Jump to content
LRforum

2006 Land Rover D3 2.7TDV6 HSE


Recommended Posts

Da er jeg i gang igjen med en "ny" Land Rover. Denne gangen en 2006 D3 2.7TDV6 HSE. Bilen er nylig kjøpt, usett, og er på vei til Trondheim med bilfrakter. 

 

Denne gangen blir det ingen ordinær prosjekt tråd, men mer "daily life of ownership". Bilen jeg har kjøpt har foregående eier brukt mye tid og penger på, slik at dette blir for meg en bruksbil som selvfølgelig skal tas vare på.

 

Siden forumet oppleves lite aktivt til tider har jeg besluttet å lage en facebook gruppe for bilen. Det er vesentlig enklere å legge til oppdateringer og få raskere tips og tricks fra medlemmene av gruppen.

 

Gruppen kan dere følge her og alle er hjertlig velkommen inn i gruppen: https://www.facebook.com/groups/1079383095864616

 

AD8A20FF-857F-4F2A-B51A-DAA72724B0D0.jpeg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Moro med ny bil! Grattis! Fler bilder når den dukker opp på tunet kanskje? 
Synd du føler at det ikke er så mye aktivitet her, og hopper over med prosjekter på Facebook. Særlig for meg, som ikke er der. Var mye verdi og underholdning i forrige tråden din ^_^

Link to post
Share on other sites

Grattis med det som ser ut som ein fin D3!

Merker sjølv forum forumbruken varierer, men evig glad for alt som blir lagt ut her, det blir så mykje enklere å finne igjen gamle innlegg, og det er kjekkare å lese her enn den evige sveipinga på FB.

 

Las L322tråden din med stor glede og håpe du legge litt ut her og!

Link to post
Share on other sites

Enig med at ting forsvinner fort fra FB så foretrekker forumet for å følge med på tråder/prosjekter.

 

Savner den Like funksjonen vi hadde en stund, det var en fin måte å vise at man var enig uten å nødvendigvis skrive noe. Det er mange som er innom og leser uten å skrive noe og det er helt greit også!

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Da ble det en tråd likevel. Facebook gruppen er jo som kjent ikke tilegnet min bil spesielt.

 

Bilen jeg har kjøpt er en 2006 Disco 3 2.7 TDV6 med 280.000km på telleverket. Den originale motoren opplevde en skjebne som noen 2.7TDV6 opplever, nemlig veivaksel brudd. Motoren er derfor byttet til en som har gått 180.000km.

 

Følgende er gjort med bilen:

- Nye glødeplugger

- Ny oppgradert oljepumpe

- Ny registerreim

- Ny vannpumpe

- Kjøleveske

- Olje skift

- Oljefilter

- Nye kamkjeder

- Nye kamkjedestrammere

- Ny mellomaksel

- Ny multireim

- Nye polyuretan foringer i nedre bærearmer

- Ny frontrute

- Nye bremseklosser alle hjul, skiver er av nyere dato

- EGR blokkert begge sider

- Nytt hjullager høyre forran

 

Turbo ble sjekket, ingen axialslakk. Forøvrig ble reim til høytrykks dieselpumpen sjekket. Denne var relativt ny og hadde ingen slitasje. 

Motoren ble forøvrig ellers innvendig inspisert visuelt og med kamera. Ingen avleiringer eller sot under toppdekslene.

 

Rammen på bilen er inspisert og med unntak av noe overflate rust på toppen av rammen, så er den i meget god forfatning. Rammen har tidligere vært tectyl behandlet.

 

 

 

 

BC9D3EE0-D7CF-4118-8C20-F36771C1C779_1_201_a.jpeg

C3DE56D4-52FF-4C53-9D0D-8D2CDF9AAF71_1_201_a.jpeg

0141D703-BB04-41FE-B322-BEC3C0476CC3_1_201_a.jpeg

2FDE2762-7320-4DA9-8C93-AB395D5F7B92_1_201_a.jpeg

F043FFFE-2F17-4BC6-8555-5F271DF8E0E2_1_201_a.jpeg

Her er forøvrig noen bilder av bilen før jeg fikk den:

 

 

8C12D91D-CB11-4FD3-BF2C-C2F3D33431E9_1_201_a.jpeg

8529A258-AA8C-4419-8876-B1DDAE3AA07D_1_201_a.jpeg

1E254FF2-FB2F-4CF7-9395-80F9612A9C0D_1_201_a.jpeg

AE1DE6F1-BDF0-4061-9C31-B13446F77C65_1_201_a.jpeg

F55BD005-DD91-402F-A9F8-BF338F23830D_1_201_a.jpeg

1D38054A-2BBD-433A-B0CE-88642432F199_1_201_a.jpeg

27CBD952-B6A8-409F-BD09-7EDF47186882_1_201_a.jpeg

D1B58993-35DD-49E5-9459-45170869D6AE.jpeg

9F0FBB5A-034C-4DE7-8E89-5AF7891DD31E.jpeg

ED6B0C60-5C33-4E2A-B720-011E5DE78086.jpeg

D60FEB37-14E9-4CF5-AA79-0E3FA33A2F92.jpeg

7870EC30-B723-4255-AC00-17B33EDC5D9F.jpeg

642DD247-1BAB-44CD-A395-0ABEED1F5D0F.jpeg

1BDEA09C-027B-440A-9547-50C035CB1CD7.jpeg

D9C42C16-7F8B-46E2-8F5B-ADE1170B32B8.jpeg

7265B339-45AD-4B64-999C-74305C5E2FC0.jpeg

722827F8-E388-4772-887D-4CD7529A48BD.jpeg

38A02086-630C-4D6F-8EE8-8E8C5593D662.jpeg

1AE93071-6E79-4B9A-9361-E667457ACD57.jpeg

2564994C-2C99-4E49-8144-BBBFE4280273.jpeg

F7536F92-7A88-4B52-BF6D-31D24934BDE7.jpeg

BC7DDEAA-EE70-414E-9E95-60D93B647E30.jpeg

Edited by Lysholm
Link to post
Share on other sites

 

 

Etter at jeg fikk bilen så har jeg gjort følgende:

 

- Renset webasto

- Byttet brenner i webasto

- Byttet luftreservoar til luftfjæringen

- Byttet luftfilter

- Byttet det ene sikkerhetsbelte bak, da det som var montert ikke passet i låsen

- Byttet pollenfilter/kupefilter

- Byttet olje i diff forran, Castrol Syntrax Longlife 75W-90

- Byttet olje i diff bak (åpen diff), Castrol Syntrax Longlife 75W-90

- Byttet olje i fordelingskasse

- Byttet nedre styreaksel

- Byttet dieselfilter

- Byttet til nytt batteri (AGM)

- Reparert skinnskade på førerstol

- Ny gassdemper til panseret

- AC service med sporvæske.

 

 

1D38054A-2BBD-433A-B0CE-88642432F199_1_201_a.jpeg

E95D6C79-D5B7-4284-8E9F-C09721148793.jpeg

971BC134-9121-4DC5-988C-18CFCBA4A42A.jpeg

BB1AE222-06E4-4482-BF43-53E69341FD94.jpeg

257F365D-9898-454D-BE64-853E9DBA8DD8.jpeg

218DEB1D-C506-4B02-9A34-D6914810AD63.jpeg

491BC078-DCEC-4DEA-AB5C-3ED00432A87A.jpeg

114AA73E-05CE-48C5-A925-5B63DFF1DAD3.jpeg

8177E1F5-54E4-44DB-908D-A0506EF0F72B.jpeg

D918620B-BEA0-405F-BCB9-592E804C2532.jpeg

AB64B884-6664-4BAB-ADB1-8E2C276EE2B8.jpeg

48DB1397-819E-432F-B604-1F94A5B05C1E.jpeg

83B89709-9D37-482D-9482-96EAB8495347.jpeg

0AAF67F9-86F7-498A-ABCD-F5F5DFC6A5AF.jpeg

445B708E-7B5D-4EBE-8F44-1E41B38C1800.jpeg

B33B047B-8609-4F2F-829E-376CEEDD49E1.jpeg

F4BC8895-99C0-4EE3-82B3-54F1809A933B.jpeg

40115463-9AF1-4635-B8D5-7F85F3718F76.jpeg

9E1D4A62-8F11-45AB-9CC1-EBCE7E9343CD.jpeg

E9546354-83F7-47F2-9928-0324185391DD.jpeg

67F29B34-F8E6-4030-9D60-A3FC2159C55A.jpeg

0DDCDA40-7140-477D-8D67-96A3226AFCC7.jpeg

6F0B9848-F4B0-462C-BFED-FA6376E38247.jpeg

82F7FE30-4B0C-4827-B7E5-FB7C1A148E4F.jpeg

9ADBB00E-9CD3-48C8-B15D-CE43BDC3DF1B.jpeg

1AEC29F4-41C8-46B4-8AAE-3975000BCAF1.jpeg

F411E095-681D-4763-95E9-4178FE7E6A49.jpeg

C712ABD4-11D3-40DC-8244-F9D81E1CC79A.jpeg

81F7B06A-18E1-4E0D-B025-1E642C70D4F5.jpeg

69366A6C-FE31-4F06-8989-A13EEFAC2DE9.jpeg

B66604C8-0DDB-4634-AD58-B97CB3C177DD.jpeg

65657D9A-159D-4649-B9A4-C08BDF2CBA57.jpeg

1B7955DE-7D6E-49BA-B810-62EE71A6BDF8.jpeg

990000000618_0_m_1078_1800.jpeg

Edited by Lysholm
Link to post
Share on other sites

 

Forøvrig har vi plukket ut kompressoren, da jeg opplevde feilmeldinger på luftfjæringen under en relativt kald periode her i Trondheim. Tilsynelatende ser det ut som om det har kommet inn litt vann i kompressoren, men den fungerer. Når temperaturen ut har steget, så er det langt i mellom feilmeldingene. Ergo tror jeg at det er lufttørkeren i kompressoren som er den egentlige årsaken. I min bil er det installert en AMK kompressor som er datert 2012. Egentlig tror jeg den skulle hatt en Hitachi kompressor originalt, men det er av ingen betydning. Jeg lider jo av det syndromet av at ting skal være i orden selv om bilen er gammel og har gått mange mil. Et kostbart syndrom. Ny kompressor ble derfor bestilt på aliexpress.

 

I tillegg ble det innkjøp av ny vedlikeholdslader, da den cTek laderen jeg har er i svakeste laget for AGM batteri. Forøvrig har jeg kjøpt nye tåkelys forran, nytt deksel til tilhengerfeste bak, nye nøkler og motstand til disco 4 lyktene bak. 

 

Høytaleren i venstre framdør er muligens sprengt og ny handlet inn. Forøvrig har jeg en ryggesensor som ikke fungerer. Det er nok ikke sensoren, så mer utforsking må gjøres. Mer om det siden.

 

 

 

 

C53DE1DB-60C8-4FEA-96A4-1EF55FD96F82.jpeg

9A4372D9-85EA-4AE0-9DC6-3B792AC98698.jpeg

15408249-3986-403A-A6C8-58B56FB14E6D.jpeg

435B6FC2-F8E8-4333-9CBA-EF965ADB8697.jpeg

s-l1600 (1).jpg

s-l1600 (3).jpg

s-l1600 (2).jpg

s-l500 (1).jpg

s-l500.jpg

Edited by Lysholm
Link to post
Share on other sites

 

Ble en runde i garasjen for å nøytralisere litt rust i støtfanger bjelken, der tilhengerkontakten er lokalisert.

 

- Rengjøring

- 3xbrunox lag

- 3xmatt sort lakk

 

2FCDB4F0-EF54-424C-9D45-E52C30D6F01A.jpeg

C48C98CE-BECE-44AA-B379-06035E9A847E.jpeg

BF932797-B223-4BD6-BB6F-76F4B5FB8BB0.jpeg

9A6DBF4D-CD21-4AF1-B66D-7526F2494134.jpeg

D8395CBB-7239-4E89-9234-DB0664226A0D.jpeg

60A4D0E6-737B-4D61-BCA9-0C2485CA1ACE.jpeg

1BDFB0BF-F020-4272-B0A8-67E413046749.jpeg

 

 

Skulle bytte høytaler i førerdøren, men det viste seg at jeg hadde bestilt feil høytaler. Riktig høytaler er bestilt, men etter at den ble bestilt så fungerer høytaleren som den skal. Det er mulig lyden jeg hørte fra høytaleren egentlig var vibrasjon i dørtrekket. Time will show.

 

 

2303259D-E377-4E41-B429-FD1E883D65E9.jpeg

53FADB63-29AA-4C93-8234-68B9987C189C.jpeg

488E5CC1-793F-487C-BFC6-7D706F8A2D9B.jpeg

34203030-F3E1-4E03-99B8-409DFCA7F659.jpeg

F74A0F41-AC66-44E6-AE23-1F65F32C0CBA.jpeg

DD88A038-BAE3-49DA-BA9C-691FDA1A1D08.jpeg

12D8BB37-90EE-48FF-9A7C-C9528BF24008.jpeg

EE68E448-5CCF-42B7-A5C8-A9F16B377673.jpeg

Link to post
Share on other sites
30 minutter siden, jorgenht skrev:

Kjenner igjen arbeidet herfra ja, gjør godt for både bil og sjelefred. 
 

Hyggelig at du vil oppdatere oss litt også! 
 

:D

 

Takk for det. Tenkte at det kanskje var greit med en tråd likevel.

 

Ble en liten ufrivillig stopp her om dagen. Bilen stoppet på en tre felts vei på vei ut av Trondheim. Politiet kom tidlig og ble stående bak meg inntil Viking kom. Bilen stod på verksted noen dager og teoriene haglet om hvorfor bilen stoppet. Etter alt fra veivaksel, høytrykkspumpe, dynamo etc var eliminert som årsaker så viste det seg at det rett og slett var fryst vann i drivstoffet som var årsaken. Nytt dieselfilter ble umiddelbart installert. 

 

 

 

 

2483CD70-2561-4532-951C-96A7E9122584.jpeg

Link to post
Share on other sites
8 minutter siden, Timo@ skrev:

Hva er årsak at mellomaksel må skiftes? Er det ulyd ved kjøring? 

 

Akkurat hvorfor den ble byttet på min bil er jeg usikker på da det ble byttet før jeg kjøpte bilen, men har inntrykk av at mellomaksellageret som er midt på akselen og som er festet i karosseriet ofte er årsaken. Det skaper ofte vibrasjoner og lyder som har sammenheng med dette lageret.

 

 

 

Edited by Lysholm
Link to post
Share on other sites

her har du fått gjort masse god jobb!  Fint du deler her og :)

ang høgtaler i døra - det kan vær det er innfesting som er dårlig dersom du har hørt ulyd på visse frekvenser. Meiner desse er festa ved at ein høgtalaren tres ned over nokre plastikktapper som so smeltast for å holde det fast. Det begynner å skrangel etterkvart.. Eg har tatt ei side og må den andre og no.. 

Link to post
Share on other sites
On 2/20/2021 at 9:45 PM, Lysholm said:

 

Akkurat hvorfor den ble byttet på min bil er jeg usikker på da det ble byttet før jeg kjøpte bilen, men har inntrykk av at mellomaksellageret som er midt på akselen og som er festet i karosseriet ofte er årsaken. Det skaper ofte vibrasjoner og lyder som har sammenheng med dette lageret.

 

 

 

 

Det er 3 detaljer da som bør skiftes over tid, universal joint 2 stk og bearing. Kanskje enklere å kjøpe helle mellomaksel da. 

Link to post
Share on other sites

Det er langt mer arbeid å bytte bare mellomaksellageret enn å bytte hele akslingen (med lager). I tillegg er det relativt stor fare for at man ikke får ting helt 100% når man bytter bare lageret, og da kan det raskt bli på'n igjen etter relativt kort tid.

 

Som @Lysholm nevner så skaper det vibrasjoner og noen ganger ulyd. Personlig merket jeg ikke ulyd, men litt vage vibrasjoner i hele bilen.

Link to post
Share on other sites

Har hatt bilen inne for bytte av bakre differensial, 4 hjulskontroll/justering og EU i dag. 
 

Jeg byttet til en brukt bakre differensial fra en 2007 TDV6 som har gått 195.000km. Olje på den nye (brukte) differensialen ble selvfølgelig byttet i samme operasjon (Castrol Syntrax Longlife 75w-90). Så da håper jeg at ulingen i bakre diff er borte. Tar vare på den gamle diffen for evt fremtidig overhaling.

 

Null hull på EU.

 

 

Link to post
Share on other sites

Foretok en prøvekjøring av bilen etter diff bytte. Akkurat samme ulelyd. Høres ut som en gammel buss og det er særlig fremtredende i 40km/t, 60km/t og 80 km/t.

 

Noen ide om hva det kan være?

 

Link to post
Share on other sites

 

54 minutes ago, Lysholm said:

Foretok en prøvekjøring av bilen etter diff bytte. Akkurat samme ulelyd. Høres ut som en gammel buss og det er særlig fremtredende i 40km/t, 60km/t og 80 km/t.

 

Noen ide om hva det kan være?

 

 

gammelt bus som den :D

 

 

Link to post
Share on other sites
7 timer siden, grunneieren skrev:

bakre mellomaksling, eventuelt bare et løs deksel på eksosen en plass?


Har funnet ut at hjullager venstre bak er helt gåent. Dette byttes nå. Så får vi se om det er løsningen.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...