Gå til innhold

2006 Land Rover D3 2.7TDV6 HSE


Lysholm

Anbefalte innlegg

På 24.2.2021 den 15.02, lafterolf skrev:

Jeg har lager liggende om det haster.

 

Takk for det. Ble ordnet på verkstedet samme dag.

 

Etter mye frem og tilbake så bestemte vi oss for å bruke trådløs mikrofon som vi plasserte på ulike komponenter under bilen mens vi kjørte bilen på vei og på bukk. Fjernet to sikringer til ABS når vi kjørte på bukk (40A og 20A). Sjekket front diff, girkasse, fordelingskasse, drivaksel og bakre diff. Resultatet var at vi fant ut at det var drivakselen som lager lyden. Den hadde kastet ut masse fett rundt det midtre feste/opphenget. Er usikker på om det er opphenget, eller om det er noen lager i selve drivakselen som har tatt kveld, men det har egentlig ingen betydning. Ny er bestilt og på vei:

 

https://www.island-4x4.co.uk/propshaft-rear-britpart-tvb500360-lr037027-p-35743.html

 

 

6EE751A8-FED9-4258-832D-7873164203BD.jpeg

053CF3E6-DBC6-4E66-B36C-28813E60DCFE.jpeg

37DE9A19-B0CF-42AD-A59D-AD657DDD21A4.jpeg

EB97260C-80A4-49BB-93E4-2A3478120A32.jpeg

F018BB12-F9CC-4D1F-9A97-D0AEC6CF9A35.jpeg

40BA79DE-5AE6-4B53-886E-A6CDE1AD1B52.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

1 time siden, jschille skrev:

Vurdert å gjere ein forsterking av utløysermekanismen på låsen i nedre bakluke eller legge opp manuell nødutløser?  

 

Nei, egentlig ikke. Enn så lenge fungerer alt som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en ide om hvor ulelyden kan komme fra?

 

Litt bakgrunn:

- Bakre drivaksel byttet

- Bakre diff byttet

- Olje byttet på fordelingskasse

- Olje byttet på diff forran (ingen metallspon i gammel olje)

- Olje byttet på bakre diff (Ingen metallspon i gammel olje)

- Bilen er kjørt i bukk og vi har brukt trådløs mikrofon som er flyttet rundt under bilen får å lytte til ulyder. Det eneste vi fant var uling fra drivaksel (som er byttet), men ulelyden forsvann ikke. Vi skal gjøre nye lyttetester.

 

Lyden endrer seg ikke i sving. Ulelyden er mest fremtredende når man holder konstant hastighet og gir gass/belaster drivverket. Lyden forsvinner når man ruller og har girkassen i "N". Lyden er nok der hele tiden så lenge bilen er i "D", men er vesentlig redusert når man ikke belaster drivverket, f.eks når man triller i "D".

 

 

 

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skudd i blinde, men likevel:

"Although the car has an EGR blanking kit fitted, the system is still pressured as far as the blanking plate, and in our case, exhaust gas under pressure from the turbo was leaking past a joint on this pressurised, though redundant, part of the EGR system. From in the car, that produced the whistling noise, right by the turbo."

https://www.autoexpress.co.uk/land-rover/discovery-3/100303/how-to-investigate-tdv6-turbocharger-noise?amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lrsg skrev:

Skudd i blinde, men likevel:

"Although the car has an EGR blanking kit fitted, the system is still pressured as far as the blanking plate, and in our case, exhaust gas under pressure from the turbo was leaking past a joint on this pressurised, though redundant, part of the EGR system. From in the car, that produced the whistling noise, right by the turbo."

https://www.autoexpress.co.uk/land-rover/discovery-3/100303/how-to-investigate-tdv6-turbocharger-noise?amp

 

Hmmm, hvis det er denne så skulle vel lyden komme frem dersom bilen blir ruset med gassen selv når den står stille? Lyden kommer ikke frem da. Lyden kommer frem når bilen kjøres. Det er mulig jeg har kjørt meg litt fast i et spor, men den virker som en lyd som kommer fra drivlinjen en eller annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Lyden er litt typisk for diff, synes jeg. Forsvinner når du slipper opp gassen.

Men mulig fordelingskassen også kan ha samme lagerlyd. 


Vi har tenkt diff hele veien, men utfordringen er lokalisering av lyden. Har du opplevd dette selv på din D3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Ikke på D3, men på andre biler. Ved belastning uler det i slitt lager. 

 

Og alltid vanskelig å lokalisere. Mikrofoner utplassert under kjøring er ikke enkelt heller, har riktignok aldri forsøkt.

 

Det spørs om det blir ny front diff da, men føler jeg vil være mer sikker før jeg tar den avgjørelsen. Har du noen anelse om hvor på diffen det er enklest å høre lydene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontdiff på min D4 tok kvelden. Da var det mye metallspon i oljen. Å bytte frontdiff er ikke en jobb som er helt enkel. Nå er selvsagt ikke fravære av spon i olje en garanti for at ting er i vater, men om oljen er ren og pen, så vil jeg mene at du bør lete etter ulyden et annet sted. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2021 den 23.08, Lysholm skrev:

@Erik Iversen Har du en ide om hva det kan være? Se post ovenfor og video. I og med at du er Land Rover Tech så regner jeg med at det kanskje ikke er første gangen du har vært bort i dette.

 

Ikke tech nå lenger riktignok. Men lyden høres, som Rolf sier, ganske ut som et pinjonglager i en diff. 

Lagrene kan ha slitasje fra tidligere mangelfullt vedlikehold og trenger forsåvidt ikke gi fra seg mer spon om olja ellers er god, men lyd vil det være... 

 

Ettersom du har tilgang på løftebukk burde du klarer å pin-pointe feilen ganske greit egentlig. Sand mode, antiskrens av, manuelle girskift og 60-120 km/t (alt etter lydbilde) burde gi svar til personen under om ørene er trente. :)

Andre tips har jeg dessverre ikke. 

 

Har hatt gode resultater med bruk av mikrofoner for drivlinjestøy i bla Jaguar I-Pace, så det skulle være mulig det og :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Erik Iversen skrev:

 

Ikke tech nå lenger riktignok. Men lyden høres, som Rolf sier, ganske ut som et pinjonglager i en diff. 

Lagrene kan ha slitasje fra tidligere mangelfullt vedlikehold og trenger forsåvidt ikke gi fra seg mer spon om olja ellers er god, men lyd vil det være... 

 

Ettersom du har tilgang på løftebukk burde du klarer å pin-pointe feilen ganske greit egentlig. Sand mode, antiskrens av, manuelle girskift og 60-120 km/t (alt etter lydbilde) burde gi svar til personen under om ørene er trente. :)

Andre tips har jeg dessverre ikke. 

 

Har hatt gode resultater med bruk av mikrofoner for drivlinjestøy i bla Jaguar I-Pace, så det skulle være mulig det og :)

 

 

Takk.

 

Jeg sjekket forøvrig luftingen til frontdiffen i dag og den var helt tett. Selve lufteslangen har et tøyfilter i toppen. Skal kjøpe en ny ende til lufterøret, men midlertidig ble det en liten hack. Brukte pirkeverktøy og pirket ut tøyfilteret. Deretter brukte jeg et slipeverktøy til dremel slik at jeg fikk bort alt. Hadde jeg visst hvordan det var så hadde jeg ikke trengt å klippe av toppen. Kunne bare brukt prikeverktøy og slipeverktøy fra toppen, men uansett fikk jeg avklart at luftingen var tett. Litt elektrikertape så er luftingen midlertidig ok.

 

image.png

 

E88208DE-E41C-4C06-AAF8-A5CF695BF177.jpeg

D80426AD-080C-42CD-A273-D279F25EBF2D.jpeg

54999CEA-495A-4BF5-A50B-9451C7F54473.jpeg

074778E3-C441-4E28-850D-B3854FF9D531.jpeg

0312E47D-3C3E-40AB-BEA6-1EAFDE54A474.jpeg

0A77C094-BF3C-4EB8-AD07-71E37C1EECD3.jpeg

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut på testtur i går for å sjekke at alt var i orden (utover ulelyden) med bilen før påskeferien. Merket at det hylte litt ved litt brå svinging mot høyre og at bilen virket å lugge litt eller henge litt ved brå og rask sving til høyre. Satte bilen i fra meg, men tenkte at jeg måtte få tatt en testtur til i går kveld. Kjørte et godt stykke og testet svinging høyre/venstre. Hylingen ble enda verre. Til slutt ble det så ille og bilen lugget både i høyre og venstre. Heldigvis var jeg tilfeldigvis i nærheten av verkstedet jeg bruker, så jeg ringte opp eieren og sparret litt med han. Dermed ble bilen satt igjen på verkstedet også ble det taxi hjem på meg.

 

I dag fikk jeg tilbakemelding: Helt gåent hjullager høyre side bak. ABS sensoren hadde tatt bort i. 

 

Land Roveren får derfor stå på sin favoritt plass (verksted) i påska. Det ordnet seg greit med lån av bil fra svogeren. Påske blir det uansett.

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, lafterolf skrev:

Jeg har lager liggende og kan få det bringt inn til byen i morgen om du vil.


Takker for det, men verkstedet ordner dette. Jeg har ikke kompetanse når det kommer til utpressing og innpressing av lager og det passer meg godt at dette blir gjort mens jeg forhåpentligvis sitter i solveggen med en kald pils :-) Den kostnaden får jeg bare ta slik at jeg får ulevogna tilbake i kjørbar stand. Må vel sikkert bytte frontdiff også.

 

Jeg har etter langt om lenge blitt medlem av Land Rover Klubben så da får vi vel etter hvert møttes på klubblokalet når covid19 gir litt slipp. Hadde vært hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2021 den 7.55, lafterolf skrev:

Tror lyden høres like godt på hele diffen, for lyden transporteres godt i gods.

 

Selv ville jeg kjørt lenger til lyden ble mer markant. Ting avsløres alltid etter hvert

Enkelt å enkelt... 

Bare man ikke glemmer Seger ring som låser lageret. 

Og husker mot hold på indre ring når spindel presses på.... 

Utfordringen er å styre på alene samtidig som man skal presse og holde hubben noenlunde beint og i senter 

Og eventuelt husker montere bremse skjold før man presser spindel på :rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nytt hjullager og brukt drivaksel høyre side er på plass. Da er 3 av 4 hjullager byttet. Ulingen i drivverket er fortsatt til stede, men det får vi forske litt på senere. Antar at det har sammenheng med fremre diff, men det er ikke 100% klart. Fordelen er at jo verre det blir, dess enklere er det å finne årsaken til lyden. Er det diffen så har jeg allerede god kontakt med en super kar som overhaler differ i Røyken. Ergo er jeg litt avslappet til det hele, selv om jeg ikke liker ulelyden eller at det er en feil med bilen. 

 

Nytt filter til luftingen til frontdiffen kom i posten i går og er montert.

 

Snart er det på tide med hjulskift når de siste krampetrekninger av vinteren gir seg i Trondheim. Da får jeg også utelukket evt lyder som påvirkes av dekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...