Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Hei. Etter en del år med bare Jaguar som hobbybil fikk jeg ett eller annet slags innfall og kjøpte en Range Rover igjen i høst.

Kjøpt usett og hentet i mørket.. 

Mye bra med denne men jammen mye å ta tak i og. 

Først en runde for å få kontroll på EAS, så full service på alt som går rundt og nå virker det meste.

Startet med rust bak og byttet bjelken og en del stål i dørken der bak.

Holder nå på foran, tar en side i gangen.

Skal prøve å legge ut noen bilder etter hvert.

Trenger også noen innredning bake og skal legge det inn på ønskes kjøpt 

 

DSC_2759.JPG

Link to post
Share on other sites

Er nok litt svak for grønne biler ja og det passer jo fint med at vi nå er i det grønne skiftet, tror jeg.. :D

 

Denne blir nok original videre og ikke høyere og sterkere som noen av de som har vært her før ble.

 

I går ble disse bitene satt på plass, dette er bare på en side fra B-stolpe og fram

DSC_3271.JPG

Link to post
Share on other sites

Byttet bjelke og skiftet kanten som plata ligger i på begge sider. Måtte bytte litt stål på dørkplata også for å få bort all rust.

 

DSC_3154.JPG

DSC_3146.JPG

DSC_3147.JPG

Så fikk alt under en omgang med Fluidfilm. De nye kantene som plata ligger på ble punktsveisa og fuget og behandlet på begge sider mens det var grei adkomst.

Selve dørkplata ble lagt på en streng av butylgummi og poppet fast hele veien rund. Dette for å unngå å skade overflatebehandlinga med varme og ha mulighet til ta av plata på en grei måte.

DSC_3161.JPG

DSC_3163.JPG

DSC_3170.JPG

Edited by TeRRje
Link to post
Share on other sites

Demontering, kapping, lage maler og biter, overflatebehandle og montere gjør jeg selv men alt av sveising må jeg ha hjelp til.

Er så heldig å ha en både flink og snill kamerat her i bygda som hjelper meg med dette. 

Uten den hjelpen har jeg ikke våget å kjøpt en RRC igjen

Link to post
Share on other sites

Når det ser ut som dette er det på sin plass med en Nordlands..

Plastskjermene som er montert i innerskjermen på nyere RRC er ikke helt gjennomtenkt, har en oppsamlingsplass ved hver festeplugg hvor det samles grums. Ved hver plastplugg var det rustet mye.

DSC_3251.JPG

innerskjerm.JPG

Fjerning av understellsbehandling, sliping, Nordlands, planlegging, kapping, mer Nordlands og kapping. 

Til slutt ble det rett så luftig.

DSC_3261.JPG

DSC_3265.JPG

DSC_3277.JPG

Link to post
Share on other sites

gratulera med RRC - ser ut som den er kommen i dei rette hender. Syns og å huske eit vakkert bilde av ein kvit RRC med to kajakker på taket i vakker Helgelandsnatur, den var kanskje din ? 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Litt rep og vedlikehold på Freelander 1 og Freelander 2 må også til innimellom i RRC renoveringen

Skiftet glødeplugger på FL 2 først og monterte et ombyggings kit på veivhusventilasjon.  Glødepluggene gikk å skifte alle 4 uten å ta av så mye annet enn dieselfilter men det var svært trangt og lite å se under arbeidet.

På FL1 ble det byttet radiator pga. en liten lekkasje på den ene siden, noen slanger, EGR blokkering samt gjødeplugger, dieselpumpe og ombygging av filter på veivhusventilasjon til en type uten filter.

DSC_3316.JPG

Link to post
Share on other sites

Du store verden, hva noen "bare gjør". Får ikke ut fingeren for å bytte glødepluggene på vår FL1 engang blush

Litt nysgjerrig på..hvilke type glødeplugger gikk du for, og opplevde du vesentlig forbedring på oppstart med nye?

Du skriver "skiftet" dieselpumpe. Er det den i tanken..eller er det 1 til på disse? Mener jeg har lest noe om det.

Link to post
Share on other sites

Hei. Føler at jeg har påvirket ungene i bilvalg såpass mye at jeg må ta noe av støyten når det dukker opp vedlikeholdsbehov og reparasjonerblush

Fin måte å få delt litt kunnskap med de på også, krever stor sett litt egeninnsats hvis det er mulig :)

 

På FL2 ble det kjøpt dyre plugger og den ble lettstartet med det samme, alle var gåen når vi bytta og den måtte ha motorvarmer for å starte når det var kaldt.

På FL1 kjøpte vi de aller billigste hos Island4x4 men det angrer jeg på, På den var to plugger gåen og forskjell på kaldstart ble ikke så merkbar.

2 gode eller 4 billige plugger gir kanskje noe den samme effekten..  

FL1 er den årsmodellen som har pumpa ved høyre bakhjul sammen med dieselfilteret. Ganske grei adkomst når du får bort litt plastdeksel og bakhjulet.

Mener også å ha lest om noen FL1 med pumpe i både tanke og i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Etterbehandling av alle sveisedeler med maling, fuging og malingx2

Til slutt ett lag med tykk Fluidfilm påført med kost i alle krokene i innerskjermene.

Nå er den endelig ferdig på førersiden :)

Fluid Film type kost.JPG

Ny dørk førerside.JPG

Ferdig førerside.JPG

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...