reparasjoner utført i denne perioden

  • Alt av foringer, bærearmer, inkl hjullager foran og bak (da selvfølgelig med nye bremseskjold bak), og minus luftbelgene - se punkt under.
  • Dynamo og batteri - bilen står mye i ro så derfor har den måtte bytte batteri et par ganger.
  • AMK luftkompressor og relee.
  • Servopumpe. Byttet da også samtidig liten og mellomstor boostslange fra turbo til silikon grunnet enkel tilgang.
  • Fikset vannlekasje gjennom scuttlepanel og a-stolpe, etter dårlig arbeid hos ruteverksted (man bør bytte klips og ikke bruke ødelagte klips om igjen med rutelim..)
  • Nye bremser+caliper foran og bak (inkl. trommel/parkbrems) - se punkt under
  • Bygget om til 5 seter
  • Flushet girkasse og satt inn BMW X5 bunnpanne med løst filter
  • Byttet olje på transfer og differensialer
  • Registerreim er byttet på årsintervall hos Sandven i Bergen. Da ble det også byttet til oljepumpe med forsterket gods det løpehjulet til registerreimen er montert.
  • Byttet alle 6 glødepluggene.
  • Bilen er behandlet med fluid film i mitt eie og rammen ser bra ut.
  • Begge EGR ventilene er byttet hos Sandven.

 

Bilen er fulgt opp hos Sandven i Bergen og av meg selv, hvor jeg har tatt oljeservice selv enkelte år. Serviceheftet mangler derfor stempel ved enkelte intervall. Bilen er aldri gått over anbefalte km eller tidsintervall uten å få ny olje. Jeg har brukt Liquy Moly og Mos2 tilsetning.

 

Feil/Mangler med bilen:

  • Det er lokalisert en feil på transferkasse hvor det er en lugging fra drivlinjen i enkelte situasjoner. Som det er nevnt i første post i denne salgstråden var mistanken min an luggingen kom fra converter, da dette er en ting som ser ut til å gå igjen på disse bilene. Automatservice har hatt bilen på diagonse og kunne ikke finne feil på innkobling eller operasjon av converter, og mener feilen er i transferkassen. Det er også svetting ved pakningen på transferhuset. Transferkassen bør derfor plukkes ned for overhaling eller bytting. Converter har en resonans i motbakke i 3. gir på et visst turtall. Det er ingen lugging relatert til dette.
  • Bremseneskivene foran blir fortsatt varme etter bytte (alt nytt inkludert caliper og brakett). Varmen sprer seg ikke til caliper så det er kan være at skivene bare må slites litt til, evt at man må plukke det ned og file til taggene på bremseklossene. Det er ikke kjørt mange km siden desember. Jeg har kjøpt caliper og skiver fra advanced factors.
  • Vinterdekk bør byttes på alder og sommerdekk bør byttes på slitasje.
  • Det lekker litt luft av fremre ventilblokk eller demperne foran, men ikke spesielt mye. Jeg har ikke latt bilen stå med nappet sikring for å se om det er relatert til en av demperne eller ventilblokk. Det er snakk om litt sig over flere uker... Med tanke på bilens alder, og prisantydning må ny eier vurdere om man vil kjøre noen år til eller bytte til nye dempere.

 

Av andre ting er bilen litt slitt i lakken og trenger en polering. Den har antydning til rust på fremdørene nederst ved A-stolpen hvor pakningen gnager litt. Det er en steinsprut på taket hvor lakken har flasset av. Ellers ser det greit ut. Bilen er fri for bulker og ser egentlig bra ut med tanke på alder. AMK kompressoren skulle hatt en gjennomgang av monteringsboltene/dempeføttene da den lager mye lyd under operasjon.

 

Til våren er det tid for ny service på bilen. Man bør også påregne ny flush av girkasse etter hvert. 

 

Bilen er EU godkjent til 31.10.2021. 

 

Gi meg en lyd på fire-fem-seks null-to en-6-to eller på PM dersom du er interessert i å kjøpe bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • alexf låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...