Gå til innhold

Turbotrykk, eksos og temperatur


tigergutt

Anbefalte innlegg

2001 TD5 med litt oppjassa turbo etc.

Når det er "mildt" i været så er eksosen gråsvart når turbotrykket passerer 1.0

Når det er kaldt ute (-15 og kaldere) så er eksosen perfekt gråhvit uten innslag av svart i det hele tatt...

Får den  for lite luft når det er varmere i været, tro?

 

Setter stor pris på svar fra fagfolk?

(Ja, jeg har K&N-filter og jeg har trimmet bort skilleveggene i luftfilterhuset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde hjemmelaget snorkel av 75 mm rør som går direkte inn i luftfilterboksen. Hadde ikke svartrøyk fra før men jeg merka at bilen fikk mer luft og gikk bedre. Kanskje det kan hjelpe deg litt?

Det er mange trange krinkelkroker på det originale luftinntaket som struper lufta.

IMG_20170726_163539.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre modifiserer luftfilterboksen og lager en ekstra inngang som legges ut på venstre forskjerm. Allisport lager sågar en slik ferdig, så jeg antar at det er noe i at hissige motorer trenger mer luft enn det standardoppsettet tillater. 

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi skiftet til 2.8 300Tdi med ulikt ekstra så ble vi anbefalt av MD Engineering om å oppgradere hele røret fra turbo til innsug til minst 90mm for å unngå restriksjoner / få mest mulig effekt. I tillegg så har vi et luftfilter fra Alisport som Andrew garanterte til 400 hester (eller var det 600?) ... uansett stort nok. Men det er jo litt voldsomt. Generelt så sies det vel at standard snorkler har innsnevringer som resulterer i 10 - 15% effekt reduksjon uten at jeg kan gå god for det. Men mer luft og kaldere luft er alltid bedre...  

hercules snorkel.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2021 den 14.48, kes skrev:

Andre modifiserer luftfilterboksen og lager en ekstra inngang som legges ut på venstre forskjerm. Allisport lager sågar en slik ferdig, så jeg antar at det er noe i at hissige motorer trenger mer luft enn det standardoppsettet tillater. 

 

image.png

Har en slik boks på vår Td5 - men jeg bestilte med et ekstra stort inntak (bare ett inntak) og la nytt rør hele veien ut på siden og opp. Alle "kjøpesnorkler" som jeg har sett har innsnevringer som bremser luftstrømmen. For å få plass til større rør hele veien så må der klippes og sages litt ;-) .  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare strekke en ny inntaksslange så rett som mulig ut til en karosseridel og lage hull?

19 timer siden, turbo skrev:

Lyst å gi en tilbakemelding når du har funnet resultatet om boksen funker?

Det skal jeg gjøre!

På 26.1.2021 den 11.05, SveinHa skrev:

Er nok både kaldere luft i utgangspunktet og intercooler som jobber bedre. Kanskje du burde jazze bittelitt ned igjen om røyken plager. Eller større intercooler...

Større intercoller der det desverre ikke plass til. Her har Allisport levert absolutt max hva det er plass til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg stille ett litt annerledes spørsmål på saken:

Hvordan er optimaliseringen av hjernen utført? 

Er det brukt boostbox, er det jukset med maf-målingen eller hvilken annen løsning er brukt?

Er du 100% sikker på at dysene dine ikke er slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omtrent sånn jeg lagde snorkelen min.

Fant bare ikke noen god vei å trekke rør ut til skjermen.

Derfor la jeg rør fra filterboksen forbi ekspansjonstanken over Webastoen og ut på skjermen. Kjørte hullsaga inn fra siden på panseret (skummelt!) så det ble et "halvt" hull som passer over røret når jeg lukker panseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, smedenDY skrev:

Tror nok egentlig inntaket i selve luftfilterboksen er stort nok, det er vel nesten 3"

Det er alle innsnevringen på vei ut til skjermen som begrenser luftstrømmen.

På det minste er det vel ca 40 mm og flatklemt...

3" er helt ok - og du har rett i at på alle "standard" snorkler så er der et punkt som er ned mot 40mm + flatklemt - på et sted som er litt usynlig...  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2021 den 9.42, YMK skrev:

Nå skal jeg stille ett litt annerledes spørsmål på saken:

Hvordan er optimaliseringen av hjernen utført? 

Er det brukt boostbox, er det jukset med maf-målingen eller hvilken annen løsning er brukt?

Er du 100% sikker på at dysene dine ikke er slitt?

Det er 4Land som har lekt med den - både turbo, innsug, grenrør IC og mapping - kjørt på rulla etterpå og fikk ut rundt dobbelt av original effekt

Akkurat nå, tigergutt skrev:

Det er 4Land som har lekt med den - både turbo, innsug, grenrør IC og mapping - kjørt på rulla etterpå og fikk ut rundt dobbelt av original effekt

Dysene er nye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 26.1.2021 den 14.41, smedenDY skrev:

Jeg lagde hjemmelaget snorkel av 75 mm rør som går direkte inn i luftfilterboksen. Hadde ikke svartrøyk fra før men jeg merka at bilen fikk mer luft og gikk bedre. Kanskje det kan hjelpe deg litt?

Det er mange trange krinkelkroker på det originale luftinntaket som struper lufta.

IMG_20170726_163539.jpg

Ser veldig bra ut. Har planer om tilsvarende modifikasjon på min 300TDI. Har du et bilde av hvordan du fikset gjennomgang/hull i panser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mr. Croft skrev:

Ser veldig bra ut. Har planer om tilsvarende modifikasjon på min 300TDI. Har du et bilde av hvordan du fikset gjennomgang/hull i panser. 

Har "litt" erfaring med dette fra vår Hercules med 2.8 300Tdi (og fra Td5 i vår HilDefender). På 2.8 300Tdi så ble jeg anbefalt av M&D å bruke 90 mm hele veien fra turbo til ende på snorkel (3"/75mm bør holde på en mindre modifisert 300Tdi). gå ut fra turbo gjennom venstre forskjerm - og flytt luftfilter til toppen av snorkel. Original montering av luftfilter og slange fra luftfilter til turbo er langt fra optimal. Langt fra.  Jeg har oppgradert manifoil og turbo slik at du ikke kan kopiere mitt oppsett direkte. Jeg har også ett stort Allisport luftfilter på toppen av snorkelen. På Td5 er det - som Mr. Croft skriver - helt ok å gå rett fra luftfilteret og ut. Original snorkel har for mye innsnevringer.

Hercules21.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atle G skrev:

Har "litt" erfaring med dette fra vår Hercules med 2.8 300Tdi (og fra Td5 i vår HilDefender). På 2.8 300Tdi så ble jeg anbefalt av M&D å bruke 90 mm hele veien fra turbo til ende på snorkel (3"/75mm bør holde på en mindre modifisert 300Tdi). gå ut fra turbo gjennom venstre forskjerm - og flytt luftfilter til toppen av snorkel. Original montering av luftfilter og slange fra luftfilter til turbo er langt fra optimal. Langt fra.  Jeg har oppgradert manifoil og turbo slik at du ikke kan kopiere mitt oppsett direkte. Jeg har også ett stort Allisport luftfilter på toppen av snorkelen. På Td5 er det - som Mr. Croft skriver - helt ok å gå rett fra luftfilteret og ut. Original snorkel har for mye innsnevringer.

Hercules21.JPG

Tja aller helst vil jeg ut på høyre side (vil helst ikke ha et rør i nærheten av sjåfør), og fint om luftfilter kan beholdes i motorrom. Jeg har planer om å bytte ut orginal luftfilter met et Donaldson luftfilter som er brukt på Wolf bilene det er noe større i diameter en orginalfilteret men man skal kunne klare å få plass til det på samme sted (med tilpassing selvfølgelig. På engelske biler går man så ut igjennom forskjermen men det kan jo ikke vi pga luftinntaket til varmeapparat. Jeg vurderer derfor enten å gå igjennom panser som @smedenDY eller evt. å ta hul i skjermen lenger ned en der snorkel nå er påkoblet, da tror jeg det skal gå å få slangen ifra luftfileret rett ut til skjerm under varmeapparat og slippe flatklemming etz. som originalmontering er hemmet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...