tigergutt Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 2001 TD5 med litt oppjassa turbo etc. Når det er "mildt" i været så er eksosen gråsvart når turbotrykket passerer 1.0 Når det er kaldt ute (-15 og kaldere) så er eksosen perfekt gråhvit uten innslag av svart i det hele tatt... Får den for lite luft når det er varmere i været, tro? Setter stor pris på svar fra fagfolk? (Ja, jeg har K&N-filter og jeg har trimmet bort skilleveggene i luftfilterhuset) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julius Baardsen Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Det er vel intercooler som jobber mer effektivt når det er kaldt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Er nok både kaldere luft i utgangspunktet og intercooler som jobber bedre. Kanskje du burde jazze bittelitt ned igjen om røyken plager. Eller større intercooler... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Jeg lagde hjemmelaget snorkel av 75 mm rør som går direkte inn i luftfilterboksen. Hadde ikke svartrøyk fra før men jeg merka at bilen fikk mer luft og gikk bedre. Kanskje det kan hjelpe deg litt? Det er mange trange krinkelkroker på det originale luftinntaket som struper lufta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Andre modifiserer luftfilterboksen og lager en ekstra inngang som legges ut på venstre forskjerm. Allisport lager sågar en slik ferdig, så jeg antar at det er noe i at hissige motorer trenger mer luft enn det standardoppsettet tillater. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Skal du brenne mer diesel må du ha mer oksygen. Sånn er det bare. Hjelper ikke med kn filter, stor turbo og stor IC når det ikke er mer å hente i inntaket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 26. januar 2021 Del Skrevet 26. januar 2021 Når vi skiftet til 2.8 300Tdi med ulikt ekstra så ble vi anbefalt av MD Engineering om å oppgradere hele røret fra turbo til innsug til minst 90mm for å unngå restriksjoner / få mest mulig effekt. I tillegg så har vi et luftfilter fra Alisport som Andrew garanterte til 400 hester (eller var det 600?) ... uansett stort nok. Men det er jo litt voldsomt. Generelt så sies det vel at standard snorkler har innsnevringer som resulterer i 10 - 15% effekt reduksjon uten at jeg kan gå god for det. Men mer luft og kaldere luft er alltid bedre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 28. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2021 Alisport it is. Takk for hjelpa! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
turbo Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Lyst å gi en tilbakemelding når du har funnet resultatet om boksen funker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 På 26.1.2021 den 14.48, kes skrev: Andre modifiserer luftfilterboksen og lager en ekstra inngang som legges ut på venstre forskjerm. Allisport lager sågar en slik ferdig, så jeg antar at det er noe i at hissige motorer trenger mer luft enn det standardoppsettet tillater. Har en slik boks på vår Td5 - men jeg bestilte med et ekstra stort inntak (bare ett inntak) og la nytt rør hele veien ut på siden og opp. Alle "kjøpesnorkler" som jeg har sett har innsnevringer som bremser luftstrømmen. For å få plass til større rør hele veien så må der klippes og sages litt ;-) . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Tror nok egentlig inntaket i selve luftfilterboksen er stort nok, det er vel nesten 3" Det er alle innsnevringen på vei ut til skjermen som begrenser luftstrømmen. På det minste er det vel ca 40 mm og flatklemt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 29. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2021 Bare strekke en ny inntaksslange så rett som mulig ut til en karosseridel og lage hull? 19 timer siden, turbo skrev: Lyst å gi en tilbakemelding når du har funnet resultatet om boksen funker? Det skal jeg gjøre! På 26.1.2021 den 11.05, SveinHa skrev: Er nok både kaldere luft i utgangspunktet og intercooler som jobber bedre. Kanskje du burde jazze bittelitt ned igjen om røyken plager. Eller større intercooler... Større intercoller der det desverre ikke plass til. Her har Allisport levert absolutt max hva det er plass til :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Nå skal jeg stille ett litt annerledes spørsmål på saken: Hvordan er optimaliseringen av hjernen utført? Er det brukt boostbox, er det jukset med maf-målingen eller hvilken annen løsning er brukt? Er du 100% sikker på at dysene dine ikke er slitt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Er omtrent sånn jeg lagde snorkelen min. Fant bare ikke noen god vei å trekke rør ut til skjermen. Derfor la jeg rør fra filterboksen forbi ekspansjonstanken over Webastoen og ut på skjermen. Kjørte hullsaga inn fra siden på panseret (skummelt!) så det ble et "halvt" hull som passer over røret når jeg lukker panseret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 3 timer siden, smedenDY skrev: Tror nok egentlig inntaket i selve luftfilterboksen er stort nok, det er vel nesten 3" Det er alle innsnevringen på vei ut til skjermen som begrenser luftstrømmen. På det minste er det vel ca 40 mm og flatklemt... 3" er helt ok - og du har rett i at på alle "standard" snorkler så er der et punkt som er ned mot 40mm + flatklemt - på et sted som er litt usynlig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 2. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2021 På 29.1.2021 den 9.42, YMK skrev: Nå skal jeg stille ett litt annerledes spørsmål på saken: Hvordan er optimaliseringen av hjernen utført? Er det brukt boostbox, er det jukset med maf-målingen eller hvilken annen løsning er brukt? Er du 100% sikker på at dysene dine ikke er slitt? Det er 4Land som har lekt med den - både turbo, innsug, grenrør IC og mapping - kjørt på rulla etterpå og fikk ut rundt dobbelt av original effekt Akkurat nå, tigergutt skrev: Det er 4Land som har lekt med den - både turbo, innsug, grenrør IC og mapping - kjørt på rulla etterpå og fikk ut rundt dobbelt av original effekt Dysene er nye... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 På 26.1.2021 den 14.41, smedenDY skrev: Jeg lagde hjemmelaget snorkel av 75 mm rør som går direkte inn i luftfilterboksen. Hadde ikke svartrøyk fra før men jeg merka at bilen fikk mer luft og gikk bedre. Kanskje det kan hjelpe deg litt? Det er mange trange krinkelkroker på det originale luftinntaket som struper lufta. Ser veldig bra ut. Har planer om tilsvarende modifikasjon på min 300TDI. Har du et bilde av hvordan du fikset gjennomgang/hull i panser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 12 minutter siden, Mr. Croft skrev: Ser veldig bra ut. Har planer om tilsvarende modifikasjon på min 300TDI. Har du et bilde av hvordan du fikset gjennomgang/hull i panser. Har "litt" erfaring med dette fra vår Hercules med 2.8 300Tdi (og fra Td5 i vår HilDefender). På 2.8 300Tdi så ble jeg anbefalt av M&D å bruke 90 mm hele veien fra turbo til ende på snorkel (3"/75mm bør holde på en mindre modifisert 300Tdi). gå ut fra turbo gjennom venstre forskjerm - og flytt luftfilter til toppen av snorkel. Original montering av luftfilter og slange fra luftfilter til turbo er langt fra optimal. Langt fra. Jeg har oppgradert manifoil og turbo slik at du ikke kan kopiere mitt oppsett direkte. Jeg har også ett stort Allisport luftfilter på toppen av snorkelen. På Td5 er det - som Mr. Croft skriver - helt ok å gå rett fra luftfilteret og ut. Original snorkel har for mye innsnevringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 2. september 2022 Del Skrevet 2. september 2022 1 time siden, Atle G skrev: Har "litt" erfaring med dette fra vår Hercules med 2.8 300Tdi (og fra Td5 i vår HilDefender). På 2.8 300Tdi så ble jeg anbefalt av M&D å bruke 90 mm hele veien fra turbo til ende på snorkel (3"/75mm bør holde på en mindre modifisert 300Tdi). gå ut fra turbo gjennom venstre forskjerm - og flytt luftfilter til toppen av snorkel. Original montering av luftfilter og slange fra luftfilter til turbo er langt fra optimal. Langt fra. Jeg har oppgradert manifoil og turbo slik at du ikke kan kopiere mitt oppsett direkte. Jeg har også ett stort Allisport luftfilter på toppen av snorkelen. På Td5 er det - som Mr. Croft skriver - helt ok å gå rett fra luftfilteret og ut. Original snorkel har for mye innsnevringer. Tja aller helst vil jeg ut på høyre side (vil helst ikke ha et rør i nærheten av sjåfør), og fint om luftfilter kan beholdes i motorrom. Jeg har planer om å bytte ut orginal luftfilter met et Donaldson luftfilter som er brukt på Wolf bilene det er noe større i diameter en orginalfilteret men man skal kunne klare å få plass til det på samme sted (med tilpassing selvfølgelig. På engelske biler går man så ut igjennom forskjermen men det kan jo ikke vi pga luftinntaket til varmeapparat. Jeg vurderer derfor enten å gå igjennom panser som @smedenDY eller evt. å ta hul i skjermen lenger ned en der snorkel nå er påkoblet, da tror jeg det skal gå å få slangen ifra luftfileret rett ut til skjerm under varmeapparat og slippe flatklemming etz. som originalmontering er hemmet av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.