Gå til innhold

Service på Freelander 2


Tysen

Anbefalte innlegg

Har en del service som må tas på bilen min i år, og da må eg vel gjerne prøve meg på noe av det sjøl.

 

Har sett på YouTube at det å bytte olje på bak og fremre diff ikke skal vær noe vanskligere en å bytte dette på andre biler, så det får eg prøve meg på. Noen som har riktig oljespesifikasjoner som skal brukes? Noe som kan kjøpes på Biltema?

Så er det det som eg altid har feiget ut på tidligere, men som gjerne må prøves . Har tenkt å bytte olje på automatgiret, og da gjerne 2-3 ganger "fortløpende" for å få ut det meste av den gamle. Er dette en olje som kan kjøpes på Biltema? Har sett på YouTuben at noe bare måler opp den mengden som kommer ut, for så å fylle på den samme mengden. Men ser og via denne russiske filmen at det skal være mulig å bare skru ut en skrue i påfyllingskruen, for så å renere ut overflødig mengde. Er det dette som er riktig måte må det da vel være mulig å få til dette og. Regner med at eg kan lese av riktig temperatur på oljen via Lynxen min, og etter en kjøretur er vel olja opp i riktig temperatur. Noen som husker om det er 80 eller 85 grader som er riktig? Russeren sier det sikkert, men..

 

Замена масла в АКПП на Land rover Freelander 2 Ленд Ровер Фрилендер 2 2014года 2,2 - YouTube

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Veldig mange svar finner du på www.freel2.com, Haynes boka og noe om oljetyper her: 

 

Dette er kopiert fra en post i linken over:

 

Etter endel søking og lesing, så ser det ut til at følgende ettermarkeds oljer skal brukes:

 

Manuell girkasse: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-mpm-gearboxoil-premium-synthetic-mtf-helsyntet-75w-80-ps3174a41-18001MTFno

 

Transfer/IRD: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/girolje/trans-mpm-gearoil-tdl-helsyntet-75w-90-ps3215a41-18001Gno

 

Bak diff: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/differensialolje/diff-mpm-gearoil-mineral-80w-90-gl-5-ps3151a41-10001no

 

Haldex: https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/olje-og-vaske/differensialolje/diffstyring-mpm-borgwarner-gen-ii-v-ps6672a41-50001BWHSno

 

Da har jeg brukt som kilde en kombinasjon av hva Meca og Mekonomen lister for min bil samt en mail korrespodanse til miller oils funnet på et annet forum som lyder slik:

 

"Thank you for coming back to me with the info and the oils that you now need are. Gearbox TRX SYNTH 75W/80 2ltrs, Transferbox TRX SYNTH 75W/90 0.75ltrs, Rear Differential TRX SYNTH 75W/90 0.75ltrs. The front differential is from the Transaxle manual gearbox. Please note do not use the 75w/90 for the gearbox you must use the 75w/80 as you will not be able to select the gears if you use a 75w/90 grade and I know it seems a bit of a inconvenience in having to buy two gear oils but it is down to the design of the gearbox and for fuel economy. Take no notice of the antifoaming BOT oil as all gear oils have anti foam additive otherwise the oils would be all over the place. They try to frighten people into taking the car into the main dealers and pay through the nose for something which they think is special and it is not."

 

Volvo bruker visstnok et identisk filter i sine Haldex enheter, og jeg har fått pris fra lokal Volvo merkeforhandler på dette.

Haldex filter gen 3 - Volvo part no. 30787687 - 352kr hos lokal Volvo forhandler.

Haldex filter gen 4 - Volvo part no. 31325173

 

P.S.

Jeg må for ordens skyld presisere at disse valgene er gjort ut fra min sunne fornuft og veiledning fra oljefabrikantene, og jeg kan derfor ikke garantere at valget er korrekt samt stå til ansvar for eventuelle slitasje skader som blir forårsaket ved bruk av disse alternativene.

 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Automatgir har et skille på ca 2011-12 mener jeg, vet ikke hvilken årsmodell du har. Du finner oljespek i instruksjonsboka. 
På 2013 så er det denne oljen: Nippon AW1, JWS 3324 and Aisin Warner: AW-1 Jeg fant den ikke på Biltema.
Temp på olja rundt 50 grader etter hva jeg husker. Tror det kommer frem i videoen under.


Har brukt denne metoden selv, og det funker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, TeleFree skrev:

Hei,

Automatgir har et skille på ca 2011-12 mener jeg, vet ikke hvilken årsmodell du har. Du finner oljespek i instruksjonsboka. 
På 2013 så er det denne oljen: Nippon AW1, JWS 3324 and Aisin Warner: AW-1 Jeg fant den ikke på Biltema.
 

 Takk for nyttig info. Har funnet en del mer info sjøl også i den siste tiden, men håpte min 2011 trengte den tidligere oljespekken, som de da har på Biltema. Ser nå at det er Nippon AW-1 som står i boka, og denne tilsvarer JWS 3324, og ikke JWS 3309. TYPISK! Men spørsmålet er om det har så mye å si? Leser og på ulike steder at det er ikke hva som står i boka, men det som er listet på VIN nummeret, men det klarer eg ikke helt å finne ut av. det kjedelige med denne bilen som er en MY11, er at det ble en del endringer dette året, og jeg fikk til dømes feil glødeplugger når jeg bestilte dette.

Det står og oppført B -spesifisert motorolje  i boka mi, som da er olje til biler uten DPF, men min var utstyrt med DPF, og da skulle det ha stått C-spisifisert olje til denne.

 

Hvor fant du denne AW-1 oljen billigst? Det kommer til å gå en del olje første gangen for å få mest mulig av den gamle ut.

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Rover.

 

Anbefaler IKKE autodoc, men det var her den dukket opp nå: https://www.autodoc.co.no/search?keyword=20662

Denne oljen har jeg kjørt på.

Tror du kan bruke ny type olje på den "gamle" kassa, men at feil spek gir trøbbel på ny. Dette er en av grunnene til at disse automatkassene kan bli litt rare etter hvert.

Ref. Toyota og Volvo..

Verksteder kan være litt uforsiktige med oljespek etter min erfaring.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Hei,

 

Se om du kan finne oljene hos www.eurodel.no Det er vel her du finner noen av de beste prisene for kvalitetsprodukter uten å måtte gå utforbi landets grenser. 

Ja ser det. Holdt på å gå på en smell og bestille i fra en annen, men der var pris uten mva. Det som er hodebry er at når jeg legger in reg. nummer på de ulike nettbutikkene, er de ganske ening om at bilen min skal ha JWS3309 olje, men boka sier AW-1, som da skal være JWS 3324

2 minutter siden, TeleFree skrev:

Enig med Rover.

 

Anbefaler IKKE autodoc, men det var her den dukket opp nå: https://www.autodoc.co.no/search?keyword=20662

Denne oljen har jeg kjørt på.

Tror du kan bruke ny type olje på den "gamle" kassa, men at feil spek gir trøbbel på ny. Dette er en av grunnene til at disse automatkassene kan bli litt rare etter hvert.

Ref. Toyota og Volvo..

Verksteder kan være litt uforsiktige med oljespek etter min erfaring.

 

 

Ja det var Autodock som nesten ble benyttet :-) Linken viser til litt av vert, er det denne du bruker: LIQUI MOLY 1800?

Tenker at ASIN ATF 6+ og kan være ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mener det er den, men jeg har ikke sjekket kanna nå:) Tror ikke du trenger å bry deg om merket hvis bare det er rett spek.

 

Har selv opplevd at autodoc deler opp leveransen i 4 deler. Som da får hvert sitt tollgebyr på x antall kroner, så stay away.


 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en samlebestilling i fra Eurodel i løpet av helgen, med oljer til gir og differ fremme og bak. Mulig motoren skal få noe annet en biltema i år og, men det får eg ta en grundig vurdering på :-) Tror eg velger 11 liter olje i fra Aisin, den er billigst, og det er nå de som lager girkassen også. uten at det nødvendigvis skal sees på som en kvallitsekreftelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 27.1.2021 den 14.04, Mr Rover 75 skrev:

Hei,

 

Veldig mange svar finner du på www.freel2.com, Haynes boka og noe om oljetyper her: 

 

Heisan. Servicen min skrider frem sakte med sikkert.

 

Startet med å bytte olje på bakdiffen to ganger. Selv om eg betalte for denne opperasjonen i fjor, i formindelse med en hjulstilling, så ble ikke dette utført mer riktig en selve hjulstillingen. Her hadde de fyllt på feil olje ser eg nå på kviteringen, og det som kom ut var en grå metallik sminke som sikkert hadde tatt seg bra ut på et nyttårsball i ungdommen. Men håper nå at det holder seg bra en stund. Så har eg byttet olje på automaten to ganger, og skal ta tredje runde til helgen. begge deler er en enkel opperasjon.

 

MEN har og tenkt å bytte2 ganger på fremdiffen. Hvordan i svarte får man til dette på garasjegulvet? Leser at det og skal suges ut litt olje etter at det renner ut av "tappe/fylle pluggen" og at dette ikke er et nivåhull slik som på alt annet. Går det an å lage det mer uriktig? og plasseringen rett over traversen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du nå være uheldig så har jeg en bakdiff med 122.000 km bak seg liggende i garasjen som du kan få for en rimelig penge. :)

 

Nei, bakdiffen fyller du til det renner ut, også er du ferdig. Haldex'en skal derimot fylles, og deretter skal man suge ut eksakt x antall milliliter. Husker ikke hvor mye i forbifarten, men det finner du sikkert på nettet.

 

Edit: Det begynte med sølvgrå olje på vår FL2 også. Skiftet vel olje på diffen et par ganger i året, og holdt den vel i live halvannet til to år om jeg husker rett, før det var slutt.

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, trondshj skrev:

Skulle du nå være uheldig så har jeg en bakdiff med 122.000 km bak seg liggende i garasjen som du kan få for en rimelig penge. :)

 

Nei, bakdiffen fyller du til det renner ut, også er du ferdig. Haldex'en skal derimot fylles, og deretter skal man suge ut eksakt x antall milliliter. Husker ikke hvor mye i forbifarten, men det finner du sikkert på nettet.

 

Edit: Det begynte med sølvgrå olje på vår FL2 også. Skiftet vel olje på diffen et par ganger i året, og holdt den vel i live halvannet til to år om jeg husker rett, før det var slutt.

Jeg betalte for ny olje på Haldexen og i fjor, men med tanke på at det andre som ble gjort, ikke var riktig, skal man vel være optimistisk om man skal tro at de klarte å gjøre det riktig på Haldexen. Men hører eller merker ikke noe, og hadde ikke tenkt å rote meg bort i Haldexen nå. Den oljen som de hadde fylt på bakdiffen, er egentlig til framdiffen, og om den viskositeten er bedre eller verre for tannhjul og lager er eg ikke sikker på. Men grått var det. Får ta en kontroll til neste år, og bytte en gang til om det ser like galt ut. Blir det havari er det bra du har en liggende i reserve.

 

Men en god ide til dere som overhaler selv, vil være å sette inn en tappeplugg samtidig som dere har den i deler.

 

Men har du byttet på framdiffen? Hvordan fikk du eventuelt til det på riktig måte?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli såpass lenge siden at jeg egentlig ikke husker det, men siden jeg ikke husker det så var det neppe noe spesielt ved det utover å suge ut gammel olje og fylle på ny.

 

Ellers har jo bakdiffen til tidlige FL2 sine svakheter, så det er svært stor sjanse for at de tar kvelden på et eller annet tidspunkt. 

 

Helt malapropos så har jeg også byttet framdiffen på husholdningens D4, og innmaten i den diffen så ikke bra ut. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trondshj skrev:

Det begynner å bli såpass lenge siden at jeg egentlig ikke husker det, men siden jeg ikke husker det så var det neppe noe spesielt ved det utover å suge ut gammel olje og fylle på ny.

 

 

Det skal jo og suges ut litt olje i fra framdiffen, etter at det først er fyllt opp til hullet. Men om det gjør noe å kjøre med for mye olje på framdiffen vet eg ikke. Kan tenkes at de fleste uroginale verkstedene heller ikke kjenner til dette, og eg har i vertfall ikke lest om noen som har problem med framdiff. Dårlig bakdiff er mer et kjent tilfelle, men eg satser på at eg har den nye typen haldex på min MY11 som gjør livet litt bedre for diffen.

 

Mulig eg må kjøpe meg to ekstra ramper, slik at eg kan få bilen litt mer opp i fra bakken i en plan stilling, og da mulig komme meg i possisjon.

2 timer siden, Mr Rover 75 skrev:

Land Rover - Turning owners into mechanics since 1948.....

Ja, men før laget LR egne deler med egne løsninger. (ikke altid med stor hell) Nå skrur de sammen bilene sine med de billigste standard deler som kan skaffes, og da blir det fort noen dårlige løsninger. Hadde det bare vært dreneringshull i det som skal tapes for olje, så hadde det jo vert mulig å byttet all oljen, i lag med bunngrumset. Nå er det bare å trø inn en pumpeslange, og håpe den finner seg en vei mellom tanhjulene ned til det laveste punktet. Ikke en magnet til å fange opp spon lengre heller. Mulig eg begynner å bli gammel, men slikt var bedre før ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
On 1/29/2021 at 2:00 PM, Tysen said:

Da blir det en samlebestilling i fra Eurodel i løpet av helgen, med oljer til gir og differ fremme og bak. Mulig motoren skal få noe annet en biltema i år og, men det får eg ta en grundig vurdering på :-) Tror eg velger 11 liter olje i fra Aisin, den er billigst, og det er nå de som lager girkassen også. uten at det nødvendigvis skal sees på som en kvallitsekreftelse. 

Hei, har du en link til denne Aisin oljen? skal bytte på 2 stk FL2 2007/2008modeller neste uke så ville bare høre med de erfarne FL2 eierne før jeg kjøper in x antall liter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...