Gå til innhold

Range Rover 93


TeRRje

Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Den går opp og den går ned :D

Alt med luftfjæring fungerer som det skal, senker seg også automatisk to cm ned når den går over 80 en liten stund.

Testet litt i en grusdunge og fikk fram "ekstra høy" også når jeg fikk litt hjulløft 

1. Laveste høyde.JPG

2. Standard høyde.JPG

3. Høy.JPG

4. Ekstra høy.JPG

Siste bilde er ekstra høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, TeRRje skrev:

Den går opp og den går ned :D

Alt med luftfjæring fungerer som det skal, senker seg også automatisk to cm ned når den går over 80 en liten stund.

Testet litt i en grusdunge og fikk fram "ekstra høy" også når jeg fikk litt hjulløft 

1. Laveste høyde.JPG

2. Standard høyde.JPG

3. Høy.JPG

4. Ekstra høy.JPG

Siste bilde er ekstra høy

Ser kjempebra ut! 

Tusen takk for innspill på min bil, det gjorde susen for at den reiste seg igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre, luftfjæringen kan være litt lei av og til. Er noen særegenheter med EAS på RRC i forhold til den på P38 men det går an å bruke en ventilblokk fra P38 med litt ombygging. 

Samme når det gjelder kompressorer også, de er ikke helt like selv om de ser slik ut ved første øyekast. 

Men luftfjæring er artig når det er i orden B):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fikk brukt bilen i sommer men den var ikke helt god i maskineriet. Litt trykk i kjølevannet av og til under oppvarming og litt forbruk av kjøleveske. Gikk greit å bruke bilen men det var tydelig at dette ikke var noe som ville gå over av seg selv...

To tilslutt av toppene og ser at sylinder nr 3 er helt ren i eksosmanifoilen og litt sort belegg på stempel og topp. Tror denne har tent litt av og til men mest bare har hengt med.

Ser ut til at det er sprekk i blokka bak sylinderforinga og trykk kommer inn i kjøleveska ved visse motortemperaturer.


 

RRC av med toppene.JPG

Fant ut at det bare var å å røske ut hele motoren ført som sist og begynner å lete etter ny blokk.

RRC kaputt motor.JPG

Er heldig å ha en god venn i Gratangen som har litt av hvert på lager :D

 

RR 4,6 motor.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil med fungerene luftfjæring, Tøft.

"Ny" motor vil nok gjøre susen.

Likte også godt "kaffestolene", bordet og veggpynten borte ved veggen der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt heft i framdrifta, av og til står det en Freelander på gårdsplassen som trenger time for både små og større oppdrag. FL1 har vært ganske stabil i det siste men FL2 fikk plutselig stans langs veien og ble levert på bergingsbil.

Ville ikke starte og etter litt feilsøking ble det konstatert at det ikke kom diesel til dysene. Mistanken gikk i sterk retning mot dieselpumpa først.

Litt søking på nett avdekte at 2007 modellen har en svakhet i eksoskammen og det er den som driver dieselpumpa. Innsugskammen driver vakumpumpa.

Gløtta inn i hullet når dieselpumpa var tatt av, ingen tvil, denne var hardt rammet av denne svakheten.

 

Freelander kammer.JPG

Tok ut kammen og fant 4 biter i kanalen som går ned mot bunnpanna. Fisket disse ganske enkelt opp.

Prøvde å løse puslespillet med det manglet to biter så det ut til.

 

Freelander kam.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i et kamera til å bruke på pc med lys og litt tilleggsutstyr. Kronglete kanal nedover i motoren og kom nesten ned til oljenivået på motoren da vi fant de to siste bitene. Ikke enkelt å få de opp gjennom kanalen. Satte på en liten magnet som var med og teipa den godt fast til kameraet. Den klamra seg selvfølgelig til alt metall på tur ned og måtte hjelpe til med en flat stålbit fra en vindusvisker for å dytte kamera og magnet ned. (disse stålbitene er kjekke til alt mulig, også åpne biler som er låste)

 

Motorkirurgi.JPG

Fem biter på plass, den siste tok en time å få tak i. Hadde den nesten opp men datt ned igjen.

Ny rekonstruksjon viste at alle bitene var funnet. og vi kunne starte å montere ny kam og alt omkring.

Egentlig en merkelig motor denne 2,2 dieselen, toppdeksel og lagerbukker til begge kammene er en og samme del.

Mangler siste biten.JPG

Endret av TeRRje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Freelander 2 endelig ferdig reparert. Fikk litt ekstraarbeid med dyser som ikke ble helt tette ned mot sylinder. Måtte ha opp kobberpakningene for å gløde disse. Så lakk det litt diesel på to av dysene, viste seg å være en liten o-ring hvor returslangen et tilkoblet dysene. De tålte ikke bevegelse som ble med dyser inn og ut og begynte å lekke litt. Skiftet disse og da ble det tett til slutt. Disse motorene har en del trykk på returslangene fra dysene.

 

 

Har fått demontert og rengjort 4,6 literen fra Gratangen. Det meste ser bra ut men den må ha nye kam-lager.

Da måtte veiv og stempel ut og det begynner å bli mye deler utover nå...

RR 4,6 blokk.JPG

For lite benkplass.JPG

Endret av TeRRje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser imponerende ut for en som ikke har peiling. Deilig med så ryddig garasje også, er alt rotet (alt som er kjekt å ha) bak fotografen til en hver tid? Eller har du en garasje til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2021 den 11.21, SSEE skrev:

Inspirerende arbeid! Hvordan vurderer man camlager i blokka?

Stein

Må faktisk granske litt nøye, kan være vanskelig å oppdage med motoren i bilen.

Når jeg fikk banka ut lagrene var det ingen tvil.

 

Trøblet litt med å slå inn nye, kjøpte et spesialverktøy for dette på nett og fant et rimelig sett. Mente selv at det burde holde da det ikke skal brukes så mange ganger. 

Men verktøyet var nok produsert av noen som aldri har gjort eller har forståelse for hva som er viktig ved kamlagerbytte.

 

Anbefaler å kjøpe noen sett med kamlager om noen skal prøve selv, er fort å ødelegge. I hvert fall med sånn verktøy som jeg har. Kjøpte motordeler fra Turner E. og de leverte lager som er hele. Kjøpte ett sett med Britpart lager fra noen andre men de er skjøtet (slik det lagret på bilde er). Når du må stramme verktøyet for montering er det fort at den skjøten går litt fra hverandre og da er det bare å hive lagret. Er egentlig best å bare hive alle Britpart lagrene uten å pakke opp...

 

Slitt kamlager 1.JPG

Slitt kamlager 2.JPG

Nye kamlager.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tuscan skrev:

Nyttig info !

Hva slags verktøy endte du opp med av OK kvalitet ?

Istemmer.  Hadde vært supert med detaljer om leverandør og delenummer på lager og verktøy.   Vurdere lager på 'vanlig måte'?  Ikke synlig kobber og ingen riper --> ok?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er kobber i kamlagrene, hvis du se på bilde lenger opp av mine gamle lager er det slitt hull i ett lag, men ser ikke kobber bakom.

Når det gjelder verktøy så klarte jeg å få det til med det jeg kjøpte. Fant dette settet på VidaXL men det er ikke merket med noe nummer eller navn. Tydeligvis ingen som vil vedkjennes seg å ha laget det...

 

Settet er beregnet på mange type motorer og de er kun de to minste hylsene som ble brukt. Alle fem kamlagrene har litt forskjellig størrelse og verktøyet kan strammes og tilpasses alle dimensjoner.

Den store mutteren på enden skrues inn og da øker diameteren.

 

Som det går fram av de siste bildene er kamlagrene slipt litt på skrå og verktøyet er også slipt på kanten. Det gjør at anleggsflaten blir liten og verktøyet har derfor en tendens til å gå inn i lagret når lagrene bankes på plass. Da er der bare å ta ut, kaste, og prøve igjen men nytt lager. 

Hadde ikke den skråen vært på verktøyet har nok kamlagerskifte vært er grei sak.

 

Verktøyet hadde sikkert fungert på fint på lager som ikke er tilpasset og slipt men da må kamlagrene linjeborres etter montering. Det krever tur til motorverksted og da kan de like god montere lagrene også.

 

 

DSC_4224.JPG

DSC_4226.JPG

DSC_4230.JPG

DSC_4233.JPG

DSC_4237.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, TeRRje skrev:

Forvarmet blokka i all hemmelighet 

Herlig:D

 

Jeg har en onkel med kranbil og båt. Når båtmotoren skulle overhales, syntes han det passet godt å heise motoren inn i stua, når kona beleilig nok var borte noen dager. 

 

Han er skilt nå:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...