Gå til innhold

Militærbilen


tele109

Anbefalte innlegg

I sommer fikk jeg tilbud å kjøpe en xmil pluss en delebil av en nabo. Hadde egentlig allerede en seriebil å jobbe på i vinter,  men muligheten var for god til å la gå fra. (til samboerens store fortvilelse. Har heldigvis en låve å gjemme de i)

 

Bilen virket ved første øyekast i grei stand. De vanlige utfordringene med en seriebil som har stått ute, uvirksom i noen år. Lakken var dårlig, ingen bremser,lekkasje i akslingene, rustne fjærer og dempere, tvilsome bremserør og bensinslanger, ingen clutch, skraping i girkassen, rust i ramma, rust i torpedovegg pluss pluss.

 

Tenke først at jeg skulle demontere minst mulig å heller bare reparere ting som var absolutt nødvendig for EU kontroll.

Men slik gikk det selfølgelig ikke. Tar du den tar du den osv.... 

Veldig mye enklere å få et bra resultat hvis en demonterer hele bilen. Minuset er selfølgelig at det drar med seg, men begynner å se slutten på det nå. 

 

Så til nå har jeg sveiset og pusset ned ramma, sveiset torpedoveggen, lakka hele bilen del for del, satt inn en serie 2a girkasse, alt nytt av bremser, pluss endel simringer, lager, endeledd, osv.

Har alltid vært svak for serie pickup, Så nå får jeg endelig brukt taket jeg kjøpte for ti år siden. 

 

Ting har stoppet litt opp i det siste, venter på siste leveranse av div deler fra England. Tror Craddock har veldig mye å gjøre for tiden.

 

Av ting som gjenstår er det lakking av org felger og tailgate, noe montering og kanskje viktigst, få motoren til å gå skikkelig.

Den starter lett, går ganske fint på tomgang, men kveles hvis en gir mye gass. Forgasseren hadde satt seg når jeg fikk den, byttet endel deler inne i den uten at ting ble bedre. Tennings systemet ser litt tvilsomt ut, har bestillt nytt. Håper det hjelper.

Kommer sikkert til å trenge noen råd om det.

20201004_105906.jpg

20201004_105913.jpg

20201004_152933.jpg

20201004_180037_001.jpg

20201124_204801.jpg

20201124_204753.jpg

20201207_221040.jpg

20201207_221048.jpg

20210120_203545.jpg

20210120_203626.jpg

20210120_203644.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Hmmm. Bytta alle endeledd i vinter, hjelpesnekka virket grei, så da gjenstår vel bare selve snekka. Så det lå en ny en på Finn ifjor, men var ikke rask nok. Vestfold firmaet hadde ikke noen i nettbutikken, men kan prøve å ringe de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal hente ny styresnekke på posten imorgen. Tok ut den gamle idag. Tenkte jeg likesågodt kunne demontere den. Så ikke veldig bra ut. Selve tannstage var bøyd, anlegget for øvre lager var herpa, og det var to store tverrgående sprekker. På tide med nytt da

16247944068065382744749584409239.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...