Bamse_bra Posted January 27 Share Posted January 27 På traktoren jeg kjøpte fulgte det med en eldre westbjørn snøfreser. Syns den kaster fryktelig dårlig. Er det noe jeg gjør feil? Eller kaster disse snøen dårlig? Quote Link to post Share on other sites
jorgenht Posted January 27 Share Posted January 27 Ser jo ut som om du har fått kastet snøen langt nok på bildet? Quote Link to post Share on other sites
lafterolf Posted January 27 Share Posted January 27 Disse er solgt under mange forskjellige navn. Vesme, Terra 210 er nok det mest kjente navnet på dem. De er rett og slett elendige. For stor avstand mellom vifte og viftehus, ordentlige fresere har rundt hus rundt vifta, denne har firkantet, og da mister snøen farten pga friksjon. smalt viftehus gjør at den ikke har kapasitet også. En liten trøst at same fres meden tut knapt klarer å få ut tørrsnø. Skal du få denne til å fungere bra må den bygges om. Skal du ha fres i samme størrelse er det Dalen som gjelder av de gamle. Ps: Bengalakk og annen enkomponentlakk er den værste lakken. Snøen klistrer seg fast i sidene på fresen med denne lakken. Merkelig nok er Trønderrødt og husbeis noe som fungerer bra, selv bruker jeg tokomponent polyurethanlakk med epoxygrunning. Den gjør at snøen slipper lett og samtidig slitesterk over tid. Quote Link to post Share on other sites
JokerS30 Posted January 27 Share Posted January 27 4 timer siden, lafterolf skrev: selv bruker jeg tokomponent polyurethanlakk med epoxygrunning. Den gjør at snøen slipper lett og samtidig slitesterk over tid. Biltema ? Quote Link to post Share on other sites
lafterolf Posted January 27 Share Posted January 27 Hva jeg finner i hylla, har fra jotun også, men den røde er fra Biltema ja. Lagt på i flere lag. Ett lag blir for tynt. Quote Link to post Share on other sites
Camarogeddon Posted January 27 Share Posted January 27 Har selv hatt en slik en på en gammel deutz en gang i tiden. Husker at det ene utkastet klarte å kanskje kaste 2-3 meter - det andre heiv snøen rett opp - og dermed ned bak traktoren - Genialt! Min hadde også vifteblader som ut som sammenkrølla høstløv - det hjalp heller ikke på ytelsen husker jeg. Jeg fikk retta de sånn någenlunde - men det hjalp desverre minimalt. Så er enig med tidligere postere om at disse strengt tatt duger veldig lite. -Camarogeddon Quote Link to post Share on other sites
Bamse_bra Posted January 28 Author Share Posted January 28 Tåler den å kjøres med høyere turtall på pto? Eller kjører jeg alt i filler da? Quote Link to post Share on other sites
Vidar S Posted January 28 Share Posted January 28 17 minutter siden, Bamse_bra skrev: Tåler den å kjøres med høyere turtall på pto? Eller kjører jeg alt i filler da? Høyt turtall gir deg tidligere grunn til å kjøpe en ordentlig en Quote Link to post Share on other sites
Camarogeddon Posted January 28 Share Posted January 28 Det kommer jo an på hvilket turtall du kjører i dag, og hva denne er bygget for... Selv husker jeg ikke - men om jeg skal stole på internettet hadde min gamle traktor 540 rpm på PTO - det husker jeg rista mer enn godt nok, Jeg har en snikende følelse av at å kjøre en av disse gamle fresene på 1000 rpm så vil du fort finne et svakt punkt - og få behov for en nyere fres... Quote Link to post Share on other sites
lafterolf Posted January 28 Share Posted January 28 Du må ikke bruke 1000omdreining på tappen om du kan velge det. Kjør på 540. Fullt turtall gjør ingen ting, den jobber lettere med snøen da. Du har brytebolt eller clutch på kraftoverføringsakselen? Quote Link to post Share on other sites
Bamse_bra Posted January 28 Author Share Posted January 28 Ja, har brytebolt på akslingen. Kan bytte pto tapp for å få 1000 rpm. Antok at det ikke ville være lurt. Quote Link to post Share on other sites
lafterolf Posted January 28 Share Posted January 28 Har du International? Ikke mange traktorer som har to tapper. Den på 1000omdr. har flere splines så da må du ha annen pto-aksling Quote Link to post Share on other sites
Bamse_bra Posted January 28 Author Share Posted January 28 Nei har ford 6610. 1000rpm finnes både som Z6 og 21 spline. https://www.okonomi-deler.no/reservedeler/traktordeler/ford-new-holland/6610/pto-aksel-45590 Quote Link to post Share on other sites
lafterolf Posted January 28 Share Posted January 28 Var ikke klar over at Ford også hadde den muligheten. Quote Link to post Share on other sites
Bamse_bra Posted January 28 Author Share Posted January 28 Det er vist ikke alle som har det. Står på turtalls/hastighetsskjema hvis der er. Quote Link to post Share on other sites
lafterolf Posted January 28 Share Posted January 28 Jeg hadde en 6600. Den hadde ikke muligheten. Quote Link to post Share on other sites
Bamse_bra Posted January 28 Author Share Posted January 28 Her er fra en 4610 uten muligheten. Quote Link to post Share on other sites
radovan Posted January 29 Share Posted January 29 16 timer siden, Bamse_bra skrev: Her er fra en 4610 uten muligheten. Legg merke til giret. Det er ikkje lett å finne rett gir utan trening på desse. Quote Link to post Share on other sites
Bamse_bra Posted January 29 Author Share Posted January 29 1 time siden, radovan skrev: Legg merke til giret. Det er ikkje lett å finne rett gir utan trening på desse. Det er vel denne girkassen som kalles for Rubix Kube Quote Link to post Share on other sites
radovan Posted February 21 Share Posted February 21 På 29.1.2021 den 14.22, Bamse_bra skrev: Det er vel denne girkassen som kalles for Rubix Kube Rattgir i -81 og -82, til dei forstod at det ikkje var spesielt lettbrukt og introduserte normalt H-gir. Neste generasjon hadde vanleg girspak i golvet til høgre for føraren. Quote Link to post Share on other sites
Bamse_bra Posted February 21 Author Share Posted February 21 Min 86 har rattgir, men med H-gir. Veldig praktisk og lettvint. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.