Gå til innhold

Snøfreser kaster dårlig.


Bamse_bra

Anbefalte innlegg

Disse er solgt under mange forskjellige navn. Vesme, Terra 210 er nok det mest kjente navnet på dem.

 

De er rett og slett elendige. For stor avstand mellom vifte og viftehus, ordentlige fresere har rundt hus rundt vifta, denne har firkantet, og da mister snøen farten pga friksjon. smalt viftehus gjør at den ikke har kapasitet også.

En liten trøst at same fres meden tut knapt klarer å få ut tørrsnø.

Skal du få denne til å fungere bra må den bygges om. 

 

Skal du ha fres i samme størrelse er det Dalen som gjelder av de gamle. 

 

Ps: Bengalakk og annen enkomponentlakk er den værste lakken. Snøen klistrer seg fast i sidene på fresen med denne lakken.

 

Merkelig nok er Trønderrødt og husbeis noe som fungerer bra, selv bruker jeg tokomponent polyurethanlakk med epoxygrunning. Den gjør at snøen slipper lett og samtidig slitesterk over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en slik en på en gammel deutz en gang i tiden.

 

Husker at det ene utkastet klarte å kanskje kaste 2-3 meter - det andre heiv snøen rett opp - og dermed ned bak traktoren - Genialt!

 

Min hadde også vifteblader som ut som sammenkrølla høstløv - det hjalp heller ikke på ytelsen husker jeg. Jeg fikk retta de sånn någenlunde - men det hjalp desverre minimalt. Så er enig med tidligere postere om at disse strengt tatt duger veldig lite.

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvilket turtall du kjører i dag, og hva denne er bygget for... Selv husker jeg ikke - men om jeg skal stole på internettet hadde min gamle traktor 540 rpm på PTO - det husker jeg rista mer enn godt nok, Jeg har en snikende følelse av at å kjøre en av disse gamle fresene på 1000 rpm så vil du fort finne et svakt punkt - og få behov for en nyere fres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 29.1.2021 den 14.22, Bamse_bra skrev:

Det er vel denne girkassen som kalles for Rubix Kube:D

Rattgir i -81 og -82, til dei forstod at det ikkje var spesielt lettbrukt og introduserte normalt H-gir. Neste generasjon hadde vanleg girspak i golvet til høgre for føraren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...